Nu har sonen ställt till det för sig...

FannyN

Trådstartare
Sonen är 13,väldigt klok mogen och topppresterande i idrott och skolarbete kamratstödjare och en riktigt schysst och populär kille.
MEN han har faktiskt någon form av dubbelnatur för det händer då och då att han stäler till det för sig.Han dras också till äldre barn och har testat lite öl och rökt och snusat.Han är också enligt mig tidig med relationer,har en äldre tjej och deh det är så seriöst ibland att man bir mörkrädd.
I fredags för två veckor sedan var det dags igen.Vi bor i en håla just nu i lägenhet,vi hamnade här i byggden för jag köpte hästgård och efter den försäljningen ville vi bor kvar och gå ur sexan och nu bor vi i lägenhet i väntan på att vår bostadsrätt byggd i Örebro. Vi är nog lite mer stadsmänniskor så både jag och sonen vantrivs i byn. Jag fördriver min tid sålänge med buke och umgänge med vänner och min man och står absolut ut.Sonen gnäller varje dag,de är bönder saknar tolerans för att hålla på olika lag,vara bög, ha egen stil,han tycker dessutom att de klär sig som lodisar men det säger han bara till mig han är extremt ödmjuk och värnar alltid om svaga...
I fredags allts å så köpte han tillsammans med 5 andra en lottring och gav sig ut på byn och sålde lotter för tio spänn styck.Sonen betalade lottringen men alla pratade för sin vara.På kort tid fick de ihp 350 kronor som de köpte tre pizzor för och dricka och godis och chips.
Sonen berättade för mig på torsdagen i veckan efter,ångrade sig, jag blev upprörd och ringde de andra föräldrarna.En mamma till tyckte liksom jag att det var fel gjort men hon fick bråk av sin make som inte brydde sig.Vi bestämde att hålla ett möte med alla inblandade barn och föräldrar på fredag em/kväll.3 barn kom och två föräldrar,vi bestämde då att på söndagen gå runt till de som köpt och betala tillbaka samt be om förlåtelse samt sätta upp lappar på byn i affärer och så.På söndagen gick vi runt och det var lyckat,de fick lagom med skäll och förståelse.En pappa till var med då som inte kunde komma på mötet.

SEN började helvetet,rektorn har polisanmält dem och det är lynchstämning på byn,min son har hört från flera vuxna att han minsann kommer att hamna i familjehem.När han ifråga satt det har de sagt att eftersom han inte är straffmyndig hamnar han på soc och eftersom hans mamma inte kan hantera honom så ska han få ny familj.
Han ringde och hade ångest och grät och kunde inte andas.En annan pojke har också hört at han ska flytta för nu ser man ju att den familjen har för många barn.

Jag anser att det hela mist sina proportioner på något sätt,och känner mig rätt trött.

Sv: Nu har sonen ställt till det för sig...

Alltså, jag sitter helt mållös och vet inte vad jag ska skriva. Vad har rektorn med saken att göra, varför lägger han/hon sig i? Det känns helt klart som att proportionerna i detta är helt borta, det hade varit en annan sak om ni inte hade hållt möte samt gått runt till de "lurade". Då hade sådana åtgärder möjligtvis vara på plats, men nu har ju både föräldrar och barn gjort sitt bästa för att ställa saken till rätta. Varför då fortsätta?

Vilka är det som sagt att han kommer att hamna i familjehem? Är det vuxna i skolan? Vem är det som sagt till den andra pojken att han ska flytta?

Tack snälla du,om du visste vad det värmer att höra att någon tänker lite lika.
Det är resurspersoner på skolan som pratat om familjehem samt en förälder vvars barn inte var med.
Det jag känner är just vad kunde vara bättre liksom,sonen berättade själv för han mådde dåligt över att han ätit på stulna pengar och sen vidtog vi åtgärder direkt.Rektorn har eg inte med detta att göra för det skedde en fredagskväll.

Jag fattar inget alls? Vad har rektorn med detta attt göra? Varför skulle de hamna på familje hem?

Men du verkar ha en otroligt bra relation till din son och han verkar lita helt på dig! Det imponerar! :bow:

Jag fattar inget alls? Vad har rektorn med detta attt göra? Varför skulle de hamna på familje hem?

Men du verkar ha en otroligt bra relation till din son och han verkar lita helt på dig! Det imponerar! :bow:

Nej jag kan inte ens hur jag än försöker se vad rektorn har med detta att göra,om jag ska gissa så hamnar det nånstans att hon ser sig som ordningspolis för skolbarnen i den här byn.det är en hååååla verkligen.

Tack! Sonen och jag är bra polare sen gillar jag inte allt han gör men det är ju en annan historia,jag har inte så svårt att se mig själv i honom.Strulputta och högpresterande impulstyrd kärleks och kicksökande i samma förpackning.:o

Senast ändrad:

Nej jag kan inte ens hur jag än försöker se vad rektorn har med detta att göra,om jag ska gissa så hamnar det nånstans att hon ser sig som ordningspolis för skolbarnen i den här byn.det är en hååååla verkligen.

Tack! Sonen och jag är bra polare sen gillar jag inte han allt han gör men det är ju en annan historia,jag har inte så svårt att se mig själv i honom.Strulputta och högpresterande impulstyrd kärleks och kicksökande i samma förpackning.:o

Har rektorn pratat med er föräldrar??

Det jag menade att din son verkar kunna skilja på rätt o fel och våga lita på dig som mamma/vuxen och att du väljer rätt väg i "straffet o botgörning", det tycker jag är stort och ett mål att kämpa för!

Han vet väldigt väl vad som är okej och inte.Hamnar aldrig där att han inte visste eller förstod som är vanligt med barn son skylle ifrån sig...men han säger att han tänkte åt helvete fel och han börjar bli medveten om att man måste göra en konsekvensanalys av det mesta och inte bara rusa in i saker.Sen kommer det att ta ett tag innan han lärt sig göra dess analyser för han är ung och impulsstyrd och lockas av det spännande.

När jag förklarar detta för utomstående känner jag att de tycker att jag blajjar och slingrar mig.Men det är ju mitt jobb att utreda barn så det blir så dumt jämt,för jag känner att de tycker att jag försöker skyla över sonens exprimentlusta.Det kanske skulle gå lika bra om jag inte var buptant förresten för jag ser mig i honom och fått kämpa hela livet med att hålla mig på rätt spår eftersom en del av mig vill bara strula runt.

Rekotrn ringde en mamma som ringde mig och då ringde jag henne.Jag berättade vad vi vidtagit för åtgärder och att vi reagerat,jag frågade om hon anmält utifrån sitt ämbete eller som privtperson och jag diskuterde proportioner med henne.Det hela sluatade med att jag lovade att anmäla henne för de floder av mobbing som hon är ansvarig för och som jag vet massor eftersom sonen arbetar med det.Där gör inte skolan ett skit.Mer än anser sig vara länets bästa skola,när det gäler undervisningen så kanske när det gäller elevvården så är den ett skämt.Och jag vet vad som är handikappande för individen i det långa loppet.

Har resurspersonerna på skolan verkligen rätt att uttala sig så? Det låter väldigt konstigt i mina öron. (Eller kanske ska vara ser väldigt konstigt ut i mina ögon iom att det är på buke, hmm ;)) I min värld ska resurspersoner anställda på skolan hålla sig sakliga, och detta låte ri högsta grad som personliga uppfattningar - dvs ska inte ha att göra i personal anställd i skolan.

Det verkar vara en väldigt konstig rektor ni har att göra med tyvärr. Vet du hur hennes chef är? Kanske går bättre att tala med denne?

Senast ändrad:

Du hanterade situationen på bästa sätt, och bara det att pojken faktiskt talade om det för dig visar ju att ni är på rätt spår.
Förhoppningsvis så blev situationen så obehaglig för honom att han håller sig på den smala vägen i fortsättningen. Bra att ni ska flytta med.
Rektorn verkar ju helt rubbad som agerar så trots ni redan vidtagit åtgärder.
Jag hoppas din son lyssnar på dig och förstår att en del vuxna inte är riktigt kloka alla gånger.

Men felet de har gjort här är alltså att de har sålt lotter utan tillstånd och utan vinster? Är det det som utlöst dessa reaktioner? :confused:

Så där gjorde jag när jag var i samma ålder. Fast vi samlade tomflaskor till en "skolresa"....Jädra smart sätt av din son och kompisar att få ihop pengar, fast det ska man ju inte säga till dem! (och inget jag uppmuntrar, jag skulle agerat på samma sätt som du)

Vad det gäller rektorn så tycker jag hon är pinsam! Vad är det egentligen hon ska anmäla? Att några barn har gjort ett bus-streck som barn gjort i alla tider? Och vad har hon med saken att göra, saker de gjort på sin privat-tid?

Lycka till!

Så där gjorde jag när jag var i samma ålder. Fast vi samlade tomflaskor till en "skolresa"....Jädra smart sätt av din son och kompisar att få ihop pengar, fast det ska man ju inte säga till dem! (och inget jag uppmuntrar, jag skulle agerat på samma sätt som du)

Vad det gäller rektorn så tycker jag hon är pinsam! Vad är det egentligen hon ska anmäla? Att några barn har gjort ett bus-streck som barn gjort i alla tider? Och vad har hon med saken att göra, saker de gjort på sin privat-tid?

Lycka till!

Det är ju ett lagbrott, så hade det inte kommit fram och föräldrarna agerat så skulle jag kunna se en grund för en polisanmälan. Men nu verkar ju föräldrarna ha agerat på ett bra sätt, och om sanningen ska sägas, antagligen mer konstruktivt än vad polisen/socialtjänsten skulle ha gjort.

Jag gjorde en liknade grej när jag var yngre än sonen, men vi trodde faktiskt att vi skulle kunna köpa vår favortiponny som skulle säljas:o
Det som vi inte kunde/fick(!) lämna tillbaka fick vi skänka till välgörenhet av våra "elaka" föräldrar:angel:

Jag tycker att sonen har agerat extremt mogen som har erkännt för dig + att han känner skuld för sitt agerande :bow:

Jag tycker att ni som föräldrar har vidtagit större åtgärder än vad de flesta andra skull ha gjort/orkat. :bow:

Håller med alla om att VAD HAR REKTORN med det hela att göra???
De sålde väl inte ens lotterna med skolan som "anledning"?
Då kanske jag hade förstått lite att hon inte ville sabba skolans rykte osv..

Ungarna har ju verkligen gjort rätt för sig, och är det någon som ska anmäla så är det väl någon av de som blev lurade?

Håll oss uppdaterade! :D

Tänker du anmäla rektorn eller var det bara ett hot?

Tycker att du verkar vara en jättevettig mamma som har lyckats uppfostra sin son till en ärlig person (i slutändan) + att han har sådant förtroende för dig :bow:

Det är ju ett lagbrott, så hade det inte kommit fram och föräldrarna agerat så skulle jag kunna se en grund för en polisanmälan.

Visst är det ett lagbrott och en grund för anmälan! Men jag tycker ändå att det är ett oskyldigt brott och i såfall så ska ju även pallande av äpplen anmälas, provsmak av lösgodis i affären mm....Föräldrarna har agerat på ett mycket bra och aktivt sätt och jag tycker att man ska sätta punkt där i detta fall!

Visst är det ett lagbrott och en grund för anmälan! Men jag tycker ändå att det är ett oskyldigt brott och i såfall så ska ju även pallande av äpplen anmälas, provsmak av lösgodis i affären mm....Föräldrarna har agerat på ett mycket bra och aktivt sätt och jag tycker att man ska sätta punkt där i detta fall!

Definitivt.

Jag måste säga att jag håller med om att det hela har tagit alldeles för stora proportioner. Visst de har gjort fel, men allvarligt talat, de allra flesta har någon gång under sin ungdom (och även senare) gjort misstag.

Här verkar man ju ha kunnat lösa situationen på "egen hand". Det bör vara tillräckligt pinsamt för grabben/grabbarna att gå runt och betala tillbaks/be om ursäkt. Kan tycka att man- om liknande saker skulle hända igen- kan skärpa tonen.

Ni föräldrar verkar ha agerat föredömligt i alla fall! Hoppas att det löser sig på det bästa sätt för er.

Till TS. Jag orkar inte läsa igenom alla svar, men jag tycker du har skött situationen föredömligt:bow:

Hur många föräldrar skulle engarera sej som du gör som försöker ställa allt till rätta?

Kanonbra gjort av dej och styrkekramar från mej!

Jag måste säga att jag håller med om att det hela har tagit alldeles för stora proportioner. Visst de har gjort fel, men allvarligt talat, de allra flesta har någon gång under sin ungdom (och även senare) gjort misstag.

Här verkar man ju ha kunnat lösa situationen på "egen hand". Det bör vara tillräckligt pinsamt för grabben/grabbarna att gå runt och betala tillbaks/be om ursäkt. Kan tycka att man- om liknande saker skulle hända igen- kan skärpa tonen.

Ni föräldrar verkar ha agerat föredömligt i alla fall! Hoppas att det löser sig på det bästa sätt för er.

:laugh:...:rofl::cry:...?
OJ,OJ,OJ Det är inte lustigt att det utvecklar sig till krig runt om i världen.
Herreg..,vad tror folk!?!Att en 12-13 årig pojke skall agera vuxet ihop med sina kompisar?När snillen spekulerar kommer det ut både hallusinationer och visioner;)Detta tyder på en kreativitet som säkert kommer att utvecklas till stora insatser i samhället framöver:rofl:
Låt saken bero och besvara inte dessa människor,som går igång på saker,som vi som har minnet i behåll,känner igen från vår egen barndom.
ha´en fortsatt bra tid med människor som INTE dränerar all kraft ifrån dig/er:love:

:laugh:...:rofl::cry:...?
OJ,OJ,OJ Det är inte lustigt att det utvecklar sig till krig runt om i världen.
Herreg..,vad tror folk!?!Att en 12-13 årig pojke skall agera vuxet ihop med sina kompisar?När snillen spekulerar kommer det ut både hallusinationer och visioner;)Detta tyder på en kreativitet som säkert kommer att utvecklas till stora insatser i samhället framöver:rofl:
Låt saken bero och besvara inte dessa människor,som går igång på saker,som vi som har minnet i behåll,känner igen från vår egen barndom.
ha´en fortsatt bra tid med människor som INTE dränerar all kraft ifrån dig/er:love:

Precis så tänkte jag också! Vilken kreativitet! Styr in gossen på rätt sida lagen och han kommer styra nåt toppföretag mot storvinst!

*kl*

pratade just med min mamma, jag tror hon hade mördat mig om jag hade gjort något liknande :angel: hon sa iaf att jag DEFINITIVT hade fått gå runt och be om ursäkt + pengar tillbaka :D

det där med rektorn, både mamma och pappa såg ut såhär :eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag behöver ventilera lite och hoppas på att få lite kloka reflektioner från er Bukefalister!! :) Jag separerade från mina barns pappa...
Svar
17
· Visningar
4 657
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur