Nu ligger höet slaget på fälten !!!

Sv: Nu ligger höet slaget på fälten !!!

vända höet tre gånger om dagen??????
jag är ingen bonde själv, men mina grannbönder här vänder höet EN gång innan de stränglägger och pressar det. SOm vädret varit i år har det ju räckt bra, förutsatt kanske att man har en skulltork... Slå dag 1, vänd dag 2, stärnglägg dag 3 eller 4, pressa och kör in det direkt.
Vänder man det tre gånger om dagen så har man ju förmodligne lyckats slå sönder alla laden, som innehåller näringen... Så har i alla fall jag lärt mig.

Helt rätt, ju mer man sprätter ju sämre värde. Numera när jag tar hösilage och det har varit torrt dagarna innan och torrt och blåsigt dagarna efter vänder jag inte överhuvud taget. Förra året blev hösilaget torrt som hö :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Mitt hösilage plastades i söndags kväll och var bara vänt en gång. Även höet som jag fick i går var bara vänt en gång och så fint hö har jag inte sett sen 02. Snustorrt, rätt in från stycket.
Tack och tack för det. Förra året var ju inte roligt. Jag förväntar mig höga värden på den här skörden. Blir spännande. Hoppas nu att halmen blir fin, dels för inkapsling av höet, men även för att hästarna ska kunna äta den om värdena är höga på höet.
Det var en ren njutning att ta in hö i år! :love:
Eva

Vi är ingen bonde heller, så därför litar vi ju på honom. Men efter att ha läst här att man ska vända så lite som möjligt blev jag fundersam. Nu är jag helt "förstörd" hade ju hoppats på fint hö och kanske han har hunnit slå sönder det :( Han säger att det som är blött måste komma upp så det kan torka. Därför vänder han förmiddag + eftermiddag/kväll. Det är 2 gånger om dagen han har vänt. ( Det var lite sent i går när jag skrev inlägget:) )

Får hoppas att analysen visar att höet är bra och använtbar annars blir jag :devil: och då SKA han inte vända så ofta till nästa skörd.
För vi kan tack och lov slå en gång till, så vi får en till chans.

Håll tummerna att höet visar vara bra.

Hälsning lite trist och arg Jacky

Senast ändrad av en moderator:

Lita du på din bonde - ett icke torrt hö är betydligt värre än värden näringsmässigt.
Det beror lite på grässorten, vad som händer vid överdriven vändning är att bladen ramlar av och klöver är den känsligaste grödan i det fallet och ett hästhö brukar inte innehålla så mycket klöver.

Till Palle - jo det är klart att andra skörden kan vara lika bra som första, om vi ska vara noggranna så har du ju kvävegivan att ta hänsyn till också. Det kändes inte som nivån på diskussionen var så djupkunskapsbaserad så jag försökte uttrycka mig lte förenklat.

//Luff - som har en liten lantbruksfastighet och en jordbruksutbildning i bakfickan.

Tack Luff, klöver finns det knappt i höet, så vi får se hur värdena blir. Klart....jag måste/borde ju lita på "min bonde":) Han har ju höllt på i mer än 35 år så han borde ju veta vad han håller på med :) Man blir bara så rädd när man sitter här och läser och vet att höet ligger på fälten.....stressssss :D

Hälsningar lugnat Jacky :smirk:

En fråga till er alla kunniga från en helt okunnig :)

Ungefär, hur många kilo hö ( eller hösilage ) får man ut på 1 ha mark?
Vi har 4 ha hemmavid men jag ska ju ha hagar osv ... så jag funderar om det är någon ide att ens börja ta lite hö från marken eller bättre att köpa in från hökunniga bönder :)

Jo det är helt riktigt och det beror också på vad för typ av hösprätt du har och att du inte går för nära backen och drar upp jord och annat skit. Men det bästa är ändå att inte sprätta mer än absolut nödvändigt och som sagt, är det en yrkesman ska det inte vara några problem, tyckte bara tre gånger om dagen var lite häftigt ;)

Glad Midsommar Alla
Rolle på Österlen

tja, att de hållit på i 35 år behöver inte nödvändigtvis innebära att de vet vad de håller på med...
För några år sen blev jag erbjuden hö som var "jättefint och välbärgat" enligt bonden, som var gammal i gemet. han gjorde till och med en analys på det innan jag bestämde mig och han ringde mig och presenterade värdena. Han hade nog aldrig sett en höanalys förut, för han lät fortfarande stolt - över sitt hö som innehöll 12 g protein/kg... Tack för hjälpen, sa jag och köpte hö av nån annan... :p

Lång erfarenhet säger inte hur mycket du kan, möjligtvis vad du borde kunna :D Det kan vara ett års erfarenhet och 34 års upprepning :cool: :D

Rolle på Österlen

Får hoppas att ingen hade höet liggande på fältet idag här i södra skåne. 22 mm regn fick vi under förmiddagen. Skall ut och sätta simfötter på hästarna innan jag rider hela paddocken har blivit en insjö.

*knapplån*

Inte för man kan lita på väderleksrapporterna, men finns det någon som vet var någonstans man kan få tag i en lite längre prognos än de vanliga 5dygns.

Ja det ska gudarna veta att en del inte är något vidare ens efter 50 års erfarenhet. Vi köpte hö av en fårbonde, såg riktigt bra ut men han hade kört m pickupen i backen så var tionde bal var bara att kasta pga lerkokor som förvandlats till mögel.
Och det syntes inte utanpå - jättegrönt o frisk lukt. Efter ett tag insåg vi att dom dåliga balarna var tyngre än dom andra och kunde då rensa ut dom lättare.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra mig kort och försöka skriva så man förstår,för jag behöver information. Vet inte om man får skriva ut namnet på sitt...
Svar
9
· Visningar
3 008
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar