Nu har ungstoet åkt iväg till hingsten!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Helt riktigt, fostret anpassas till modern och sätter fart i tillväxt efter födseln :)

Problem kan det däremot bli för ett litet sto vid betäckning med en hingst som är s.a.s 'välutrustad' (=tjock och lång penis).. kan vara en connemara likaväl som ett halvblod etc, etc!

Jag kommer att göra som så att jag reggar fölet som halvblod och om den sen stannar inom ponnymåttet så mönstrar jag in den som Ridponny istället! Man kan göra så, fast inte tvärtom. Se tex på Minotaurus, halvblodshingsten som är godkänd Ridponnyhingst.

Förlossningen bör inte bli svårare än med någon annan hingst. Fostret anpassar sig till mammans kropp. Tänk själv, annars hade ju alla hanar inom alla djurslag inkl mäniskan varit mindre än honan! :D

Hon fyller tre den 30/5 (f 2001). Så hon är ju "lovlig"! Och ja, hon har två coola blå ögon! :love:

Bra stam! Och visst är det svårt att förutse hur stora de ska bli när man betäcker ponny med andra raser. Man får hålla tummarna åt det håll man vill ha det, men sen blir det ju som det blir i alla fall! :)

Hon har en del att ta igen och det lär ju ta lite tid. Hon var väldigt outvecklad när jag köpte henne (mitten av november 2003), såg snarare ut som 1,5 år och inte 2,5... :(

Uppfödaren tillhör dem som anser att ponnyer föder sig själv, oavsett om det är dräktiga ston, föl eller unghästar. Det är ju sant till viss del, men även ponnyer behöver proteiner och ordentligt med näring! :crazy:

Men det är gott gry i henne! :D

Hingstägaren har kollat penis-status på hingsten! :D

Och han har ävan betäckt en c-ponny nu i veckan, stoet är några cm högre än mitt, men i alla fall. Allt gick bra och jag är övertygad att allt går bra med Ronya med.

Det har ju som sagt inte med rasen att göra hur stor snopp hingstarna har. :o

Man och man, man kan ju göra som man vill! Men det kan ju vara bra att veta att man kan gå åt ena hållet men inte åt det andra. :)

Önskvärd mankhöjd för ridponnyer är ej överstigande 148 cm, men rek storlek vid stambokföring är 130-155 cm för hingst och 120-153 för ston! Diplomston dock max 148 cm.

Visst är det! Speciellt med båda två! :)

Eftersom både mitt sto och hingsten är sabino är ju chansen extra stor för riktigt mycket vita tecken! Som jag är väldigt förtjust i. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V