Nu har jag provat Terre-a-terre!

Sv: Nu har jag provat Terre-a-terre!

Jag tycker att LÖSGJORD är ett bra sammanfattande uttryck för hur hästen ska vara även i de mest fysiskt ansträngande rörelserna.

Kropp och själ ska jobba med rörelsen, inte mot den.

Ja, det var ett bra uttryck för att få fram vad jag menade... Lösgjord och explosiv.

Men jag kan också tycka att det kan vara väldigt vackert att se en häst utföra rörelserna utan att vara så explosiv - att den är så stark, smidig och lydig så att även en samlad rörelse kan se mjuk, lugn och harmonisk ut. När det svåra ser ut som om det inte är någon ansträngning allt.

Med det inte sagt att det är fel att göra grejerna med gnista, så länge gnistan består av ren livsglädje. Det är ju en humör- och temperamentsfråga.

Det tyckte jag var ett bra svar!

Däremot är jag numera ALLERGISK mot ordet avslappnad. (Inte spec. till dig som jag svarade på utan till "alla" här på forumet.)
För här används det ordet för ALLT som är positivt, medans spänd är likvärdigt med negativt. Totalt onyanserat och inte alls särskilt produktivt.

Annars tycker jag att ni skriver bra, lösgjord är ett bra ord, men vad sägs om kroppskontroll? Dvs hästen har sådan kroppskontroll att den styr sina kroppsdelar manuellt, (medvetet) spänner musklerna på ett kontrollerat sätt dvs kan spänna och spänna av dem istället för att allt sker lite av sig själv (och där många muskler kanske förblir spända för hästen är inte medveten om dem, trots att rörelsen är "avslutad").

Tack för din redogörelse, det gav lite bättre förståelse, och ja lägg gärna ut bilder! Jag har ju inte sett en häst göra högre skolor på ett lugnt och avslappnat sätt än (Har faktiskt inte sett speciellt många hästar göra högre skolor alls så det är nog inte så konstigt.)
Sant att den nog hjälper till att stärka bakbenen.

(Jag blev lite orolig (efter skratt-attacken) häromdagen och undrade om inte vi hade pressat henne för hårt, att hon kanske inte hade orkat göra det vi bad om, och då svarade ridlärarn att om hon orkar svära så, så orkar hon nog göra det vi bad om också. Att den rörelsen som hon just hade gjort var ungefär 10 gånger så jobbig för bakbenen som det vi hade bett om. Apropå nyttan med detta alltså ;).)

Till Svea
Korrekt uttryckt. I alla rörelser i högre skolan (mycket samling) krävs det enormt mycket energi kombinerat med ett mentalt lugn hos hästen. Det är förmågan att få denna energi med bibehållet lugn som gör det hela till konst. Allt för ofta ser man i ryttarens försök till samling en energinivå hos hästen som inte är tillräcklig och då tar man till hjälpmedel som höjer energinivån men som samtidigt stressar hästen och då har vi lämnat konsten.

Här är en bild från en uppvisning på Skokloster förra året. Vi var två ryttare med träsvärd mot en man på marken med träsvärd. Vad vi ville visa upp var användandet av rörelser i en praktisk situation och samtidigt ge en liten show. Vi hade hemskt roligt.

Jag tänkte inte på det under uppvisningen men det visade sig när jag såg dessa bilder att rörelserna terre-a-terre och karriär båda är nära kopplade till varandra och till att de blir en naturlig reaktion när man tar sig an en sån här uppgift.

Bilderna visar först en av faserna i några terre-a-terre språng, därefter hur vi inleder en attack i karriär på min motståndare i mitten på arenan. Vad jag rent fysiskt gjorde har jag ingen aning om, när jag rider uppvisning av det här slaget måste grundarbetet vara så väl inarbetat att man gör det mer eller mindre omedvetet, för det finns inte tid eller resurser för sådant tänk under ritten. All fokus handlar om motståndaren. Men jag har tydligt märkt att iom att jag blivit kunnigare och Samurai starkare har vi fått ett mycket snabbare och bättre rörelsemönster tillsammans.

attack.jpg

Nja, äpplen eller päron?
Man får nog hålla isär begreppen lite mer.
En fattning ger en sorts ivägsättandes.
Ett fulltgas pådrag ett annat och inget av dom har samband med TT.
Harsprågen ger nog alla hästar vid fullt pådrag.

Det är flera språng som på den första bilden, innan karriärsprånget kommer. Där får du helt enkelt lita på att det stämmer för jag har ingen video på det tyvärr.

Här är ytterligare två bilder varav den första inte är från en kampsituation:

t-a-t.jpg

Terre-a-terre

Jennifer_carriere.jpg

Karriär

Mitt pensionerade halvblod har alltid varit en väldigt välartad häst. Hon blir mest bekymrad om man gör något hon inte vill, eller så rynkar hon ena näsboren och ser ut att tänka något högdraget om ens intelligens, men hon svär nog inte.
Ponnyn vippar på mankamen, ruskar på huvudet typ fast det är mest mankamen som vippar från sida till sida, hon kallar nog mig för kärring skulle jag tro. Dessutom är hon ju envis som en ponny och då blir hon Lotta på bråkmakargatan ("om jag inte vill ta min medecin då bestämmer jag mig bara för att inte ta den och så tar jag den inte!"). Trix (ponny) tror på att vara bestämd och konsekvent för att få en väluppfostrad matte ;). I allmänhet tror jag mest mina hästar muttrar lite för sig själva när jag gör dumma grejer, om dom svär åt mig då är jag riktigt ute och snurrar eller så är det någon form av mat jag inte låter dom äta inblandat.

Jag har videosnutten där BB ska lära din häst TT :)

Den får du gärna visa mig... :smirk: För det måste skett någon kväll när jag låg och sov i så fall.

Vad jag kan påminna mig så är det enda riktiga arbete med t-a-t som gjorts i Bents närvaro ett arbete med växlingar t-a-t och piaff och när vi testade på skolor i t-a-t, något som var väldigt svårt och ligger en bit fram i tiden än. Båda gånger var det jag som satt i sadeln.

Så jag förstår faktiskt inte vad det är för video du pratar om, du får gärna lägga ut den här så jag får se...

Min häst går gärna i "t a t" när hon inte får galoppera i skogen, helst om jag styr på ett hinder. Eftersom hon är så svag (hon kan knappt hålla tretakten normalt) brukar hon ibland kombinera det med att slänga baken åt olika håll. Efter två språng kan det komma en bakutspark, två nya språng, bakutspark o.s.v. :smirk:
Mina kompisar tycker nog hon skulle passa som cirkushäst, jag tycker det mest är pinsamt... :o
Så, man kan nog dra slutsatsen att i hennes fall är det enbart upphetsning som ger "t a t". Nångång i framtiden skulle det ju vara kul att rida en... :)
/Juvelen

Hehe, har du sparat de videosnuttarna? Det var som sjutton! :rofl: Jag började just fundera på om du smygfilmade mig... ;)

Nåväl, eftersom den där bilden är plockad från en video som låg på min egen sida är det nog inga problem med copyrighten. Jag har lagt upp hela videosnutten så att den som vill kan titta på den.

Videosnutt

Eftersom det inte är något ljud på den kan jag berätta att det som sker på videon (och bilden) är att Bent visar mig hur olika positionering påverkar arbetet och just när han börjar studsa så här så har han position väldigt långt bak. Han ber egentligen hela tiden om piaff men Rajen gör som alltid gjort när det blir jobbigt, han tar i med hela kroppen istället. Här är det just det där med att man inte kan bestraffa det eftersom vi vill kunna återvända till rörelsen senare i utbildningen.

Tilläggas bör kanske att detta var tre år sedan, förhoppningsvis har vi utvecklats sedan dess... :p

Att det är resistans syns på håll. Detta kallar en del sen för TT. När hästen gör så med ryttaren på.
Skillnaden till riktig TT är enorm. Men den sker också under höjt ångtryck. Ingen häst kan såsa sig till TT.

Att det är resistans syns på håll. Detta kallar en del sen för TT. När hästen gör så med ryttaren på.

Absolut! Att få en terre-a-terre utan "motspänningar"/resistans är svårt och kräver att ordentligt grundarbete. Att få en bra terre-a-terre är svårt.

Vad är då en resistansgalopp och vad skiljer den från TaT?

Mvh T

För mig är det Antti kallar resistansgalopp något som uppstår när hästen går emot ryttarens hjälper och spänner upp hela kroppen. Terre-a-terre uppstår ur en mjuk aktivitet i följsamhet med ryttarens hjälper, terre-a-terre kräver hög anspänning men ska inte generera spändhet.

Man kan jämföra lite mellan en häst som taktar vid uteritt för att den är spänd och en häst som gör en piaff ur samling för ryttarens hjälper. Principen är densamma men i galopptakt istället. :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka