Nu ligger min katt och föder

Sv: Nu ligger min katt och föder

Måste även tillägga att Cili gör helt rätt som tar bort kattungarna som inte blir sålda/tingade. Det är riktigt starkt som djurägare att ta det ansvaret, om fler gjorde det så skulle inte landets katthem vara så överbelastade.

Så en stor eloge till en ansvarstagande Cili.

Har du hjärta att döda en fullt frisk katt som du haft i 12 veckor, gosat med och sett till att de har hälsan i behåll?
Man fäster sig mycket lätt, därav att man ska bestämma sig fort och göra det enkelt, både för missen och sig själv.

Nej, katten lider inte av att dö, men jag måste ändå säga att jag tycker det är SLÖTT snarare än ansvarsfullt att inte ge sig den på att hitta ETT endaste hem till och därför välja att ha i hjäl katten. Självfallet är det ännu mer ansvarslöst att låta den bli vildkatt eller liknande, men det var inte det som diskuterades riktigt.

Jag personligen tycker också att det vore en annan femma om det handlade om många ungar, säg en stor kull om sex stycken eller så, som man inte hade en aning om ifall man skulle kunna hitta hem till, då kanske det är bättre att ta bort dem med en gång (fast å andra sidan KAN man lösa i princip allt om man vill...). Hur som helst och oavsett vilket tycker jag dock det är ganska osmakligt med gullegullbilder och :love: - gubbar på de små oönskade och dödsdömda.

Ganska ofta tenderas det här på buke att hyllas när folk väljer att avliva de djur de tröttnat på eller inte kan ta hand om. Tycker den trenden har gått till överdrift, för även om det självfallet finns situaioner och fall där det enda alternativet är att avliva djuret (nu pratar vi om friska djur- att man måste ta bort ett sjukt eller gammmalt djur är en helt annan sak), så bör väl rimligtvis den lösningen verkligen vara den sista och minst önskavärda när det gäller ett friskt djur som skulle kunna ha många goda år kvar och samtidigt vara till glädje för någon annan människa.

Har du hjärta att döda en fullt frisk katt som du haft i 12 veckor, gosat med och sett till att de har hälsan i behåll?
Man fäster sig mycket lätt, därav att man ska bestämma sig fort och göra det enkelt, både för missen och sig själv.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag tycker det är lika jobbigt att avliva nyfödda som gamla.

Katten lider ju inte mer av att dö när den är tolv veckor än när den är nyfödd, så det är ju bara man själv som lider.

Och nej, jag skulle inte ha hjärta till det, så jag skulle se till att katten blev såld. Men jag skulle inte ta bort en nyfödd kattunge för att jag var både för lat för att hitta en köpare och för blödig för att ta bort den senare. Både blödig och lat är en dålig kombination i mina ögon.

Jag håller med dig fullkomligt! Som sagt var, ETT hem till ska väl inte vara omöjligt att skaka fram, och om TS ändå ska ha ihjäl ungarna omgående förstår jag verkligen inte varför hon sätter in gulliga pilder och :love: - gubbar!?

varför skulle jag inte få göra det?
jag har bilder på flertalet djur som inte finns längre, ska jag inte få lägga ut en bild och en :love: då? eftersom dom är döda?

hoppas att det glädjer dig när jag berättar att samtliga kattungar fortfarande lever och är tingade.
två ska till mina kompisar, den tredje får stanna kvar hos mig och vara nytt sällskap till mamman (som förut bott tillsammans med sin syster).

Senast ändrad:

Meddelande borttaget

Senast ändrad av en moderator:

Nu skriver jag vad jag tycker , fast jag sa till mej själv att jag skulle strunta i den här tråden då jag tycker att den har berört känsliga etiska värderingar som "vem har rätt att leva o vem har det inte". Anledningen till att jag blivit illa berörd är helt enkelt den att jag kände mej lurad av Cili, som skrev att "här ligger min katt o föder" och allt verkade frid o fröjd. Sen kommer bombnedslaget med bilder o allt, det var som ett hot kändes det som och tycker man om djur så kunde man inte bli annat än illa berörd. Sen tycker jag att det är dålig smak att "hurra" för folk som dödar, ok, ibland kanske det kan vara en nödvändighet, men jag kan bara inte förstå brådskan att avliva katt-ungar som är födda i ens egna hem!
Men det glädjer mej att cili har hittat en ägare till den tredje kattungen också..så så svårt var det ju inte, eller hur!! :)

Jag sade inte att du inte fick, vi har ju tryckfrihet här i landet. Däremot upplevde jag, och uppenbarligen fler med mig, det som osamkligt i denna situation.

Grattis till att du hittat ett tredje hem!

gud vad söta. jag vill ha en,men har redan en katt och desutom får jag ingen mer för snåla föräldrar.

vad bra att du har hittat ett hem till

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
968
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 560
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama