nu SKA jag hitta en dressyrsadel

M

M-Meduza

Jag och hästen har bara haft otur i år.. men nu är både han och jag hela och vi behöver en ny sadel då våran gamla är för smal och vi vill ha en nyare...

Har en summa på 12 000 som ja ska spendera på sadel.. helst sadel stigläder gjord och träns...

vad kan ni säga av bilderna?

Kommer ridbilder sen men vi är ring rostiga och jag sitter som en hösäck. (ska börja träna för instruktör igen imorgon. va ett år sedan).:angel:

juni14.jpg

juni12.jpg

Sv: nu SKA jag hitta en dressyrsadel

juni9.jpg

juni5.jpg

juni1.jpg

Snälla ni duktiga... säg vad ni tycker om sadeln.. den var otroligt skön men är ej den jag är spek på för denna är bara lånad.. men har ridit i denna prestige sadeln (vet ej vad modellen heter) samt en hippos el va modellen heter.. jag själv trivdes i båda och tycker båda har legat bra.

är nu spek på en prestige top dressage...

Den där sadeln är alldeles för trång. Du behöver minst en bomvidd bredare, kanske två. Vad är det för bomvidd på sadeln? Det är en San Marco du har där..

Men märket verkar passa honom bra, bara du får rätt vidd.

Den där sadeln är alldeles för trång. Du behöver minst en bomvidd bredare, kanske två. Vad är det för bomvidd på sadeln? Det är en San Marco du har där..

Men märket verkar passa honom bra, bara du får rätt vidd.

Den jag är spek på är 34 i bomvidd. Vad denna är är problemet för det är står ingenstans... o den som ägaren sadeln minns inte..

fast hur ser du att den är för smal? på schabraket? för det är ordentligt uppkört i kanalen.har en när bild på sadeln.

ja jag tycker det blev ett jämt tryck under sadeln. Denna är dessutom i behov av stoppning på bilden.

Sen går det ju ändra bomvidden också lite vad jag förstått?

nej det ser jag på hur den ligger på hästen! tyngdpunkten ligger 7-8 cm för lång bak. prestiges tyngdpunkt ska vara precis bakom manken på hästen. och blir sadeln för trång så hamnar sadeln i bakvikt, som på din bild.

schabrak-avtryck är ingen bra hjälp, tycker oftast dom är missvisande - och är inte hästen smutsig så blir det inget (mina är lika vita efter använding, bara lite hår..). bättre att fokusera på hur sadeln faktisk ligger på hästen.

säker på att det inte står under kåpan? brukar finnas sits, bom och ett serienr...

har du någon ide om hur bred hästen är (grader)?

nej det ser jag på hur den ligger på hästen! tyngdpunkten ligger 7-8 cm för lång bak. prestiges tyngdpunkt ska vara precis bakom manken på hästen. och blir sadeln för trång så hamnar sadeln i bakvikt, som på din bild.

schabrak-avtryck är ingen bra hjälp, tycker oftast dom är missvisande - och är inte hästen smutsig så blir det inget (mina är lika vita efter använding, bara lite hår..). bättre att fokusera på hur sadeln faktisk ligger på hästen.

säker på att det inte står under kåpan? brukar finnas sits, bom och ett serienr...

vet ej hur man mäter grader. men hon vet att det är en 17tum. samt står det ett serie nr.

jag skulle gissa på att det är en normal dvs 33... den jag kikar på är 35 såg jag nyss. sen är det mycket bredare kanal på den också. va det på hippon jag testade med..

jo min blir det smuts. eftersom jag sköljer av han när jag ridit med vatten slangen och halva hagen består av sand.. så blir hästen väldigt smutsig.. :angel:

men det är kanske inte säkert den hamnar i jämnvikt bara för att den är vidare??? och då är jag rädd att den kommer slå i manken?
tycker du sadeln sitter för långt fram? alla sadlar lägger sig där den ligger och det kvittar vad jag gör för att lägga den längre bak

en lite fråga till. ska inte bakvalv va lika högt som framvalvet? alltså för allt ligga plant? ifall du fattar..

att den ligger lite lång fram beror säkerligen på att den är för trång. nej, bakvalvet ska vara högre!

det här är egt en lite dålig bild, för hästen står knasigt och sadeln ligger lite långt fram, men det är iaf en prestige i rätt bomvidd. så ser du hur det ska se ut med bak och framvalv, och tyngdpunkt.

160407022.jpg

att den ligger lite lång fram beror säkerligen på att den är för trång. nej, bakvalvet ska vara högre!

det här är egt en lite dålig bild, för hästen står knasigt och sadeln ligger lite långt fram, men det är iaf en prestige i rätt bomvidd. så ser du hur det ska se ut med bak och framvalv, och tyngdpunkt.

160407022.jpg

ja visst ser jag att bakvalvet är mycket högre där ja..

IMG]http://i174.photobucket.com/albums/w109/zilverdust/CIMG1285.jpg[/IMG]

detta är en ganska dålig bild när ja hade prövat en county.som inte alls låg bra... men han har ingen bred rygg.. dock är han lite bredare nu än där. men inte mycket..

CIMG1285.jpg

blev ju fel med länken..givetvis

han er ganska smal ut runt manken, men det är svårt att se på bilder.. är han under uppbyggnad? isf så är det ju smart att köpa en lite för vid och ha fårskinn under.

han er ganska smal ut runt manken, men det är svårt att se på bilder.. är han under uppbyggnad? isf så är det ju smart att köpa en lite för vid och ha fårskinn under.

ja han är under uppbyggnad har dock alltid varit smal runt manken. (haft tre olika ägare under sina 14 år).

usch detta är inte lätt. fårskinn har jag att lägga under sadeln så det är inget problem.. sen ska man ju kunna reglera sadeln lite har jag fått för mig? samt kan man ju korrigera lite med stoppning?

men en 35a borde väl inte vara för smal.. är bara rädd att den inte kommer ligga bra.. är en 17,5 också sadeln. om det finns risk att den blir för lång.. är ju nästan ett fem siffrigt belopp jag tänkt ge för sadeln. så det är en del pengar... men känns ändå att en sån sadel borde vara lättsåld. men våga chansa.... åka dit med hästen är ingen möjlighet då det är 30 mil.

nej den är nog inte för trång, har en 35'a på min och han är mkt maffigare, räknar med att jag får bredda den snart..

Prestige finns bara i 17 och 18, så det måste vara fel.. Det är nog en 17. :)

Kan du inte fråga om du får ta sadeln på öppet köp??

nej den är nog inte för trång, har en 35'a på min och han är mkt maffigare, räknar med att jag får bredda den snart..

Prestige finns bara i 17 och 18, så det måste vara fel.. Det är nog en 17. :)

Kan du inte fråga om du får ta sadeln på öppet köp??

jag läste också det att det bara fanns i 17 och 18 tum. och hon som säljer den behöver en 18 nu därför hon ska sälja den.

jo kan ja ju göra.. fast då är det nog lika smidigt att sälja den för dom går som smör här där jag bor

Är din 17 tum i sitsen? Den ser ut att vara för liten för dej, du behöver nog större sitsstorlek för att kunna sitta bra.
Om du ändå ska betala så pass mycket så ska du ju ha en chans att sitta korrekt. På några bilder ser du nästan ut att sitta på bakvalvet
och det är inte bra, varken för sadeln dej eller hästen.

Så var noga med att prova och känn att du verkligen kan sitta där du ska. Finns det inte någon sadelprovare i närheten som kan hjälpa dej även det detta (alltså att den ska kunna passa även dej, inte bara hästen :))

*KL*

Tänkte samma sak som flashlight - sadeln är alldeles för liten i sitsen för DIG! SOm generell tumregeln ska du ha en handflata bakom dig till bakvalvet. Den där är för liten i sitsen för dig och du sitter på bakvalvet, och då blir hela belastningen i sadeln feln.

Prova en 18" innan du köper något. Varför inte en 18" i en större bomvidd så du kan testa båda sakerna på en gång.

Är din 17 tum i sitsen? Den ser ut att vara för liten för dej, du behöver nog större sitsstorlek för att kunna sitta bra.
Om du ändå ska betala så pass mycket så ska du ju ha en chans att sitta korrekt. På några bilder ser du nästan ut att sitta på bakvalvet
och det är inte bra, varken för sadeln dej eller hästen.

Så var noga med att prova och känn att du verkligen kan sitta där du ska. Finns det inte någon sadelprovare i närheten som kan hjälpa dej även det detta (alltså att den ska kunna passa även dej, inte bara hästen :))

anledningen till att det ser ut som jag sitter på bakvalvet beror nog snarare på att sadeln ligger i baklut som centaur skrev innan.. för när ja satte upp o satt korrekt så hade ja mer än en handsbredd bakom mig.. ja har storlek 40 i byxor så ja borde kunna ha en 17. har en 16,5 tum sen innan =)

*KL*

Tänkte samma sak som flashlight - sadeln är alldeles för liten i sitsen för DIG! SOm generell tumregeln ska du ha en handflata bakom dig till bakvalvet. Den där är för liten i sitsen för dig och du sitter på bakvalvet, och då blir hela belastningen i sadeln feln.

Prova en 18" innan du köper något. Varför inte en 18" i en större bomvidd så du kan testa båda sakerna på en gång.

hehe som sagt.. den är inte för liten :angel: ja har en handflata bakom när jag sitter korrekt.. vilket jag inte gör på någon av bilderna.
18 tum kan inte min häst ha heller. och inte jag heller...

Tyvärr, men hur du än sitter är den för liten, det är ingen tvekan om.
Hästen kan säkert ha 18" och den kan ju för den delen inte heller ha 17 om du sitter fel i den:confused: Sadlar med rundbossa är kortare i regel även om Prestige kanske inte tillhör de allra kortaste.

Säger det igen, och du kan välja om du bryr dej om det eller ej:

Ta hjälp av sadelprovare för både din och hästens skull, det handlar om ganska mycket pengar. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 517
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka