Nu har jag tagit vaccinet

E

EmmaTruelove

Ja som rubriken lyder...Igår tog jag sprutan efter många om å men, tänkte lika bra att ta den o se glad ut, kändes INGET när dom stack va liksom har du stuckit än eller hehe, men tur de jag e inte såå förtjust i nålar o sånt. Nu i efterhand gör de lite ont i armen, men så kan de vara efter man tagit spruta ivanligafall :) kan inte ligga på min vänstra arm för de känns där dom stack mej men går väl över om någon dag :) inga andra biverkningar här inte, bebisen lever den med ;) rör sej som vanligt :)

Sv: Nu har jag tagit vaccinet

Jag tog sprutan i måndags (är dock inte gravid men jobbar inom äldreomsorgen).

Precis som du blev jag förvånad över att det inte kändes något när dem stack. Igår (dagen efter) hade jag rätt ont i armen och kände mig lite tung i huvudet. Lite småruggig helt enklet. Idag känns det ingenting. Så jag överlevde nog sprutan jag med;).

den är jag lite orolig för, ska inte vaccinera mej. Varar ju bara i ca 6mån säger dom o då måste man ta en till.
Gravid hade jag inte gjort det.

Jag fick injektionen i morse efter 2 nätters jobb, vaknade vid 10 tiden av att jag lagt mig på vä arm och det gjorde ooooont:cry: Sen vaknade jag minst 1 ggr/h för att jag la mig på vänster sida. Är nu lite ruggig och ont i kroppen men det är bättre att vara på jobbet i natt med och veta att man får hela sängen för sig själv i morgon än behöva dela säng med gubben + ev småbarn som kommer åt armen. Patienten jag vårdar i natt har svininfluensan och han ser piggare ut än vad jag gör..... men jag ångrar inte min vaccination.

Min barnmorska vaccinerade mig idag, på bara min lilla mvc där jag går har över 100 gravida vaccinerats.

Känns som armen är lite tung, typ som jag sprungit in med armen i hörnet på en garderob/byrå. Får se hur jag mår i morgon.

Jag vaccinerade mig för att som gravid löper jag fem gånger så hög risk att bli allvarligt sjuk och halten kvicksilver är så pass låg att jag inte anser den som skadlig, jag får väl fasta i 3 dagar annars ;)

det är hajleveroljan i vaccinet som gör att denna känns mer än vanliga vaccin.

jag har fortfarande inte bestämt mig om jag ska vaccinera mig eller inte.

Jag vaccinerade mig för att som gravid löper jag fem gånger så hög risk att bli allvarligt sjuk och halten kvicksilver är så pass låg att jag inte anser den som skadlig, jag får väl fasta i 3 dagar annars ;)
Inte riktat mot dig, jerseyko, men hur kan de veta att vi gravida löper 5 ggr så stor risk att bli allvarligt sjuk?? Influensan har ju knappt börjat.

Det är sånt som gör mig så tveksam till det som sägs och skrivs. Ge mig faktabaserad info och inte bara påståenden! :devil: Men det finns väl ingen fakta i detta fall... :crazy: Jag har världens ångest om jag ska vaccinera mig eller inte. :(

Jag vaccinerade mig för två veckor sen. Hade ont i armen i flera dagar, hade feber ett dygn. Men nu är det ok. Dock är det fortfarande ett rött fält på armen kvar...

Inte riktat mot dig, jerseyko, men hur kan de veta att vi gravida löper 5 ggr så stor risk att bli allvarligt sjuk?? Influensan har ju knappt börjat.

Man får nedsatt immunförsvar när man är gravid (och även under tiden man ammar) dessutom påverkar det växande fostret lungornas kapacitet. Det brukar man ju märka redan ganska tidigt innan magen blivit stor att man lätt blir flåsigare än vanligt fast man inte direkt gör något ansträngande.
Blodkärlen i slemhinnorna i kroppen utvidgas och det brukar mest märkas i munnen. Tandköttet blir svullet, börjar blöda när man borstar tänderna och risken för att få hål i tänderna är tio gånger högre än normalt!

Knappt börjat *hrm* SMI skrev senast igår att antalet anmälda influensafall ökar kraftigt. Och kollar man tabellen så går det ju väldigt rakt upp.
Lab_v43_09.gif

V.42 - 197 laboratorieverifierade influensafall
v.43 - 349 laboratorieverifierade influensafall

1/4 som dom tar prov på har influensan, och det är ju jättemånga fler som får influensan som man inte tar prov på (eller som ens märker att de är svininfluensan dom har...)

(eller som ens märker att de är svininfluensan dom har...)

Men om så många får svinis utan att ens märka det, VARFÖR då denna vaccineringshysteri? Men det är väl för att gardera OM viruset mutera....Tänk vad detta "OM" ställer till det i världen. :crazy:

Läste nyss att Schweiziska myndigheter stoppat Pandemirx till gravida, barn och personer över 60 år pga bristfälliga data.....

//Alice - fortfarande mycket skeptisk till vaccinationerna

För viruset smittar och bryter snabbare än vanliga influensavirus. Därför som hela skolor insjuknat. En blir sjuk sen *pang* är alla sjuka. Inte som maginfluensa när några styckan kanske blir dåliga, det går några veckor så några till osv osv.
Dom andra virus-sjukdomarna är farliga för de som redan är sjuka eller gamla. Svininfluensan är farlig för alla. Inte så bra om en hel brandstation insjuknar ;)

Alla länder gör olika, i Österrike vaccinerar man mot maginfluensa.

Jag vaccinerade mig för jag är gravid och har nedsatt immunförsvar. Annars har jag och sonen riktigt bra immunförsvar vi blir aldrig sjuka och sonen har inte ens vart "dagis-snorig" den här hösten!
Ett barn på en annan avdelning insjuknade snabbt i måndags och de var det som fick mig att vaccinera mig, maken kommer erbjudas vaccinering genom sitt jobb, hela firman ska vaccineras.

Vaccinet ger dessutom bara typ 40% skydd efter första sprutan.

Senast ändrad:

För viruset smittar och bryter snabbare än vanliga influensavirus. Därför som hela skolor insjuknat. En blir sjuk sen *pang* är alla sjuka. Inte som maginfluensa när några styckan kanske blir dåliga, det går några veckor så några till osv osv.
Dom andra virus-sjukdomarna är farliga för de som redan är sjuka eller gamla. Svininfluensan är farlig för alla. Inte så bra om en hel brandstation insjuknar ;)

Alla länder gör olika, i Österrike vaccinerar man mot maginfluensa.

Jag klassar inte ett virus som farligt om man inte ens märker att det är svinis man har fått utan tar det för en "vanlig förkylning". ;) Ett virus är farligt när folk dör som flugor! Än så länge har enstaka personer avlidit, långt färre än vid en vanlig säsongsflunsa. Men alla har vi olika definitioner på ordet "farligt".:)

Håller med dig ang brandstationer o andra samhällsuppehållande funktioner.

Ja, alla länder gör olika bedömningar. Det är inte första gången och det kommer def inte att vara den sista. Det är dessutom olika regelvärk för godkännande av läkemedel i olika världsdelar och länder. Någon som vet vad FDA (USA´s "läkemedelsverk") har sagt i frågan om massvaccination? Orkar inte läsa igenom deras sida just nu. Har annat att göra. ;)

//Alice

Jag är ändå skeptisk. Tänk om det visar sig om några år att ovanligt stor del av barnen som fötts vintern/våren 2010 har koncetrationssvårigheter eller andra problem. På kort sikt är det säkert inte farligt för fostret, men ingen kan veta om det ger besvär på lång sikt. Troligen händer inget, men risken finns ju ändå. Och som sagt, vanlig influensavaccin avråder de ifrån....

Jag är ändå skeptisk. Tänk om det visar sig om några år att ovanligt stor del av barnen som fötts vintern/våren 2010 har koncetrationssvårigheter eller andra problem. På kort sikt är det säkert inte farligt för fostret, men ingen kan veta om det ger besvär på lång sikt. Troligen händer inget, men risken finns ju ändå. Och som sagt, vanlig influensavaccin avråder de ifrån....

Och detta är en modifierad version av vanligt influensavaccin har jag förstått. Vad är då skillnaden? Att ena året inte rekommendera gravida att vaccinera sig (mot något som de facto dödar tusentals människor varje år) för att sedan nästan tvinga gravida att vaccinera sig mot något som de allra flesta bara upplever som en värre förkylning och har dödat....hmmm....ett fåtal! Jag förstår inte logiken! Det blir inte heller bättre av att jag jobbar med utvecklandet av nya läkemedel och känner till vilken väg det ska gå och hur lång tid det tar innan godkännande.

Nu är jag inte gravid så jag kan inte relatera där, men som du säger är det just de långsiktiga biverkningarna jag är mer orolig över än ont i armen, allmän sjukdomskänsla och någon dags feber.

//Alice

Nu är jag inte gravid så jag kan inte relatera där, men som du säger är det just de långsiktiga biverkningarna jag är mer orolig över än ont i armen, allmän sjukdomskänsla och någon dags feber.
Exakt. Och jag måste erkänna att jag är ganska irriterad på alla "friska och ogravida" personer som inte tänker vaccinera sig pga ev små biverkningar de kan råka ut för. På mitt jobb har jag inte hört en enda person säga att de ska vaccinera sig, utan de flesta kommer att låta bli. Det kan ju faktiskt drabba mig, som verkligen inte törs göra det, av rädsla för vad som ev kan hända med mitt barn. Det kanske är själviskt att tänka så, men men...

Det finns INGA mediciner eller penicillin som är testade på barn innan de kommer ut på marknaden, INGEN vet hur de första barnen som får medicinerna reagerar. De är testade på, för det mesta, män i åldrarna 20-45, biverkningarna som uppstår på denna grupp behöver inte vara den samma som på barn. Man gör sedan en uträkning på hur mkt ett barn på visst antal kilo kan få. MAN VÄGER FÖRDELAR MOT NACKDELAR!! Precis som man gör med svininfluensan.

Många vaccinerar inte sig för "man behöver vara lite sjuk ibland för det är bra för immunförsvaret", detta är rena rama myten. Det finns ingen forskning som visat att immunförsvaret blir bättre för att man utsätter det för virus.

Och detta är en modifierad version av vanligt influensavaccin har jag förstått. Vad är då skillnaden? Att ena året inte rekommendera gravida att vaccinera sig (mot något som de facto dödar tusentals människor varje år) för att sedan nästan tvinga gravida att vaccinera sig mot något som de allra flesta bara upplever som en värre förkylning och har dödat....hmmm....ett fåtal! Jag förstår inte logiken! Det blir inte heller bättre av att jag jobbar med utvecklandet av nya läkemedel och känner till vilken väg det ska gå och hur lång tid det tar innan godkännande.

//Alice

Har du någon statistik på hur många gravida och icke gravida som dött av influensan i tex Mexico?

Har du någon statistik på hur många gravida och icke gravida som dött av influensan i tex Mexico?
Men att man ska dö i influensan är väl ändå inte särskilt troligt. Visst, vissa har gjort det, men vissa har vunnit 20 miljoner på Lotto också. Sannolikheten är ganska liten. Känns som att risken att vaccinet ska påverka mitt barn är betydligt större.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka