Nu måste nån faktiskt hjälpa mig!

Tibra

Trådstartare
Ok jag vill ha schysta inlägg, inga negativa eller pestimistiska men såklart ärliga.

Min 6 åriga nordsvensk, var alldeles för het på travet så han blev inget i dom banorna. Nu håller jag på att utbilda kraken inom ridning vilket efter utvecklande månader nu tagit lite stopp- därför väntar jag med träningen på plan tills jag får hjälp av en vän eller då kurserna börjar igen.

Vad ska man göra då? Ja men givet- rid ut! Så jag klättrar för att genom detta bygga muskler, rider i skog och mitt i byn för omväxlings skull. MEN.. nu till sommaren vill man såklart galoppera på de gröna ängarna, eller åtminstone i skogen. MEN igen.. hästen verkar tycka- Åh galopp fan va kul nu ska ja spörta. Så sätter han fart, skiter i mig och drar iväg, igår fick jag vika in han mot skogen för att få stopp på kräket.
Han får ju även kicken av hög fart i trav!

Synd synd går detta att träna? Kommer jag någonsin kunna galoppera utan att han sticker?

Ok visst har jag galopperat med honom men då i lite brantare uppförsbackar, och därmed har han aldrig hunnit sticka iväg eller faktiskt fått den där superkicken, men igår galopperade jag mer än vanligt och han fick väl i sig det stora suget och ville dra iväg ännu mer.
Hur tränar ni era "lite hetare/springglada hästar"

Hur bör jag träna/göra?

Snälla, erfarna svarare som faktiskt har något vettigt att skriva.

Sv: Nu måste nån faktiskt hjälpa mig!

Blir din häst väldigt stark när han drar iväg?
Jag har ett fullblod som när hon kom till mig var helt galen om man skulle galoppera i skogen. Hon är väldigt känslig i munnen. Man fick sätta sig ner ordentligt i sadeln och hålla om henne med benen ordentligt. När hon inte fick springa som hon ville gick hon på tvären och studsade, sparkade bakut. Detta på grund av att hon orkade ju inte gå i en kort galopp. Jag valde att inte galoppera i skogen för jag ville inte komma i det läget att det skulle bli en dragkamp mellan oss. Jag galopperade i stället i paddocken. Nu är hon så pass stark så det går bra att galoppera ute också. Men det har tagit tid. De har ju " löpet i sig", så det sitter nog mycket i huvudet. Min häst var ju väldigt stressad när hon kom och hon togs ur träning för att hon helt enkelt kröp under startboxen. Det är nog svårt att helt få bort "springet". Min häst är en helt annan häst idag, men det har tagit tid.

Det SKA ju få ta tid också! Börja inte sätta på en massa skarpa bett/ gramaner mm. Det löser bara problemet tillfälligt. Tålamod och träning som stärker upp din häst är A och O. Tänk på att han är tränad i att springa så fort han bara kan. Lycka till! :)

Jag har lite samma problem med mitt kallblodssto, men tack och lov är hon så känslig för tryck i munnen att hon tvärnitar om man hugger tag för hårt, så ur säkerhetssynpunkt har vi det kanske lite lättare. Men ändå har vi problem med att hålla tempot nere.:crazy: Hennes galopp är också jäkla snabb och tar en bit att sakta av på ett vettigt sätt.

Man fåt het enkelt jobba med lydnaden. Hästen måste lära sig att låta sig drivas av ryttaren och inte ta sig friheter att sticka iväg. Då får man ta tag riktigt hårt och sätta de på rumpan om det går, och släppa direkt när hästen svarar. Får du verkligen inte stopp på hästen kan ett skarapare bett var nödvändigt som en säklerhet, även fast det inte är att föredra. :(

Att göra halt ofta kan hjälpa, samma sak med att jobba på att fatta galopp, galoppera fyra galoppsprång, bryta av. Så att hästen blir mer flexibel och lyssnar, det ska inte vara självklart att man bränner på 500 m varje gång man fattar galopp, utan det kan vara en övning att bara galoppera ett par språng. Vi har också lärt våran att göra hal på lös tygel, sätter man sig och säger wow är det tvärstopp som gäller, och det funkar jättebra. :)Gillar inte att rida för mycket med handen och tvingas ta till handbromsen för att få stopp.

Hästar jag ridit förut som jag vet kan sticka har jag helt enkalt låtit bli att galoppera på öppna fält och på hemväg. Då tar jag galopper just som du säger uppför backar och på andra ställen där det finns en naturlig sträcka man galopperar och sedan lätt kan bryta av.

Förlåt, jag blir tjatig...:o Det är nog inte så tokigt att du kör lite galopp i backar. Det viktiga är ju att ni inte kommer i den situationen att han tar över kommandot och springer iväg med dig. Det ska ju vara en positiv galopp både för dig och hästen. Jag tror garanterat att det kommer gå bättre och bättre för er. Ge inte upp!

Mycket bra svar :bow: Kunde inte sagt bättre själv!

Det går att träna. Lydighet är A och O. Rid inte fortare än skritt och trav.
Har hästen fått någon periods vila och hinna tänka igenom det han har lärt sig? Om inte så skulle jag ge hästen två veckors gå i hage utan krav. Mental överhettning typ.

som nån skrev tidigare, träna bromsen, både i skritt trav och galopp. mycket halter och få honom att reagera snabbt.

Jajamensan den killen är stark. De sa att när han gick på travet var han helt black out, det fanns inget runt om han bara vägen rakt fram att kuta på. Men att rida han är inga problem så.. eller..

Hästen kan nästan skritttrava, lunka på hur luuuugnt som helst.. då menar jag lugnt asså. Men det har jag ju lärt han, man ska inte rusa och de här 3 månaderna jag haft han har jag mestadels tränat på att trava lugnt och lyssna på hjälperna. Från början studsade jag 1 m ovanför sadeln:crazy: Nu kan ja sitta som i tölt, han har blivit cool lugn.

Han stressar inte, aldrig varit en stressad häst. Han kan få öka takten så han nästan svävar, sedan kan jag ta ner han till den där meeesiigaa traven och han är lugn som en filbunke. Tränar jag honom på banan och han är pigg och allert, sedan står vi stilla och hästen nästan sover. Så är han.

MEN. är vi ute och rider, ex på en skogsväg och han får springa en ännu högre växel, då kopplas den lugna hästen bort och fram kommer den där travidioten.

För att jag ska få honom i galopp måste jag trava fort en bit, han kan inte galoppfattningar eftersom vi inte kommit så långt. Det är som sagt lättare i branta uppförsbackar, då behöver han inte komma upp i ett sånt högt tempo i traven utan tar fram galoppen nästan direkt.

Några skarpa bett eller annat har aldrig intresserat mig. Jag vill rida på ett vanligt bett (tvådelat nu) med mjuk hand, använda skänklar, rumpa och röst:laugh:

När han är i det där lugna tempot lyssnar han mycket tll rösten då det gäller sakta in eller halt. Fast även det kan ju tränas till att bli ännu bättre.

Har också en pålle med mycket krut i och har haft liknande problem som de du beskriver. Skillnaden är väl att min kan gå i en lugn galopp ute, men så fort han kommer över en viss hastighet så är det som om han plötsligt lägger in en överväxel och börjar rusa så fort benen bär. Och då slutar han även att lyssna på mig och det enda som gäller är att styra in i skogen eller på en åker:crazy: Det som har hänt med oss de år jag haft honom är att jag har verkligen lärt mig att tolka de små, små signaler från honom som säger att snart kan det nog gå överstyr. Så fort jag börjar misstänka att han kan få för sig att rusa snart så saktar jag ner till skritt och börjar jobba med halter och dressyrövningar som får honom att tänka på annat.
Men en sak som funkar bra för oss är att rida honom lite ställd när han är het/pigg. När han går ställd får han inte lika mycket kraft framåt och får jobba lite mer än när han bara går rak i kroppen. Jag menar alltså en mjuk ställning och inte att man sitter och håller huvudet hårt åt sidan eller så. Med jämna mellanrum måste man såklart rakställa och ställa om till andra sidan så hästen inte blir ojämn.
Tänk också på att du inte haft hästen så länge, det tar tid innan ni lär känna varandra helt!

Om hästen är lugn och lyssnar i skritt och trav men måste springa fort för att fatta galopp har du nog svaret där. Hästen är för svag och har inte riktigt lärt sig det här med galoppfattning utan måste rusa fort för att hålla galoppen. Hästar avlade för trav har ett helt annat rörelsemönster än ridhästar, de för höftera från sida till sida för att ta ut steget i trav. De måste lära sig att stabilisera höfterna och ändra sitt rörelsemönster för att kunna bära sig i galopp. :)

Det enkalst är nog att försöka stärka hästen så mycket som möjligt genom att försöka lära in galoppfattningen ordentligt från ett långsamt tempo, gärna i uppförsbacke eller så där hästen ar lättare att hålla under kontroll. Så fort hästen orkar och kan bära sig i kort galopp tror jag att ni lätt löser ert problem. Men det krävs tid och tålamod..

(och du gör rätt i att undvika betsa upp, det vill inte jag heller göra och har inte behövt hittills:), men om man måste ur säkerthetssynpunkt så måste man)

Du har nog rätt i det du skriver.
Jag brukar alltid tänka att, gud vad lättsamt om han kunde galoppfattningen, då slapp jag ha den där snabba traven innan.

Han är väldigt muskelfattig så vi har mycket att göra. Det dumma är att hästkraken är så lat. Vill han inget ne då kan man bocka och sparka bakut, slänga lite protesterande med huvudet. Knasbollen.

Klättra klättra klättra o ut i skogen är typ nästan den ända träningen jag gör nu.

Synd synd går detta att träna? Kommer jag någonsin kunna galoppera utan att han sticker?

När jag fick min första häst gjorde hon precis som din häst. Och efter mycket träningen, så slutade hon.

Hur bör jag träna/göra?

Jag började från marken och i paddock. Longerade henne mycket i galopp. Tränade även mycket NH. Dels för att hon skulle lyssna mer på mej som hennes ledare. När din häst sticker, blir han lång och så.. eller är han bara het? För en annan sak som hjälpte mej var att lära min häst kort galopp och lägga vikten mer på bakbenen.. lättare att samla.. Det var det som hjälpte mej mest tror jag..

Nu har jag bara skumläst tråden. Jag har inga erfarenheter av just det du beskriver... eller jo jag har suttit på hästar som stuckigt, men de har alltid gå att på kontrollen efter ett tag.

Det jag skulle börja med är att träna galoppfattningar, jag gissar att han inte är så stark i galoppen ännu?

Träna i paddock så du vet att det kommer ett stopp någonstans, så att han inte kan rusa i det tempo han vill. Galoppera en långsida i taget, inga längre sträckor. När han lärt sig galoppfattningen ordentligt och fått styrka så du kan bestämma när vi ska börja galoppera och när ni ska stanna, så tror jag att det största problemet är löst.

Hur beter sig du i en galoppfattning och hur beter sig hästen?
Om hästen bara vill rusa in i galoppen så tycker jag du ska prova att du ökar traven några steg och sedan ber du om galopp. Så att inte han drar iväg i slängtrav på helt eget bevåg.

Nu vet ju inte jag hur mycket du testat, men det är det jag skulle börja med iallafall. Lycka till! :)

Nu har jag bara skumläst tråden. Jag har inga erfarenheter av just det du beskriver... eller jo jag har suttit på hästar som stuckigt, men de har alltid gå att på kontrollen efter ett tag.

Det jag skulle börja med är att träna galoppfattningar, jag gissar att han inte är så stark i galoppen ännu?

Träna i paddock så du vet att det kommer ett stopp någonstans, så att han inte kan rusa i det tempo han vill. Galoppera en långsida i taget, inga längre sträckor. När han lärt sig galoppfattningen ordentligt och fått styrka så du kan bestämma när vi ska börja galoppera och när ni ska stanna, så tror jag att det största problemet är löst.

Hur beter sig du i en galoppfattning och hur beter sig hästen?
Om hästen bara vill rusa in i galoppen så tycker jag du ska prova att du ökar traven några steg och sedan ber du om galopp. Så att inte han drar iväg i slängtrav på helt eget bevåg.

Nu vet ju inte jag hur mycket du testat, men det är det jag skulle börja med iallafall. Lycka till! :)

Hästen är outbildad och muskelfattig, vi har knappt börjat jobba i traven, så det kommer att ta lång tid innan jag kan börja träna galoppen tyvärr.
Han har varit stel, hård i munnen och stapplig- så det var det första jag fick ta itu med. Nu är han mkt bättre i den delen:laugh: Så vi har nyss kan man säga kommit igång med "muskeljobbandet"

ja måste bara säga att din häst låter ganska lik vårat kallblodsto, när hon inte vill längre jadå då stannar hon å skuttar, en väldigt bestämd dam som gör gärna som hon vill. men som tur är är hon lätt i munnen så hon vill gärna inte springa iväg när man tar hårdare i henne.

Om min erfarenhet är nått att hänga i majstången vet jag inte.:D Men jag kan ju bidra med hur jag gjort med min knas.

Jag galopperade inte ute öht det första året.För det gick helt enkelt inte.Knappt så jag gjorde det på bana heller.Hände några enstaka grr bara.

Min är väldigt het på gröten.och detta har gjort att allt tagit mycket längre tid än det normalt skulle göra med en stabilare häst.

Jag tömkörde en del och då fick han galoppera på töm och lärde in röstkomando för galopp.Sedan galopperade jag lite då och då på banan och lärde in galoppskänkel.Och jag betslade upp dessa ggr.Folk får säga vad dom vill om det.Men för mig går säkerheten först.Jag måste ha en fungerade broms.När jag kunde galoppera honom hyggligt på volt på ridbanan bettslade jag ner.och provade igen. Det jag var noga med var att det inte fick gå över styr.Han fick inte tok rusa öht.Utan så fort jag kände att han började speeda på bröt jag av och skrittade.Och skrittade tills han lugnat ner sig.Lade massor med vikt på att fattningarna blev bra. Blev de pannkaka bröt jag av och började om.Han fick aldrig springa in i galoppen .

Första "kontrollerade" galoppen ute skedde i en rejält brant uppförsbacke just för att han inte skulle orka dra .Han blev bra i gasen efter den galoppen .taktade väl hysteriskt i 3 km.Och jag tänkte att herregud det har kommer ju aldrig gå :eek:

Men efter många många månader senare.och efter massor med korta små galopper ute på ca 50 m.Så går det faktiskt att galoppera ute skapligt hyggligt.. beror lite på vilket humör herrn är på oxå.

Jag har haft en enda regel.BRYT AV INNAN DET GÅR ÖVER STYR!
Helt enkelt bryt av vid minsta känsla av att hästen ökar.I bland kan det bli två tre galoppsprång berömmer dessa och bryter sedan av innan det blir en kamp.Som man sällan som människa vinner.Det blir inte angenämt för varesig hästen eller för den stackars saten uppe i sadeln.Kontroll är A&O.Det är först när man kan kontrollera att hästen håller det tempo man själv vill som man kan be den att öka och länga sin galopp.Nu pratar jag om skenmaskiner alltså .Hästar kan ju oxå behöva en lite friskare galopp för att orka galoppera öht.Men kontrollen är det viktigaste. Och kontroll får man om man jobbar med lydigheten.Strykan. och samspelet.

*Q som skenat mycket över stock och sten*

Senast ändrad:

Första "kontrollerade" galoppen ute skedde i en rejält brant uppförsbacke just för att han inte skulle orka dra .Han blev bra i gasen efter den galoppen .taktade väl hysteriskt i 3 km.Och jag tänkte att herregud det har kommer ju aldrig gå :eek:

Just det att galoppera i brantare backar kör jag också med. Då får han som du beskriver, inte samma kraft att dra iväg. Han verkar öka i kurvor, kanske för likheten av en travbana. Men han blir aldrig stressad eller ivrig sedan vi saktat ner att få springa mera, han är lugn han och lunkar på vilket tycker jag är jättebra! Man märker på hela hästen att han tycker det är roligt med galopp. Synd bara att det blir så sällan.

Jag har haft en enda regel.BRYT AV INNAN DET GÅR ÖVER STYR!
Helt enkelt bryt av vid minsta känsla av att hästen ökar.I bland kan det bli två tre galoppsprång berömmer dessa och bryter sedan av innan det blir en kamp.

Det här ska jag spara och ta med mig nästa gång, för faktum är att när han börjar öka försöker jag lugna ner honom med röst och kramande tygeltag, men det funkar till några få %
Jag ska börja med att bryta av. Han är en lättlärd häst och eftersom jag fått honom så OTROLIGT lugn i traven finns nog chansen att det ska funka i galoppen, men där handlar det mycket mer om muskelstyrkan för att kunna göra det också och säkerligen tar det myyycket längre tid:D

Jag har läst igenom tråden lite snabbt, och det jag tycker du ska göra är att lära honom galoppfattningar, så du kan fatta galopp från kort trav och ha mer kontroll på galoppen :) lycka till!

Jag tänkte på det med hovarna. En travare (vet inte om det gäller kallblod också) blir verkade med vääääldigt långa tår vilket gör att de har svårt för att komma in i galoppen. Jag har förstått att du inte har jobbat så mycket med galoppfattningar än men du kan ju försöka tänka på det för jag vet att min D-ponny blev verkad med travhovar en period när vi precis hade köpt henne och det var ju klart att hon fick svårt för galoppen då med fast hon var utbildad. Nu har hon små fötter och inga extra långa tår så nu ser hon faktiskt ut som en ridhäst på hovarna med! :o

I övrigt så önskar jag dig lycka till med att bygga upp din häst. 6 år är inte så farligt gammalt, ni har lång tid på er! :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag har ett nordsvenskt sto född 2011 som jag haft sedan augusti 2015. När jag köpte henne var hon inte riden alls. Jag har ridit in...
Svar
6
· Visningar
1 143
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 003
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka