M

Mirela

Jag har beastämt mig för en Tollare. Jag vet exakt vad jag vill ha den till och vart den ska funka. Jag har hittat en jättetrevlig kennel som tog kontakt med mig då dom hört att jag hade intresse av tollare via mina bekanta.

Jag tycker kenneln verkar supertrevlig på alla sätt och vis MEN. Dom är inne på en avelslinje jag inte riktigt känner passa mitt ändamål med min hund.

Dom inriktar sig specifikt på just jakt, tolling och har fått väldigt typiska sådana kullar innan. Jag är inte särskillt intresserad av det. Jag har letat land och rike runt men hittar inte någon kennel jag känner riktigt tillit för.

Vart hittar man dom? hur hittade ni era?

jag har kollat runt på internet i månader nu, Lagt ut anonnser, lusläst hundsport och många fler tidningar men inget. Jag har fått ut ett litet kontaktnär nu via vänner och bekanta och hoppas på att få nys om något men det verkar hopplöst.

Jag vill inte köpa av en kennel som jag känner inriktar sig på linjer jag inte är intresserad av bara för "att".

tips?

Sv: Nu så.

Jag var inte ett dugg intresserad av jakt heller. Valde Kempssons, upp mot kristiandstad, som inte initierar hundarna till tex kråkor osv som valpar.
Mycket nöjd med min tollare.

Bara en nyfiken fråga: Tollaren är väl jaktras? Varför vill man ha hund av jaktras om man inte vill jaga med den på sättet den är framavlad för?

Bara en nyfiken fråga: Tollaren är väl jaktras? Varför vill man ha hund av jaktras om man inte vill jaga med den på sättet den är framavlad för?

Ärligt talat så är inte tollaren den jaktras den borde vara, och ofta är dom mer lämpade att göra något annat än just tolla.

Ah, jag tänkte mest på att TS skrev att alla kennlar hon tittat på fött upp hundar med inriktning på jakt och det ville hon inte ha. Det tolkade jag som att Tollare fortfarande är "den jaktras den borde vara".

Är det en arbetande hund man vill ha skulle jag köpt en jaktavlad ändå.
Vad är det som säger att du inte bara kan skippa jakten? Jag tycker sällan man får den riktiga tollar-motorn så hundar som inte är från jaktlinjer.

Jag känner 2 uppfödare på rasen. En finns i Småland/Eksjö (Bella Novas) och en här nere i Sölvesborg/Lörby (blazing fowlers).

Bella Novas avlar på jaktmeriterade hanar, tikarna brukar de oftast bara träna lite själva med. Eftersök och en del fågelapportering främst. Även utställningsmeriter har de en del.

Blazing Fowlers meriterar sina hundar och tränar en hel del. Hon väljer hanar med både utställnings och jaktmeriter. Med sin tik tränar hon mycket lydnad, men jagar också med henne.

Om du googlar namnen så får du fram deras hemsidor.

Jag uppfattade inte riktigt vad du ska göra med hunden?

Finns en kennel här i södern som vi tittade på när sambon var inne på att skaffa en Tollare - Vildandens Tollare. Jag tycker de verkar ha friska, glada och väldigt användbara hundar.

Vildandens är nog den kenneln jag skulle välja om jag mot förmodan skulle skaffa tollare!
Har träffat flera som funkar inom både jakten och lydnad, bruks och agility.

Jag funderar oxå på att skaffa tollare lagom tills nästa vår (sommarlovet) Har varit och hälsat på uppfödare och åkt upp till kolmården på tollarspecialen som var nyss. Det är en helt underbar ras :love: som man inte alls måste tolla med, men en del uppfödare avlar mer på jaktlinjer och säljer bara valpar till de som är intresserade av tolling.
Men de allra flesta kräver bara att man ska vara aktiv. De får utlopp för sina jaktegenskaper även om man bara väljer att kasta frisbee tex. Men det är så klart en fördel om man vill tolla. ;)
Jag tycker att man i varje fall ska testa på det innan man säger nej.

Jag vill ha en aktiv ras som orkar hänga med när man rider, och tycker det är roligt med agility m.m. och mycket hjärngympa :laugh:
Oroar mig dock för att jag ska kunna ge dem den motion som de behöver :confused: Jag är väldigt säker på jag klarar det, men jag vill absolut inte stå där med en hund som jag inte klarar av att tilgodose behoven på :eek: det vore en katastrofal mardröm.
Men jag har inte hittat någon annan hundras som ens i närheten passar mig så bra som denna. Det lixom bara klickade :love:

Golden är ju ganska lik, men behöver mindre motion. Har verkligen försökt att intressera mig för den rasen istället. Men det går bara inte :crazy: den är snarare för opigg istället. Jag har verkligen fastnat för tollaren både på insidan och utsidan och allt där emellan. :D Den är bara helt enkelt underbar!

Golden är ju ganska lik, men behöver mindre motion. Har verkligen försökt att intressera mig för den rasen istället. Men det går bara inte :crazy: den är snarare för opigg istället.
Jag känner ett starkt behov av att informera dej! :D
Jag tror du inte har träffat en jaktavlad golden va? Det är nog bland det piggaste du kan få tag på.
*Sneglar lite åt LillJessicahs håll* :angel::angel:

Jag hade nog valt en jaktgolden framför tollaren alla dagar i veckan.
Men om det har klickat så har det :) Så är det ju bara! Det jag inte gillar hos denna typ av hund är just den där underliggande "ilskan". Det där lättantändliga. Samt att aveln är så spretig och ojämn.
Många talar om att tollaren har behövt vara lite "fräck" då den använts i mycket mer självständigt arbete än vad de övriga retrieversorterna har gjort.
Jag själv föredrar ju flat eller golden just för deras mjuka och föriga sida.

Senast ändrad:

Om du söker en bra bruks-tollare så blir mitt råd att du kontaktar Lollo och Stefan på Krokasmedens kennel!

Där kommer du få information om huruvida tollare är rasen för dej eller ej :D

/Swat

Jag fattar inte, HUR svårt ska det vara att hitta en kennel man kan ha förtroeende för? Just nu ser det svart ut. Jag var uppe i sthlm för ett tag sedan och hälsade på en kennel men dom var ytterst oseriösa.

Jag fick under inga omständigheter träffa pappan till valparna och fick ingen förklaring till varför men i telefon innan sa dom att både mamman och pappan fanns att se på plats.

lite allmänt gnäll från min sida bara, ibland behöver man gnälla av sig för att ta nya tag igen :grin:

Jag skulle göra såhär! Träffa MÅNGA hundar om rasen, prata med personer som har rasen som du har förtroende för (behöver inte vara uppfödare alltså) och hör av dom gillar för linjer. Bilda dig en uppfattning om vilka hundar som verkar vara återkommande i stammen av dom hundarna du gillar, mejla/ring/träffa sedan ägare till dessa hundar och hör dig för helt enkelt vart dom kan komma användas!

Anser du dig tillräckligt duktig att stå "på egna ben" utan kennel skulle jag göra det, köpa en hund efter linjer oavsett vad det är för kennel (inom rimliga gränser dvs, du ska ju inte köpa från en som låter hundarna sova i källaren på sin egen avföring ;))!

Dvs, börja i andra änden! Inte först hitta kennel och sedan se vad dom använder - utan istället först hitta hundar och se vilken kennel som använder dom ;) Typ. Om du förstod vad jag menade.

Jag förstår vad du menar, jag har många vänner med hundar men bara två med tollare. Dom använde sig av en kennel som inte har några fler planerade kullar, oturligt nog.

Jag ska tänka på det du skrev och hoppas det går bättre. dock är detta mitt första egna hundköp så jag vill inte att något ska gå/bli fel. Det är jag dödsorolig för.

När jag letade valp sa en man till mig ''Köp inte vad du får, köp vad du vill ha''. Hur mycket du är letar efter den perfekta hunden så ska du alltid gå på magkänsla och vad du egentligen vill! Vill du ha rätt hund från rätt kennel, nöj dig då inte med fel hund från rätt kennel :) alltså, du vet vad du vill ha - se till att få det då! Låt det ta den tid som krävs. Tyvärr hittar man sällan rätt direkt..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 629
Senast: dobbis
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 586
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har... 2
Svar
29
· Visningar
5 395
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Såhär är det: min bästa kompis ska skaffa hund vilket jag tycker är jätteroligt. Hon har varit och besökt en kennel och bland annat fått...
Svar
12
· Visningar
2 173
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka