Nu ligger höet slaget på fälten !!!

gylle

Trådstartare
Så alla ge fan i att dansa regndansen de närmsta dagarna, i år vill jag ha in det utan regn (och utan att behöva köra och vända det hela dagarna). Får se om det stämmer att man får mindre energi om det huggs tidigt, har vart år haft problem med mkt höga energivärden så nu är det hugget tidigt i morse. Blir ju intag en dag tidigare än vad vi planerat de (meterologerna) har slängt in ett regnmoln natten mellan torsdag och fredag (varför gör de på detta visset :mad: ) så det blir in på torsdagkväll istället för fredagkväll som var planerat. Någon som har koll på hur mkt det skiljer i torrsubstans på en dags extra torkning eller ej. Kommer ju att ligga från tisdagmorgon till torsdagkväll alltså 3 torkdagar på fältet (tar alltså hösilage) ?
Skall bli mkt spännande och se om värdena blir bra i år, borde bli det.

Sv: Nu ligger höet slaget på fälten !!!

Håller tummarna stenhårt för dig och alla andra som börjat med skörden av hö/hösilage! Hoppas på bra värden, dock ej FÖR bra!

//Alice

Vi fick in 30 finfina hösilagebalar i torsdags, utan en droppe regn. :bump: Nu får gräset växa i någon månad och sen hoppas vi få in en fin höskörd också.
Lycka till med ditt hö........klart att det inte kommer att regna nu på en vecka!! :)

Nu står ca 37 ton hösilage plastat och färdigstaplat inför vintern (vilka mängder det blir när man räknar ut det i kilo istället för antal balar..) Så nu kan jag luta mig tillbaka och låta andra våndas över väder för att få in sitt, underbart att ha det färdigt. Nu får vi bara vänta på analyssvaren för att se om det är så bra som jag tror.

Oh herregud, vi får vänta MINST 1 månad till innan det blir på tal att ta in hö här... :crazy:

Berätta gärna om det fungerade att slå tidigare och på så sätt få ner energivärdet! *väldigt nyfiken på årets analyser*

//Alice

Intressant o se om det funkar, det enda jag kommer ihåg är att det blir högre proteinhalt ju tidigare det skördas så frågan är hur kvoten MJ/protein blir.
Jag vill också veta värdena.

Jag tycker det är rätt skönt att "slippa" skörda själv, jag hade blivit helt nipprig på hur vädret skulle bli :crazy:
Rätt gott och få det färdigt liksom :p

Proteinhalten påverkas inte beroende på vilken tid på dygnet det skördas den är samma dygnet runt däremot kan man just påverka energihalten då gräset förbrukar detta dygnet runt men endast producerar dagtid vilket gör att när när man slår tidigt så är gräset i fas att precis börja producera efter att bara gjort förlust under natten medans när man tar det på em/kväll är värdena som högst.
Kvoten kommer ju att förbättras om energivärdet sänks.
Vi har de sista åren huggit tidig eftermiddag och legat mkt högt vart år på energin vilket gjort att man fått begränsa höet kraftigt då de snabbt fyller sina energibehov trots att det är tävlingshästar och hela tiden fått ge dem en massa proteintillskott för att få upp kvoten. Så nu hoppas jag att det skall fungera så att vi får en bättre kvot iår.

Jag menade inte tidpunkt på dygnet utan året, dvs växternas proteinhalt är högre ju "spädare" plantan är = fakta, inte tro.
Men just energihalten kommer jag inte ihåg något om vad gäller skördesynpunkt därför tyckte jag den här teorin var intressant. Det är kvoten som är intressant när det väl ska fodras.

Skulle nog hellre säga tidpunkt för gräsets tillväxt. Du får lika högt proteinvärde på ett sent tagit hö om det är i samma tillväxtfas som det som togs tidigre på året ex. första skörd kontra andra skörd.
Gå gärna in och kolla på:
http://hippocampus.slu.se/
där finns tabeller som visar de olika värdena. Gå in i vänstermenyn och klicka på "hästens foder"

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Så fin skörd som det ser ut att bli i år, var det många år sedan det var sist!!!

Jag säger inget än :crazy: ska hugga imorgon och pressa o plasta på fredag.

Rolle på Österlen

Hoppas ni slapp åskvädret idag ! Grannen här hade otur, de hade precis börjat bala och plasta när ösregnet kom, bara att ge upp och låta det ligga kvar för torkning. Inte roligt sådant.

Har just slagit för torrhö och det har redan regnat två nätter trots att det utlovades strålande väder, man blir ju så glad :mad:

Här kom det bara ett par droppar, bara så det blev fuktigt i marken, men det smällde runt om. Idag fläktar det ordentligt vilket inte är till nackdel :)

Rolle på Österlen

*hugger nedersta knappen*
Min höbonde avslutade vallskörden i tisdags och jag har tingat hö för hela vintern där!
UNDERBART grönt väldoftande hö som inte fått en droppe regn på sig och är tidigt skördat = perfekt för mina unghästar och avelsston!
Och inte kommer jag behöva en massa kraftfoder heller!

*lånar knapp*

Vi slog i måndags eftermiddag/kväll. Igår kväll regnade det lite...inte mycket tack och lov. Idag inte mycket sol men uppehåll och blåste ordentligt, imorgon ser det ut som att det blir fint. Hoppas på att få in det imorgon kväll eller fredagmorgon.

Hur ofta vänder ni andra på höet per dag? Hör ju att alla säger att man ska vända så lite som möjligt......men "vår bonde" som hjälper oss har vänt 3 gånger om dagen. Är det för ofta?? :confused: Som höet ser ut nu efter all trokande är det fint grönt faktist. Stoooor skillnad med förra året.

Vill så gärna att det blir bra hö i år...hade katastofala värde förra året på grund av all regn....slog då slutet av juli/början av augusti:(

Hälsningar Jacky

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra mig kort och försöka skriva så man förstår,för jag behöver information. Vet inte om man får skriva ut namnet på sitt...
Svar
9
· Visningar
3 008
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar