Nu sadlar jag om till western! Vilken häst (passar mig) ??

L

Legendary

Hej!

Jag har bestämt mig för att sadla om till western och när jag nu står inför att köpa en ny häst tar jag tacksamt emot tips på vad för häst jag borde leta efter och framför allt vilken mankhöjd som skulle kunna passa mig.

Jag är 180cm lång och jag väger ca 72-74kg, är jag för lång/stor för en paint eller quarter? Det är ju trots allt inte så många som är över 160cm utan dem flesta som jag har tittat på ligger mellan 145-155 i mankhöjd. Jag har varit i kontakt med en mycket trevlig häst (paint) som är 155cm och av grövre modell. Skulle detta kunna passa? Jag vill ju inte utsätta hästen för mer belastning än vad som kan klassas som "normalt" för dens rygg.

Borde jag kanske köpa ett varmblod eller fullblod istället? Som är högre och kanske lite kraftigare i modellen? Nu har jag inte läst så mycket om just fullbloden (engelska fullbloden) inom western (jag kanske missat något) men jag har läst att varmblod kan bli mycket trevliga i western.

Säg gärna hur ni tycka och tänker :)
Jag kanske borde tillägga att trots att jag gärna skulle vilja komma ut på tävlingsbanorna så har jag inga större tävlingsambitioner utan det ligger nog mer på hobbynivå.

Tacksam för svar!

Sv: Nu sadlar jag om till western! Vilken häst (passar mig) ??

Jag säger så här:
Köp en häst du gillar. Ras är oväsentligt. Jag har sett det mesta ute på tävlingsbanorna, från shettis till ardenner.

Du är inte för stor för quarter, min gamle tränare är nästan 2 meter lång och väger en hel del och kan utan problem rida quarter. Han föredrar dessutom de lägre modellerna.

Tycker absolut du kan rida paint, 10 cm lägre om det skulle vara så. De är visserligen inte särskilt höga men vuxna män har ju ridit dem genom alla tider. Dessutom har de jäkligt mycket massa som kompenserar. Kör på du!

Nej du är absolut inte för lång för quarter/paint.

Om du provrider några stycken kommer du att märka/känna det själv. Sedan kanske du inte behöver välja en på 140, men det finns många över 155 cm! Hunterhästarna är ofta mellan 170-180 cm i mkh, det är ofta en stor andel fullblod i dom. Allrounders av olika typer är ofta 155-160 cm oavsett blodslinjer/typ.
Dessutom är det mer modellen som avgör mer än centimetrarna... och det är starka arbetshästar vi pratar om.

Vad är du intresserad av för grenar?

Om du gillar painten så är din vikt/längd absolut inget hinder!

Alla raser kan ju funka för western, men om du vill ta dig lite längre upp i klasserna så ska du nog satsa på guarter/paint. Om du är ganska ny på western ska du helst köpa en läromästare/lite äldre välutbildad häst

Tackar så jättemycket för allas svar! :)
Både kul och skönt att höra att jag inte är för lång för dessa raser eftersom jag provridit paint och det känns bara så himla "rätt" när jag sitter i sadeln. Jag har tidigare ägt nästan enbart 170+ hästar så jag blev minst sagt paff när jag satte mig på en paint på 155cm utan att känna mig som en jätte. Jag vågar nästan påstå att den lille krabaten bar upp mig bättre än en tidigare häst jag ägde som var 177cm hög. Fascinerande...

Jag har ju inte provat på några egentliga grenar men om jag ska utgå från vad som finns att läsa om grenarna så känner jag att trail verkar jättekul! :)

*kl*

Jag skulle vilja ha bort detta med att man "bara behöver" en quarter eller paint om man vill tävla och komma någonstans. Faktum är att det är två mycket trevliga raser som även passar den som vill tävla på klubbnivå eller inte tävla alls, bara skogsmulla eller som familjehäst, körhäst, allroundhäst för hopp och dressyr osv.

Det finns någon konstig uppfattning om att quarter/paint inte är aktuellt om man inte vill tävla.... det förstår jag inte.
Numera finns det många "ordinära" (i brist på ett bättre ord) quarter/paint till salu som passar allt av de ovanstående kriterierna och som inte kostar mer än ett ordinärt halvblod.... hästar som absolut inte har potential för att tävlas på hög nivå men som är super på upp till mellannivå och som passar ypperligt för de flesta.

Bara för att man inte tänker köpa en tävlingshäst för EM, eller ens tänker sig rida western, behöver man inte strunta i att titta på dessa raser!

Min stallägare har en quarter som de rider dressyr och hoppning med, funkar kalasbra!

Och jag vill lägga till, man behöver inte alls skaffa en quarter/paint/amerikanare om man vill tävla, fjording går lika bra :p Allt handlar ju om vilket gren och vilken ambition man har. Jag är övertygad om att man kan träna upp säg en fjordhäst att bli en bra reininghäst, bara man bestämmer sig för att det går!

Mycket bra skrivet :)

Om man är seriös och vill rida western så finns det raser som är bättre lämpliga. Är man intresserad av reining så finns det hästar som är lämpliga för detta och fjordingen är inte en av dom. Har man redan en fjording så finns det ju grenar i western där den går alldeles utmärkt att använda dock inte sagda gren.

Med tanke på att fjordingen egentligen är en körhäst så.. :angel:
Jag hoppas du förstod att fjordhäst var ett exempel, det finns ju en uppsjö andra hästraser som jag är övertygad om kan spinna och galoppera snyggt de med. Och dessutom, när man som ts inte är intresserad av att bli elitryttare, då är väl ändå det viktigaste att man har en häst man trvs med och inte vilken ras den är?

Är så trött på denna rashets inom hästsporten!

Jag (TS) förstår precis hur du menar :)
Jag tycker att huvudsaken är att man har kul ihop. Visst finns det givetvis hästraser som är bättre lämpade till vissa grenar inom western, precis som kenneth skriver, men befinner man sig i ett läge där man inte har höga ambitioner inom western tror jag, precis som du skriver, att de flesta raser fungerar bra bara man vill.

Man får helt enkelt se över vad man egentligen har för ambitioner med sin ridning :)

men det är väl ingen som skrivit att inte alla raser passar till western? MEN om man vill satsa högt så är en ju en westernavlad häst att föredra såklart. Precis som att varmblodig travare lämpar sig bäst vid just trav.

Det jag reagerar mot är att vissa tycks tro att alla satsar på hög nivå. Sorry, det är inte så. Och då tycker jag det är fånigt att säga att man "ska" ha en si eller så häst.
Westernridning är ju inte en enda gren, det finns massor man kan göra. Varför skulle inte en säg fjording (jag är ju fjordingmänniska) kunna passa alldeles perfekt till trail? Trail är westernridning.

Hoppas inte du syftar på mig då, jag menade att OM man vill satsa högt så är en quarter att föredra. Men tycker ingen annan i tråden har påstått något annat?

*kl*

TS for att lagga ytterligare damp pa att du skulle vara "for stor" sa kan jag glatt upplysa om att vara arbetande kvartingar/solids ar mellan 147-170 och utan problem arbetar for min karl som ar dryga 2 meter och 85 kg i timtal nar det behovs utan att varesig bli muskelomma eller overdrivet trotta. Sa lange varmen inte ar for jaklig kan de tuffa pa utan bekymmer. Faktum ar att den "hogste" av pojkarna ar den som funkar samst, men det har mest med hans byggnad att gora och ignet annat :) han ar mer i stil med pleasurehastarna an ranchhastarna.

Min svager ar runt 140 kg och runt 190 cm lang, allt han rider ar kvartingar o paints.

Det enda vi ar petiga med egentligen ar att de ar rejalt byggda, bra ben, bra bog/arsel och bra sadellage sen spelar det mindre roll om de ar "korta i rocken" eller ej.

Sen aprapa tavlandet, det beror ju pa vad man vill gora egentligen. For de flesta av oss ar tavlandet mer en "rolig grej att gora" och en "termometer" dar man far lite svart pa vitt vad man behover forbattra... sa att kopa en ferrariavlad westernhast nar allt man eg vill gora ar ha en polare som star ut med vad man nu utsatter den for for dagen kanns ju sadar, men precis som wrangler skrev sa finns det manga trevliga och bra "mittemellan" quarters/paints. De har ju lite annan skalle an varmblod/halvblod sa det ar val eg det man ska se efter om man i forsta hand vill ha en kompis - hitta en ras som passar en sjalv, en hast dar det klickar och jobba utifran det. Gillar man araber brukar kvartingarna irritera en, gillar man fjordingar sa kanske en paint ar fel vag att ga...

//Bewwan, som alskar se pa nordisar men aldrig i livet vill ha en sjalv.. ;)

Hej allihop!

Det verkar som att jag eventuellt kommer få möjligheten att köpa min älskade foderhäst som jag haft!
Imorgon (idag, beroende på hur petig man är) ska jag få det slutgiltiga beskedet från ägaren och ingen blir lyckligare än jag om hon svarar med att jag får köpa honom. Han har inte blivit ridit i western tidigare, men får han bli kvar hos mig så tänkte jag att han och jag kunde anmäla oss till någon kurs för nybörjare alternativt kanske försöka få tag på en westerninstruktör inom Stockholmsområdet :-)

Håll nu tummarna för att jag blir med häst idag! :-D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 538
Senast: sorbifolia
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 950
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar