Nu när träningen kommer..

M-oaa

Trådstartare
Hej! Jag är ingen jätteduktig fodermänniska.
Men nu i vinter har jag och min D-ponny börjat träna lite hårdare. Hon är inte "tjock" utan är ganska.. tunn. Det känns som att hon inte riktigt har någon hals. Hon får 7 kg hö om dagen + fri tillgång på silage i hagen (har tyvärr ej analysen), men hon tokäter inte.
Utöver det får hon 1 liter fibergi, 3 dl krossat korn, 1 dl miner (ponny), lite rapsolja. Jag avmaskade henne i söndags om det säger något. Hon går 5-6 dagar i veckan och är inte slö, utan går på piggt och bra och blir inte "het".

Vad behöver jag lägga till?

Tack, M-oaa :smirk:

Sv: Nu när träningen kommer..

Det är ju ganska lite kraftfoder din häst får, det är väl bara att helt enkelt öka på (du kan lugnt dubbla eller tredubbla det du ger) och se vad som händer.

I vintras fick min (lilla) D-ponny 10-11 kilo hösilage och som mest 2 kilo kraftfoder, i mellanhård träning.

Vad tycker du att det är för något som du vill med hästen? Vill du att den ska bli piggare eller öka hullet?

Det är alltså MERA HULL du vill ha?
Och det finns inte analys på vare sig höet eller silaget?

I så fall är det möjligt att grovfodren är proteinfattiga och därför din häst inte riktigt lägger på sig... eller musklar sig ordentligt. Det låter som att det är fallet hos er!

Jag skulle börja med lusern och successivt komma upp i 1kg per dag (väg upp det, 1kg är inte samma sak som 1 liter). Det säkrar din hästs proteinbehov åtminstone någorlunda, OM nu det är så att grovfodret som hon får är proteinfattigt. Och det är inte farligt med proteinöverskott som kommer från grovfoder, vilket även lusern räknas till, så det behöver du inte bekymra dig om.
Ett annat tips är att även tillsätta ett par dl linfrökaka per dag.

Kornet tycker jag inte du behöver ge ALLS (3dl har ändå ingen betydelse).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Min 27-åringa islandshäst börjar falla ur lite så jag tänkte förändra lite i foderstaten innan det går för långt. Idag får hon: *...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: Cicci
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 224
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka