Dina inlägg
------------------------------------------------------------
"av egen erfarenhet om du vill ha hanmarsvin så brukar det gå bra så länge ingen av hanarna är "oskulder" det har ja haft , men det var innan ja visste att dom kunde bli soom monster mot varandra oom man lät ena hanen para sig dom hanar som tidigare vart bästa vänner blev ovänner, för hanen som "förlorade oskulden" gav sig på den andra hanen "
"förlåt nu rörde ja ihop det för dig, ja menar så länge båda hanarna ÄR oskulder så är det ingen fara ! "
------------------------------------------------------------
Rätta mig om jag har fel.
Du utlovar att så länge hannarna inte använts i avel så är det ingen fara!!
Det är fel, man tar en viss risk och bör vara medveten om den.
Sedan säger du att du är så välutbildad och kan marsvin (du har ju avlat) men ändå så går det bra om dom är oskulder.
Du utlovar något som inte är helt sant (jag har för övrigt sagt att även honor kan bråka men det är oerhört sällan dom ger varandra massa bitsår).
Jag kan inte hålla tyst då det är bara så.
Jag vet att det finns avelshannar som hålls tillsammans bur mot bur med honor i utan problem och jag vet att det finns hannar som går bra ihop tills dom blir könsmogna sedan så är det ständigt bråk om dominans.
Så länge du utlovar att det går bra med hannar som inte varit i avel tillsammans så kommer jag att hojta.
Det kan gå bra men det kan gå åt skogen speciellt när det gäller marsvins hannar.
En extrabur är bra att ha innan efter som man kan skaffa en begagnad billigt än at behöva snabbt inköpa en andra bur och vara tvungen att köpa en dyr ny bur.
Jag frågade om du var stor uppfödare för ju mer marsvin du har erfarenhet från babystadiet desto mer brukar man veta om beteende (därför brukar jag skaffa info från stora uppfödare).
Sedan frågade jag om du nu hade uppfödning om du inte kunde ha hannarna ihop igen efter att dom använts i avel.
Jag har avelshannar (använda i avel) ihop med andra hannar tex.
Inte blir dom monster inte och skulle dom vara det får dom tillbringa livet som sällskapsmarsvin istället.
Sådana vill jag inte ha i mina linjer.
Du säger den ena oriktigtheten efter den andra och blir förvånad när jag protesterar.
Man kan visst ha somliga avelshannar med andra hannar och det kan visst vara så att hannar som var bästa komisar innan könsmognad inte tål varandra när den inträder.
Uppfödare rekommenderar faktiskt vanligtvis en äldre hanne med en yngre eftersom risken för bråk blir betydligt mindre.
Man skall ha klart för sig att det finns inget det alltid går jättebra och det går inte alls när det gäller marsvinshannar (marsvinshonor också i sällsynta fall).
Jag protesterar lika vilt när folk säger att det inte går
Därför säger jag att man skall vända sig till en uppfödare speciellet om dom är noga med temperament i sina linjer.
Det är för att man skall kunna få rätt kombination med en gång så risken för att sära på dom blir bra mycket mindre.
Skall jag tala om för dig varför det går åt skogen titt som tätt
Jag gör det ändå.
Marsvin har sina "gamla" drifter i sig precis som tex hästar.
I en marsvinsflock så är det massa honor, deras ungar, unghannar som lever i utkanten och EN könsmogen hanne.
Han kör bort alla andra könsmogna hannar som visar intresse för dennes honor med tänder om så krävs.
Oftast så behövs det inte utan räcker med hot.
Våra tama marsvin har kvar denna drift till deras nackdel.
Här har vi ingen användning av den.
Vad jag som uppfödare då försöker göra är att få fram mesigare hannar och det gör man genom avelsarbete.
Den hanne som inte går ihop med andra hannar när den använts i avel används inte igen.
På så vis kan jag få fram mesigare hannar som utan problem kan leva med andra hannar trots att det inte är "naturligt" för en vuxen marsvinshanne att leva så egentligen.
Så fortsätter du att säga att det går alldeles utmärkt så länge dom är oskulder kommer jag att fortsätta protestera
Sedan kan du skrika "uppföra sig som vuxen", "besserwisser" osv hur mycket du vill...jag kommer att protestera ialla fall
Att du är bättre/sämre på marsvin behöver du inte berätta för när man ser hur du diskuterar beteende så berättar du själv hur mycket/lite du kan
Att du sedan tror på det du säger kan jag acceptera men inte att du försöker få andra att tro på felaktigheter.
Var har jag dumförklarat dig
Jag har bara sagt att jag verkar veta mer om just detta och att dina kunskaper är bristfälliga (kan bero på att jag har haft tillgång till "bredare" material).
Jag har tom erbjudit dig ta fram sidor för att visa var jag hittat bra info, att ge dig adresser till maillinglistor så du själv kan fråga andra om jag verkligen har fel.
Jag måste vara en väldigt dum person som är beredd att lägga ner den tiden när du uppenbarligen inte vill veta
Nå ja..du gör som du vill men räkna med att om du fortsätter och säger att två hannar går jättebra om dom inte är använda i avel så kommer jag fortsätta att protestera