Nu har sonen ställt till det för sig...

Sv: Nu har sonen ställt till det för sig...

Litet bedrägeri men inte farligt för någon och ingen har lidit någon direkt skada.
De har krupit till korset och tagis sitt straff - vad mera begär de?

Och vad har rektorn i saken att göra?

Till TS. Jag orkar inte läsa igenom alla svar, men jag tycker du har skött situationen föredömligt:bow:

Hur många föräldrar skulle engarera sej som du gör som försöker ställa allt till rätta?

Kanonbra gjort av dej och styrkekramar från mej!

Håller helt med, varken du eller sonen behöver oro Er. Vi har haft barn åt kommunen och de har aldrig blivit placerade för sånna bagateller... Då har det varit allt fr stulna skotrar, tänt eld på skolor och knappt då rycker kommunen in. När barn blir placerade så är det oftast avlastning för ensamma föräldrar eller pga föräldr drogmissbruk. Hoppas du kan lugna din son med det för han mår säkert dåligt av allt skit fr rektorn mfl. Stå på Er och lycka till!
Du kan ju ge rektorn en näsknäppa fr mig med :devil:

Nu har inte jag läst hela tråden, utan bara ditt första inlägg.
Tanken som slår mig är ju att du är ANSVARSTAGANDE förälder med rätt sorts ruter i. Det är ju synd att en del inte kan sära på fingrarna och se det. De väljer en sida att se på saken, att din son gjort fel. Men inte att du som hans mamma tar med honom så han får erkänna och be om ursäkt.
Du tillhör en ovanlig och förmodligen utdöende art av förälder. All heder åt dig! :bow:

Hallo
Vilken jobbig situation ni hamnat i, nackdelen med att bo i byhålor.
Jag tyckte ni skötte er exemplariskt, så jag fattar inte vad skolan hade med det här att göra? För det skedde väl inte under skoltid?
När ni nu hade fixat allt så borde det vara bra sen. Tyvärr är det väl bara att rida ut stormen o hoppas att ungarna fått sig en läxa efter det här, även om det var ganska oskyldigt ifrån början så har snöbollen rullat till en stor snögubbe.

Själv sålde jag gamla tidningar i trappuppgångarna när jag var liten. Hann få ihop en slant till godis innan nån upptäckte det var gamla tidningar, då fick man springa snabbt. :devil:

Hursomhelst hoppas jag det lugnat ner sig.
Lycka till.

Jag som jobbar på soc tycker att du och de föräldrar som tog tag i detta har agerat exakt så som vi från myndighetens sida försöker motivera föräldrar att göra. Man kan lägga ner 6 mån till ett års behandling/rådgivning på att få föräldrar i den riktningen ni som valde att agera utan soc eller skolans inblandning. Strongt Fanny, och fortsätt bygga relationer till andra föräldrar som det är lite tag i :).

KL

Tack alla ni är så himla gulliga.Det värmer ska ni veta.Det har inte hänt så mycket mer än att vi ska på möte på soc imorgon eftermiddag.Sen hoppas jag att det här är ur världen.Nej först ska se till att tala om vad jag tycker om skolans agerande för det har verkligen inte skett på skoltid utan på en fredagkväll.Och de där resurslärarna ska ge fasen i att skrämma upp barnen med sagor om familjehem.Alla ska få gå till soc med sina föräldrar så man kan ju tro att de inte har att göra,men det har de,det är en hårt belastad socialförvaltning med en enorm personalomsättning och ett stort behov av deras hjälp för vad jag anser vara viktigare ärenden.

Kram alla ni gulliga som skrivit till mig!!

Jag tycker det var strongt av dig att agera som du gjorde och jag tycker du gjorde helt rätt! Och jag är imponerad av din sons påhittighet och framför allt att han har ett sånt förtroende för dig att han kunde berätta och ångra sig och ta sitt "straff". Rektorn är tydligen en lillpåve som har blandat ihop sina befogenheter, men det löser sig säkert. Jag är övertygad om att både polis och soc och alla andra myndigheter kommer att tycka att det var bra gjort av er föräldrar och att det räcker så.

När jag var aningen äldre än din son (14-15) så snattade jag en tröja. Stickad i lammull, offwhite med snyggt geometriskt mönster i grått och svart på bröstet. När min mamma upptäckte det blev jag utskälld och upphängd efter noter, sen tog hon tröjan och la i sin garderob för den var så snygg. Gissa vad jag lärde mig av det? Att min mamma var både falsk och hade en grym dubbelmoral och jag undrar om inte min besvikelse över henne var större än hennes över mig.

Hj hopp på dig... Jamenvisst!!!! Du har så rätt!!! Detta har verkligen fått förödande konsekvenser och propotioner... Herregud.. Det handlar om en kille som fortfarande är ett BARN... och när ska man lära sig om inte under tiden man är BARN... Herreminjessus... Jag är mamma till 6 ungar och jag lovar, ibland har man trott dom blivit besatta eftersom dom ställt till det så för dom själva... men allt är ju för guds skull naturligt... Barndomen är till för att kunna/få lära sig saker innan man är vuxen... och det är vad han gjort... din son lär inte göra nått liknande igen... så... varför blir det så stort då.. JA, enligt mig finns det 2 st arter av vuxna och föräldrar...

Art 1 anser att deras ungar ALDRIG gör nått dumt och sätter sig mer än gärna till doms över andra samt blundar för det faktum att "ungar är ungar" OCH TROR att deras barn är felfria och utan lust till att upptäcka och testa vuxenvärlden... Deras barn är totalt oskyldiga och visar det sig om motsattsen har de självklart blivit både lurade och hotade till att deltaga...

Art 2 är som de allra flesta föräldrar ganska införstådd med att "ungar är ungar" och det inte alltid blir rätt när de fnular på nått... dessutom är vi sorgligt medvetna om att barnen förmodligen kommer utsätta oss för fler prövningar vart det lider och vi försöker passa på å få in i ungarnas skalle detta med etik och moral innan de hittat på nya spännande trix... dessutom så lär vi våra ungar att ta ansvar för det de ställt till med och HJÄLPER dom att reda ut situationen...

Det är inte lätt att vara förälder... men det SKA inte vara lätt... Vi formar ju blivande medborgare och medmänniskor... sånt KAN INTE formas över en kafferast... då blir det INGE bra...

Kram till både dig och sonen... Detta kommer ni fixa... och tänk positivt... din son har precis lärt sig en STOR och VIKTIG läxa och du fick tilltron att både lära och guida honom till ett bra SLUTresultat...:bow::bow:

Lokaltidningen skriver idag så här:

"Några ungdomar i X har roat sig med att sälja lotter till äldre personer. Ungdomarna påstod att vinsterna skulle finnas att hämta i en affär i X. Men så var inte fallet och de falska lottförsäljarna har nu polisanmälts. De ska överlämnas till socialtjänsten i X eftersom de är under 15 år."

Skulle tro att det ska stå "den" (anmälan alltså) och inte de.

KL
Det gick bra på soc och vi fick besked på en gång att det är avslutat för vår del.

Tjohej,som morsa behöver man knappast Gröna Lund det är ju Berg och Dal bana ändå!

I texten står det dE, så helt klart har någon slarvskrivit och någon annan inte rättat det hela och jag är säker på att vad som avses är anmälan och inte barnen.

Tänk logiskt..

KL
Det gick bra på soc och vi fick besked på en gång att det är avslutat för vår del.

Skönt det i alla fall och ungarna har nog lärt en rejäl läxa misstänker jag och lär inte göra något liknande igen.

Blir dock :devil: på de som skrämde upp dem med allehanda hittepå bara för sakens skull :mad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag behöver ventilera lite och hoppas på att få lite kloka reflektioner från er Bukefalister!! :) Jag separerade från mina barns pappa...
Svar
17
· Visningar
4 657
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama