Nu löper hon.....snart blir det parning!

Lupin

Trådstartare
Har gått och väntat på att min dvärgpudeltik ska börja löpa, eftersom jag tänkt para henne. Det blir både hennes och min första kull, även om jag reggade kennelnamn redan för fyra år sedan. Gissa om jag tyckt att väntan varit låååång och så löper hon dessutom väldigt diskret.

Men i fredags morse tyckte jag att hon såg aaaningen svullen ut och att jag kunde skönja yttepyttelite blodfärgat slem när jag var lite närgången. För säkerhets skull (eftersom hon är så diskret) anlitade jag veterinären på eftermiddagen och fick gjort ett utstryk, som visade på att min lilla tik befann sig precis i början av löpet och högst troligt var det första löpdagen.

Nu är det fjärde dagen och det kommer mer blod, men om jag inte vetat om att hon löper hade jag nog inte märkt av det (förutom att det är enstaka, svaga blodfläckar i hennes säng). Inget blod på golvet och jag har inte ens behövt plocka bort våra vita små runda mattor i storarummet, där hon gärna ligger dessutom. Vilken skillnad mot min gamla schäfertik, med henne var det Stockholms blodbad från dag 1 och slarvig var hon också.

Och gissa om jag är spänd av förväntan inför parningen! Jag har ett par, ev tre alternativ, tänkte det var bäst att ha en plan B (och ev plan C) ifall plan A inte fungerar och naturligtvis är de utspridda åt olika vädersträck och knappast nästgårds heller.

Det är så spännande alltsammans att jag bara drömmer hunddrömmar de senaste nätterna. :D

Sv: Nu löper hon.....snart blir det parning!

Vad kul:banana:

Det är så spännande med valpar, men attan vad den sista veckan går sakta innan valparna kommer, sen så bara rusar tiden tills de är klara att flytta till nya hem, fastän man vill behålla allihopa.

Jag har tänkt att jag ska para min tik, men vet inte hur många gånger dom måste löpa först, och vilken tid före/efter löpet man ska para.. ?

Jag förväntar mig bildbomd lite längre fram. :d

Får man se en lite bild på din tik kanske? *nyfiken*

Jag har tänkt att jag ska para min tik, men vet inte hur många gånger dom måste löpa först, och vilken tid före/efter löpet man ska para.. ?

I såfall tycker jag att du ska läsa på allt du kommer över och lära dig så mycket som möjligt först. Det finns bra böcker att låna på biblioteken om man inte vill/kan köpa och man kan även hitta en hel del på nätet.

Vad kul:banana:

Det är så spännande med valpar, men attan vad den sista veckan går sakta innan valparna kommer, sen så bara rusar tiden tills de är klara att flytta till nya hem, fastän man vill behålla allihopa.

Ingenting är som väntans tider och man väntar såklart alltid för länge. :D

Jag planerar att behålla en tikvalp, så håll gärna tummarna att det inte bara blir hanar.

Jag förväntar mig bildbomd lite längre fram. :d

Får man se en lite bild på din tik kanske? *nyfiken*

Det kommer säkert vad det lider. :D

Jag har inga snygga uppställningsbilder på henne ännu, tyvärr, men här är ett par sen i juni. Öronpälsen har vuxit såpass sedan dess att hon får ha tre snoddar nu.

21994233.jpg

Och så gillar hon sin tross. :D

21994231.jpg

Vad är det för hane du har tänkt para med då? Svart?

Ett alternativ är svart och ett är brun, men färgen är inte nr 1.

Har du hittat en bra hane? Från någon kennel man känner igen eller från privat? All lycka till och hoppas få se MÅNGA bilder framöver :laugh:

Det är bra hanar jag planerar att para med, mer eller mindre kända. :)

Vad trevligt. Ja jag vet att du ser seriöst på avel och du har ju en bra tik så det blir ju inga problem att hitta en bra hane för dig :laugh:. Precis som vi pratat om innan så är det skönt att se seriös avel och som försöker få fram den sunda pudeln "igen". Du förstår nog vad jag menar..

Jo jag förstår vad du menar. Och jag hoppas ju på en bra kull såklart! Min tik ska gå anlagsprovet för viltspår den 6/9, men jag tror jag skippar MH't den 7/9 eftersom hon troligtvis är parad då. Kan ju göra det till våren istället.

Jag planerar ju att behålla en tikvalp, så jag hoppas det blir minst en i alla fall. Och jag har minst en valpspekulant redan. :)

Senast ändrad:

Lycka till :)

Själv ska jag göra ultraljud på min ena tik på fredag. Så jag hoppas vi väntar tillökning här.

Jättesöt tik du har :)

Tack ska du ha! :)

Håller tummarna för dig, när väntas valparna komma?

Oh vad söt hon är i sin långa päls. Nu börjar det likna frissyren som ju är sååå vacker med toffs och man :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka