Nu har jag tagit vaccinet

Sv: Nu har jag tagit vaccinet

Jag är ändå skeptisk. Tänk om det visar sig om några år att ovanligt stor del av barnen som fötts vintern/våren 2010 har koncetrationssvårigheter eller andra problem. På kort sikt är det säkert inte farligt för fostret, men ingen kan veta om det ger besvär på lång sikt. Troligen händer inget, men risken finns ju ändå. Och som sagt, vanlig influensavaccin avråder de ifrån....

Hjärnan är långt ifrån färdigutvecklad när bebisar får sitt första vaccin och man använde kvicksilver fram till 92-93. Man slutade pga hänsyn till miljön, inte för alla födda före 92 fått problem.

KL

Jag tog sprutan för tre dagar sen. Haft lite ont i armen där jag blev stucken. Det är allt. Fortfarande lite öm idag men det känns att det är på övergående.

KNAPPLÅN: Alla ni som är så himla skeptiska och bara tror att det hela är humbug: Varför i hela friden tror ni att staten subventionerar vacinering av hela befolkningen? För att det finns så hiiiimla mkt skattepengar att göra av med? Anledningen att vaccinera sig är enkel: Är man inte rädd om sig själv och sin hälsa, så är det ju i alla fall shysst att vara rädd om andra, inte minst personer i riskgrupperna och barn under 3 år som både är små och känsliga och inte tillräckligt gamla för att få vaccinet.

Vaccinationen är ju till för att hindra att kraftigt utbrott liknande det på södra halvklotet, likaväl som att skydda den enskilde...

AKO, som sticker ut hakan och tycker det är egoistiskt att inte vaccinera sig.

Och ja, jag stack mig i dag. Ännu ingen reaktion, men förväntar mig lite feber i morgon...

Jag vaccinerade mig heller inte bara för min egen skull utanför att jag vet att jag inom de närmaste tre månaderna kommer att ligga på ett sjukhus och då vill inte jag vara snorsjuk eller smitta andra. Vore hemskt att smitta ner andras små bebisar.

Jag fick ingen feber. Bra ont i överarmen i tre dagar.

KNAPPLÅN: Alla ni som är så himla skeptiska och bara tror att det hela är humbug: Varför i hela friden tror ni att staten subventionerar vacinering av hela befolkningen? För att det finns så hiiiimla mkt skattepengar att göra av med?

Därför att staten förlorar så hiiiiimla mycket skattepengar om en större del av befolkningen ligger hemma och är sjuk och behöver få sjukpenning! :devil: ;)

//Alice

Därför att staten förlorar så hiiiiimla mycket skattepengar om en större del av befolkningen ligger hemma och är sjuk och behöver få sjukpenning! :devil: ;)

//Alice

Fast då undar jag om NÅGON önskar sig ett så smittsamt virus att den större delen av befolkningen faktiskt blir däckade :angel:?

PS. Jag fick ingen reaktion alls förutom lite mosvarande tränoingsvärk i armen. Dramatiskt värre - eller inte...

//Alice

Fast det är ju barnen som drabbas värst (just nu i alla fall....)

Nyainfl_alderkon_v44_09.gif

Fast det är ju barnen som drabbas värst (just nu i alla fall....)

Nyainfl_alderkon_v44_09.gif

Det fanns viss ironi i mitt inlägg! ;) Men jag tror faktist stenhårt att regeringen HAR tagit med detta i sina kalkyleringar, dvs vad kostar massvaccination kontra att 50% av arbetskraften är hemma?

Något jag seriöst undrar över är mutationsfrågan. Det har pratats om att man ska vaccinera sig fast man med största sannorlikhet har varit sjuk i H1N1 därför att viruset kan mutera och då kan man blir smittad igen. Men i så fall borde vaccinet inte heller hjälpa vid en mutering? :confused:

//Alice

Det förstod jag faktiskt. Som min läkare sa när hon sjukskrev mig för sammandragningar: "De brukar alltid gå igenom för det är billigare att du är sjukskriven än föder för tidigt" :rofl:

Jag har oxå hört något liknande, att man kan vaccinera sig mot den influensa vi har här men vaccinet biter inte på den influensa som finns borta i mexico t.ex.

Förstår inte så mkt av smi:s hemsida heller när de skriver:
Totalt har 74 stammar av den nya influensan (H1N1) karaktäriserats genotypiskt (sekvensering av neuraminidasgenen) och 31 av dem har också analyserats med fenotypisk metod (studier av antiviralernas effekt på levande virus). Alla är känslig för de två olika läkemedlen som är godkända för behandling av influensa. Båda metodernas resultat överensstämmer.

Betyder de att det finns 74st olika virus?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka