Nu ska jag bli en islandshästryttare också

S

susekl

Hej alla glada islandshästryttare! Jag börjad på islandshästridskola i höstas och tycker det är jätteskoj, jag red stor häst när jag var barn/ungdom i elva år. Nu börjar jag så smått förstå vad tölt handlar om, har läst på mycket och köpt och lånat några böcker. Jag suger i mig allt och har anmält mig till en dubbellektion med teori på ridskolan i mars med inriktning på tölt. Nu ska jag inte bara vara ryttare utan bli islandshästryttare också.

Det är jättespännande, tyvärr är ju en dag i veckan för lite för att man verkligen ska hinna utvecklas och förstå tölten. Men jag försöker rida så mycket extra jag kan och letar efter lämplig medryttarhäst igen så får vi se hur det blir med det. Är det någon som har förslag på någon dvd man kan köpa där man kan studera tölt lite mer? Kanske det iofs. dyker upp något sådant på Eurohorse jag kan köpa. Jag ska försöka komma iväg och titta på tävling också, tror det är viktigt att studera tölten från marken också och inte bara läsa och rida. Har också blivit medlem i Kappi och är därmed med i Svenska islandshästförbundet också. Jag älskar att lära mig nya saker och ser det här som en riktig utmaning att förstå tölt och såsmåningom pass också.

Sv: Nu ska jag bli en islandshästryttare också

Dansken Poul-Erik Jensen har gjort en film om gångarterna som jag såg för drygt 10 år sedan när jag red kurs för honom men jag har inte sett den filmen säljas i Sverige.

Benni Lindals filmer Inridning och Träning är bra men inte töltinriktade.

Filmer från avelsvisningar och tävlingar finns också.

det är ju mycket kurser runt om göteborg.
man ju betala och titta på.
alexandra montan har kurs i mars i lindome tror jag det var.
gå in på de olika stallens hemsidor eller fråga här på buke.

orientalkatten skrev:
det är ju mycket kurser runt om göteborg.
man ju betala och titta på.
alexandra montan har kurs i mars i lindome tror jag det var.
gå in på de olika stallens hemsidor eller fråga här på buke.

Lindome låter intressant, dock begränsas det hela ju av att jag inte har egen häst, då får man oftast hålla sig till kurserna som ridskolorna anordnar tyvärr. Men du får gärna skicka ett pm om den kursen i Lindome om du vill.

Det finns ytterligare en film: Á hestbakki av Eyolfur Isolfsson. Den är ganska dyr men väldigt sevärd. Dock är det om grunden, och inte specifik om tölt. Det utlovas dock fler filmer som skall gå vidare :)

Av Bennis filmer tycker jag den andra, om träning, är den bästa.

det är inte alla som rider på de kurser som ordnas.
man kan vara med som "fotfolk" betala en summa och titta när dom rider samt vara med på teorin.
vet i nuläget inte riktigt var alexandra har kurs men kan ta reda på det.
det är ju magnus L, johanF,birgitta järnåker akademiskt samt några till som har kurser i vår.
det finns ju även clinics där nästan alla är fotfolk, det varierar.
skall själv på en i vår.
man kan betala för en eller 2 dagar beroende hur mycket man vill eller kursen håller på.
var på kurs i höstas då det var flera som bara var med och tittade samt var med på teorin.
det kan ju vara bra och titta på innan man bestämmer sig för att själv rida i framtiden.
var och tittade på en känd tränare som inte hade passat mig och min häst.

Visst är det viktigt att studera tölten och lyssna på takten, men det är ju ännu viktigare att kunna känna vad som är vad. Så mycket ridning som möjligt, som jag förstår att du strävar efter.

"Att få några mil tölt i rumpan" som Tim sa när jag red Dreygur är inte fel. Försök hitta en töltsäker häst där du verkligen kan lära dig HUR det ska kännas, sen kan du gå vidare med lite mer utmaningar...

Angående kurser erbjuds man på "de stora kurserna" att betala för att vara åskådare (även om jag har häst väljer jag det ibland, av rent ekonomiska skäl), man lär sig faktiskt mycket. Är det bara vanliga "lektioner" man kan väl hänga med någon man känner eller kontakta tränaren och fråga om man får titta...
Jag brukar ha kompisar/åskådare med mig när jag rider :D
Skitbra, då är det ytterligare någon som hört vad man ska hem och träna på och så lär de sig lite själva också....

Lycka till och välkommen till Islandshästvärlden :banana:

Det låter ju jättebra att man kan få vara med som fotfolk, så långt tänkte jag faktiskt inte! Så om någon vet några kurser som går i Göteborgstrakten under våren så får ni jättegärna skicka ett pm. Några mil tölt i rumpan är nog bra det med.:D JAg inser ju att lära mig hur det ska kännas kan jag ju bara göra genom att rida, men jag tror också för att få en helhetsförståelse så måste jag förstå tölten i både teorin och praktiken. Därför vill jag lära mig på så bred front som möjligt. Skall kolla om jag kan köpa någon eller några filmer också.

På andra sidan landet har också t ex Islandshestkonsult 3-dagars-läger året runt. Mycket ridning, god mat och härliga heittapottibad säger reklamen och nån kompis som varit där.

Finns å andra sidan flera bra anläggningar som säkert har samma eller liknande koncept. Örebrotrakten har Frötuna t ex. Har själv bara varit på tvådagarskurser med egen häst, men redan där brukar det vara mycket lärdomar att ta in :)

Hej, jo jag har kollat runt på massor av sidor med anläggningar som har allt från dagskurser till flerdagskurser. Tyvärr är pengarna begränsade, jag försöker hitta ett vuxenridläger till någorlunda rimligt pris. Tyckte Islandshestkonsults sommarläger lät jättebra men tyvärr så var det något för dyrt för min plånbok. Men det kanske blir några dagar på Stenholmen i alla fall till sommaren. Vill att lägret skall vara inriktat på gångartsträning och dressyr i första hand, sen är det ju trevligt att göra någon uteritt då och då med.

Senast ändrad av en moderator:

Vad roligt!!
En kompis till mig har köpt sin häst på Stenholmen och hon har även ridit kurs där!

Jag har haft islandshäst i snart 9 år och jag lär mig något nytt för varje gång jag rider, både om mig själv och hästen, det är så häftig, kommer aldrig att tröttna på detta! Och fullärd det blir jag aldrig, tack och lov för det då blir det ju aldrig trist!

Hoppas du kommer att känna detsamma!
Stort Lycka till!

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka