Nu har jag provat Terre-a-terre!

Dreamer

Trådstartare
Japp, vi hoppar över piaffen, passagen och galoppen och går direkt på de högre skolorna! :D

Efter att vi på träningen igår verkligen lyckats komma åt höger bak, det bakben som hon helst inte använder till annat än att göra spår i ridhusspånet med :smirk: blev hon till slut riktigt :mad: :mad: :mad: och ställde sig i mitten av volten där vi red och började "dansa jenka" (gjorde alltså ett tiotal terre-a-terre-språng).
Hon svor som :devil: och jag skrattade så jag dog! :D
(Hon har nog världens elakaste matte ibland)

Hur svär era hästar? Eller är de alltid snälla och lydiga och gör det de ska!

Sv: Nu har jag provat Terre-a-terre!

Undrar förresten hur hästar uppfattar det, när de är så frustrerade att de börjar göra såna här grejer, och vi BERÖMMER det och ger GODIS? (Jag menar när vi vill lära dem dessa saker.)
Tänker mig hur jag står och svär åt någon och bråkar som bara den, och helt plötsligt får jag massor med beröm och godis =)

Jag berömmer aldrig såna där grejer om de kommer som protest. Det är precis med jämfotagalopp som med spansk skritt - hästarna plockar sååååå gärna fram det ändå så fort det tar emot lite.

Jag skulle förmodligen kunna ha en fullfjädrad caprioleur vid det här laget om jag uppmuntrade sånt. Fullfjädrad utom i det avseendet att det bara skulle vara ett trick, eftersom grundutbildningen fattades.

Jag tycker att det är tusen gånger viktigare att hästen i alla lägen behåller framåtbjudningen. Därför belönar jag aldrig reaktioner på bristande framåtbjudning, även om de till det yttre liknar rörelser ur högre skolan.

Fast såna där saker berömmer inte jag och ger defenitivt inget godis. Jag låtsas som att det regnar när de gör såna där överslagshandlingar.

Ok, bara för att förtydliga - vi berömde INTE beteendet, inte heller fick hon oss att sluta göra det vi gjorde. Vi skrattade bara åt henne (för DET var det svårt att låta bli att göra :D ) och fortsatte sen med övningen (som bestod i att gå på en volt runt en kon och hålla samma avstånd till konen hela vägen runt och både med bak och framdelen).

Vi diskuterade lite då, jag och tränaren, hur olika hästar svär på olika sätt. Hon sa bl a att islänningar oftast protesterar genom att bara låta fötterna "slå rot" och inte flytta sig en millimeter. Intressant :)

Och ang. mitt andra inlägg:
Terre-a-terre gör ju en häst när den är väldigt upprörd. Så hur får man hästen att veta att den ibland bara ska göra så utan att vara upprörd? Nån gång måste man ju provocera den att göra rörelsen så att man har något att berömma. Det är det jag menar, hur känns det för hästen tro, att först vara jätteupprörd och så plötsligt få en massa beröm! :crazy:

Nåja, kul var det iaf att ha suttit på en terre-a-terre'ande häst! =)

Det är ju därför all grundskolningen behövs, för att man om allt går väl ska kunna be dem om terre á terre genom att ytterligare samla och rakrikta en bra skolgalopp.

Men ok. Men ändå. Man har ju alltid fått lära sig att hästar har väldigt nära att förknippa fysiska rörelser med emotionella stämningar. T ex en galoppör som är väldigt mycket på framdelen blir orolig eftersom själva rörelsen påminner om flykt. Terre-a-terre borde följdaktligen påminna om frustration och ilska.
Jag teoretiserar bara nu alltså, jag vet inte hur mycket detta stämmer, och jag har aldrig utbildat någon häst till terre-a-terre-nivå.

Jag har utbildat till t-a-t och det har jag gjort genom att rida skolgalopp där jag sedan istället för att låta min inre höft leda rörelsen och ge plats för den inre höften låta den komma tillbaka och bli parallell med ytter höft. Tillsammans med det kommer drivning av bakbenen och samma vinkling av bäckenet som i en piaff.

Han väljer ibland t-a-t istället för piaff, oftast när han är trött men ibland också när jag rider illa. Ibland dyker det upp när han blir stressad på en uteritt men utbildningen till t-a-t har helt och hållet skett genom stegvis ökning av styrkan bak och utvecklandet av dialogen mellan oss.

T-a-t utanför det läge där man ber om det blir lätt ett gissel och är inget man bör uppmuntra, men det är heller inget man bör bestraffa om man vill komma till terre-a-terre i framtiden, ignorera det, rid bara fram ur rörelsen och fortsätt med övningen.

Jag har bara sett Terra Terre hos Bent och det var just bara frustration och ilska och hysterisk häst där, inget vackert alls. Inbillar mig att det ska vara mer mukt och skolat.

Tror att dom flesta jag sett utöva TT har varit ren resistansgalopp. Det är knappast något att skryta med :)

Ah, ok! :idea:
Ja där låter det definitivt inte som något som kommer ur ilska eller frustration. Men hur känns hästen efteråt? Om du skulle gradera stressnivån från 1 till 10 före och efter, är det nån skillnad?
Funderar på huruvida denna rörelse är nåt som är bra till nånting, för hästens skull alltså, eller om det bara var bra att skrämma motståndare med i krig....

När jag tänker efter så har jag nog aldrig sett, vare sig på bild, film eller på riktigt, en häst som gör högre-skolan-rörelser lugnt och avslappnat. Följdtanke; om hästen verkligen måste vara lugn och avslappnad precis hela tiden. Är det jätteilla, att den ibland är i en något högre stressgrad? Bara filosofar, jag vet inte själv vad jag tycker, har inte tillräckligt med underlag för att bilda mig en åsikt än.

Denna frågan har jag ställt innan. Jag har inte svaret själv, av naturliga skäl. (Jag ägnar mig inte åt högre skolan, och de t-a-t jag sett har varit stressiga och "otrevliga"). Men är t-a-t i SIG en stressande rörelse? Är det en rörelse hästen tar till i stressituationer av sig själv?

Kan man dra parallell till Stefan Holm eller Carolina Klüft som inte presterar sina topprestationer under stor avslappning? De är ju taggade till max när de går in för sina uppgifter. Är det samma med hästarna?

För er som inte suttit på en häst som t-a-t'at så kan jag berätta att det känns ungefär likadant som de här "hästarna" utanför affärerna där man stoppar i en femkrona för att åka lite :D

Hm, kanske en affärsidé? Jag kan nog ta 10 kronor eftersom min häst ju är en riktig! :)

Kan man dra parallell till Stefan Holm eller Carolina Klüft som inte presterar sina topprestationer under stor avslappning? De är ju taggade till max när de går in för sina uppgifter.

Exakt!! Hoppas nån vill komma med lite synpunkter!

Lite tankar kring detta...

Det är skillnad på stress och stress. Stress på en lagom nivå är ju som de flesta vet bra för vår prestation, men när stressen går över en viss gräns så är den bara nedbrytande och bygger upp psykiska så väl som fysiska spänningar (detta gäller även vid en allt för låg stress nivå). Så min slutsats av detta blir då (om detta är applicerbart på hästar) att för att hästen ska kunna genomföra en "extrem" prestation som kräver styrka och precition så bör denna hästen vara "taggad" till 1000.

Men som sagt, man bör skilja på spänning och stress som enbart är nedbrytande och skadligt. Idealet bör ju vara en avslappnad spänning och en kontrollerad stress...

Helt klart är det ju skillnad på människa och häst, men när ni ändå var inne på Karolina Klüft och gänget ;) Detta med stress och spänningsnivåer kan ju vara ganska svårt att kontrollera hon hästen då det inte är alla som ens kan kontrollera sina egna.

Hoppas att ngn förstod ngt av vad jag menar :o :crazy:

Dreamer skrev:
Men hur känns hästen efteråt? Om du skulle gradera stressnivån från 1 till 10 före och efter, är det nån skillnad?

Har jag gjort förarbetet rätt har vi en stressnivå på 1 före och efter t-a-t, i själva arbetsfasen går stressnivån möjligen upp till kanske 3 eftersom det är så pass jobbigt. Anspänningsnivån går dock ofta (på en skala där 3 motsvarar normalt arbete) från 3 - sedan en förberedelsefas där vi når ca nivå 5 före rörelsen till 7-8 under och sedan tillbaka till 5 och därefter 3 igen. Min erfarenhet är alltså att man behöver ha lite högre anspänning precis innan rörelsen och att man får en mellanfas efter också. Jag arbetar för att mellanfasen ska vara så liten som möjligt och att arbetsfasen i så låg anspänning som möjligt men det kräver en hög grad av anspänning för att rörelsen över huvud taget ska gå att genomföra.

Funderar på huruvida denna rörelse är nåt som är bra till nånting, för hästens skull alltså, eller om det bara var bra att skrämma motståndare med i krig....

Man skrämmer inte motståndaren nämnvärt, men rörelsen är bra för att samla och kanske framför allt bibehålla energi inför en attack, Rajen har själv valt både terre-a-terre och carriär när jag gjort uppvisningar i strid. Har en bra bild hemma, om jag har ström och kommer ihåg det ska jag gärna lägga ut den.

Utbildningsmässigt kan det finnas ett styrkebildande syfte i den rent allmänt och jag använder den mycket för att öka vinkeln på bakbenen i piaffen. Jag växlar alltså mellan piaff och t-a-t, det är samma effekt som att växla mellan piaff och galopp. Jag har jobbat med t-a-t mycket för att utbilda oss båda i att koordinera oss i dessa två rörelser. Det har gett god effekt.

Snarare är det så att för dom rörelser så krävs det ett högre "ångtryck" inte resistans.
I tt syns resistansen väl.
Ångtrycket går att höja och att sänka. Resistansen är vad den är, resistans.

Jag har sett t-a-t en gång på riktigt, och den hästen var bara överlycklig! Stressnivån (som någon nämnde) var garanterat på noll, men lyckonivån var HÖG.

Carmenzita skrev:
Kan man dra parallell till Stefan Holm eller Carolina Klüft som inte presterar sina topprestationer under stor avslappning? De är ju taggade till max när de går in för sina uppgifter. Är det samma med hästarna?

Nog tror jag att det är så, hästen måste vara taggade till 100 för att prestera de väldigt samlande rörelserna. Men där måste man nog även ha känsla för / känna hästen, så att den ändå inte når för hög stressnivå varken psykiskt ("stänger av" eller hur man ska beskriva det) eller fysiskt (får spänningar och låsningar av träningsmomentet). Jag har visserligen inte kommit till TaT men till piaff, och visst där måste hästen vara taggad annars "händer" ingenting, men samtidigt kan jag direkt gå ur piaffen och det taggade humöret, till lång och låg och avslappnad. Det taggade humöret betyder inte spänningar och låsningar i kroppen.
Detta kallas nog olika av många - anspänning, ångtryck, taggade, energi - men är det som alla ser när de ser en häst som utför ett väldigt samlat arbete (nu snackar jag bra utfört) - hästen ger ett explosivt intryck, men samtidigt syns det att den är avslappnad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka