Nu kan hon tituleras KÖRHÄST!

Sv: Nu kan hon tituleras KÖRHÄST!

Grattis! Vad roligt att det gick så bra och att ni fick så fint omdöme!! Men blir det avel då? Du var väl inte helt glad i tanken?
Hon har gått ner fint i vikt! Supertjusigt!! Tusen grattis, det känns så underbart första gången man visar sin häst o det går bra! Tussan fick oxå 39 första gången. Men det går visst utför med henne.. Växer ju inte nåt tyvärr. 3 cm på ett år mellan två och 3 års ålder.

Förresten, det klart man ska ha hjälm när man visar häst! Det har jag oxå alltid. Slarvigt tycker jag att inte ha det. Jag har sett hästar som helt plötsligt vrålstegrar sig o missar mattes huvud med en hårsmån, så jag tycker det känns tryggt, även om man litar helt på sin häst.

Förresten, det klart man ska ha hjälm när man visar häst! Det har jag oxå alltid. Slarvigt tycker jag att inte ha det. Jag har sett hästar som helt plötsligt vrålstegrar sig o missar mattes huvud med en hårsmån, så jag tycker det känns tryggt, även om man litar helt på sin häst.

Det är väl upp till var och en?? Har man en så ouppfostrad häst som stegrar sig så kanske man inte ska ut på utställning öht...

Nu är Dimma en sådan häst som man skulle kunna sova mellan benen på, och risken för att hon skulle skada mig är nog obefintlig. Hjälmen sitter där mest för syns skull, jag tycker det visar på att man har ett säkerhetstänk och dessutom uppskattas det av domaren. Det har ev varit funderingar på hjälmkrav vid visning av häst, har jag hört...

Förövrigt, även om ens egen häst uppför sig väl, så är det inte säkert att andras gör det. Jag såg flera hästar som slog och stegrade när vi var på premieringen. Visst kan ma anse att de inte var mogna för premiering när de uppför sig på det viset, men det är ju inget vi andra kan kontrollera...

Grattis! Vad roligt att det gick så bra och att ni fick så fint omdöme!! Men blir det avel då? Du var väl inte helt glad i tanken?
Hon har gått ner fint i vikt! Supertjusigt!! Tusen grattis, det känns så underbart första gången man visar sin häst o det går bra! Tussan fick oxå 39 första gången. Men det går visst utför med henne.. Växer ju inte nåt tyvärr. 3 cm på ett år mellan två och 3 års ålder.

Ja det var jättekul! Domaren och jag pratde lite vid sidan om efteråt, och han försökte övertala mig till att ta föl. Jag är fortfarande inte helt förtjust i tanken, men tänk dig vilken fölunge det kan bli med henne och kronprins *drömmer* Bägge har otroligt bra temprament och ingen av dem är ju direkt ful ;)

Hon har gått ner i vikt konstant sedan i vintras. Vi jobbar ju kontant med formen och hullet här! Jag tycker också hon är väldigt fin nu. Hon har ju vuxit 5cm mellan 3 och 5 år, ganska bra!

Synd att det inte gick så bra med Tussan som du hade hoppats. Dock är ju 38 inga dåliga poäng! Och kursen hade visst utdelning för dig iaf, med tanke på att du blev bästa visare, eller vad det nu var...!?

Håller med dig helt Nordsvensken angående hjälm, för min del är det oxå mest för syns skull, och för att domaren gillar det. Samt att jag är hårt drillad från naturbruksgymnasiet jag gick.

Det skulle bli ett alldeles fantastiskt föl, och det är trots allt relativt ovanligt att stoet inte klarar sig. Fundera över vintern du! Och Kronprins är ju så fantastiskt vacker!

Dimma växer lite än alltså, då ger jag inte upp hoppet än med min minishire. Hon är ju inte ens 3 år. Fick en 7a på typen, troligen för att hon är så liten. Rastypisk av mindre modell skrev de. Tror tussan kan få bättre då hon är äldre! Och kursen gjorde nog lite nytta, eftersom vi vann priset för bästa visning, helt klart! Sen såg han nog att vi ansträngt oss väldigt mkt med hästen, samt att vi var lika ordentliga förra året hjälpte oss nog oxå!

Det du ska fundera på vad gäller Kronprins är väl möjligen önskad storlek på den framtida avkomman...är det inte så att han ger lite större avkommor? Och Dimma är ju inte direkt liten...

Fast det behöver ju inte vara negativt...finns ju de som föredrar den större modellen :angel:

Ja det var jättekul! Domaren och jag pratde lite vid sidan om efteråt, och han försökte övertala mig till att ta föl. Jag är fortfarande inte helt förtjust i tanken, men tänk dig vilken fölunge det kan bli med henne och kronprins *drömmer* Bägge har otroligt bra temprament och ingen av dem är ju direkt ful ;)

QUOTE]

Det du ska fundera på vad gäller Kronprins är väl möjligen önskad storlek på den framtida avkomman...är det inte så att han ger lite större avkommor? Och Dimma är ju inte direkt liten...

Jag vill ju ha en stor avkomma! :love: Ju större desto bättre. Gärna sådär 165cm, det hade varit perfekt! :angel: Även om jag skulle välja en annan hingst, så skulle jag ta en som gav stora, långbenta och inte allt för lätta avkommor. Jag är inte så förtjust i de som ligger runt 150,de tilltalar inte riktigt min smak varken i stl eller modell (för modellen blir ju lite annorlunda när de blir större)... Dessutom så upplever jag att efterfrågan på höga nordsvenskar är förhåll stor. Det känns som om det är betydligt fler som letar efter nsv på ca 160cm, än på ca 150cm...

Dimma växer lite än alltså, då ger jag inte upp hoppet än med min minishire. Hon är ju inte ens 3 år. Fick en 7a på typen, troligen för att hon är så liten. Rastypisk av mindre modell skrev de. Tror tussan kan få bättre då hon är äldre! !

Det kan hon säkert få! Dimma fick 37p som 3-åring, så vi kan väl hoppas att Tussan höjer sig lika mkt 2009?! :D

Ja men då så, då är det ju nemas problemas ;)

Vidarebefordade bara vad jag hört om Kronprins förärvning vad gäller storlek.

Det underbara med vår nordsvenska ras är ju att det finns storlekar för alla smaker :love: Själv föredrar jag den mindre lite lättare typen, även om min egen häst är lite väl liten (så hon kommer definitivt betäckas med en större hingst i syfte att få upp höjden på avkomman!). Fast att betydligt fler verkar efterfråga större hästar vet jag inte om jag håller med om? Snarare tycker jag att idealet verkar ligga kring 1,55. Men det kanske är så att den lite större varianten har blivit mer ovanlig och kanske därför mer eftertraktad på senare tid?

Jag vill ju ha en stor avkomma! :love: Ju större desto bättre. Gärna sådär 165cm, det hade varit perfekt! :angel: Även om jag skulle välja en annan hingst, så skulle jag ta en som gav stora, långbenta och inte allt för lätta avkommor. Jag är inte så förtjust i de som ligger runt 150,de tilltalar inte riktigt min smak varken i stl eller modell (för modellen blir ju lite annorlunda när de blir större)... Dessutom så upplever jag att efterfrågan på höga nordsvenskar är förhåll stor. Det känns som om det är betydligt fler som letar efter nsv på ca 160cm, än på ca 150cm...

Fast att betydligt fler verkar efterfråga större hästar vet jag inte om jag håller med om? Snarare tycker jag att idealet verkar ligga kring 1,55. Men det kanske är så att den lite större varianten har blivit mer ovanlig och kanske därför mer eftertraktad på senare tid?

Så kan det mkt väl vara. Och det faktum att fler och fler har sina nordsvenskar som ridhästar. Då vill man gärna ha större hästar, med längre ben...

Nu är Dimma en sådan häst som man skulle kunna sova mellan benen på, och risken för att hon skulle skada mig är nog obefintlig. Hjälmen sitter där mest för syns skull, jag tycker det visar på att man har ett säkerhetstänk och dessutom uppskattas det av domaren. Det har ev varit funderingar på hjälmkrav vid visning av häst, har jag hört...

Förövrigt, även om ens egen häst uppför sig väl, så är det inte säkert att andras gör det. Jag såg flera hästar som slog och stegrade när vi var på premieringen. Visst kan ma anse att de inte var mogna för premiering när de uppför sig på det viset, men det är ju inget vi andra kan kontrollera...

Ja visst kan det vara någon annan häst som uppför sig illa, men då borde ju alla i publiken ha hjälmtvång oxå... Det är jätte bra att vissa vill ha hjälm på sig, men att skriva att det är slarvigt att inte ha det tycker jag är orättvist. Jag har varit på otaliga utställningar och premieringar och har kanske sett en handfull människor som haft hjälm sammanlagt, jag känner även en domare och han har aldrigt nämnt att han skulle uppskatta om folk hade hjälm, det är som sagt upp till var och en. Jag vet att det är vanligt bland "halvblodsfolket" att ha hjälm, men jag är sällan på deras utställningar/premieringar så dom räknar jag inte.

Dom som inte har hjälm klankar inte ner på dom som har det, så jag tycker inte att dom som har hjälm har rätt att klanka ner på dom som inte har hjälm. Om "ni" påstår att "vi" är slarviga, då kan ju "vi" lika gärna påstå att alla som har hjälm vid visning antingen har en ouppfostrad häst eller är rädda för sin häst (jag vet att det inte är så, bara en liknelse).

Men publiken är ju knappast ner i manegen....eller???? Som publik får man vara lite på sin vakt och se sig för när man är på premiering tycker jag . dessutom visas det ofta mycket unghästar och även om hästen uppför sig perfekt hemma så vet man ju inte hur det blir när man åker bort.

Hjälm är bra, det brode fler ha!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp
  • Misstänkt rävskabb

Hästrelaterat

Omröstningar