Nu har jag provat nya sadeln...

S

Sudd

Och när jag känner under så är det jämnt tryck under hela hästen, lika mycket i fram under och ibak, tippar inte framåt och ligger bra ifram. Jag får in handen över bogarna utan att det klämmer för mycket.
Hade ett lakan under idag när jag red för att se ev. tryck. Och det var ingenting förutom preci på båda sidorna om manken..när jag känner där så tycker jag inte det är något nämnvärt mycket tryck, inget mer än på något annat ställe, men vart lite vilsen när det var märken där på lakanet.
Det är precis där sadeln börjar högst upp på båda sidorna om manken..vad kan det vara tecken på ?
Är det bara för att jag drar upp padden lite upp under hornet så den inte ska trycka på manken..eller är det verkligen tryck där ??
Suck..jag som tyckte denna låg sååå himla bra.
Help me..!!!! Har bara sadeln på prov ett par dagar till och vet inte om jag ska behålla den eller ej. Har haft kompisar här som är rätt duktiga på sadlar och tycker att den ligger bra..Men ingen av dom är ju proffs men har ridit western länge.

Sv: Nu har jag provat nya sadeln...

Svårt att svara på det där när man inte sett det + är inget proffs precis på det här med sadlar, det är svårt.
Men ett tips är att rida hästen så pass att han/hon blir svettig ordentligt under hela sadeln. Då ska det inte finnas några torra fläckar utan vara jämnt fuktigt under hela ytan där sadeln ligger an mot hästen. Finns det torra fläckar trycker sadeln där. Ett enkelt sätt att prova.

Skulle vilja prova det, men hästen är för tillfället inte igångsatt riktigt efter en skada, så jag vill inte rida på fööör mycket. Plus att han har inte så lätt för att svettas så jag måste rida på ordenligt för att han ska bli det.

Synd... Lite lurigt oxå o prova ut sadel på en häst som inte är helt igång.. Risken finns ju att du får byta igen när han/hon musklat på sig ordentligt... Så i ditt läge är det väl bättre o chansa på en som är liiiite för stor o padda upp i början men den får ju ändå inte vara för stor för det funkar ju inte heller. Svårt som sagt.

Du kan prova att trycka på en punkt mitt under hästen vid sadelgjordsläget ungefär så lyfter hästen ryggen så du ser hur sadeln ligger när hästen går samlat o lyfter sin rygg. Vissa hästar är svåra att få att lyfta ryggen på det sättet men du kan ju prova...

När man ser vilken skillnad det blir på hur sadeln ligger med lyft rygg o med ryggen i "vanligt" läge undrar man om man borde ha två sadlar, en för skogsmulleturer o en för träning... :confused: Men vem har råd med sånt.. :o

sadeln är liiiite stor nu, men för lite för att jag ska kunna ha en built up pad och för stor för en vanlig. Så jag har en vanlig pad och bara viker en filt en gång i fram och det funkar bra. Så han har liite att växa i. Han har ju varit i full gång hel sommaren så så himla omusklad är han nog inte. Men det enda jag är lite orolig för var just dom där märkena på lakanet på varje sida om manken....?? I övrigt tycker jag att den ligger bra.

Min tanke är att sadeln kanske inte ligger an just på de punkterna som blivit smutsiga, utan att det blir små rörelser o därmed lite stövfläckar just där. Och är det så är det väl ingen fara.

Går det att ha sadeln liiite längre bak? Kan ju vara ngt att prova o se om det blir samma märken. Vad de nu beror på, kanske kan vara så som "biffen" skriver, har aldrig provat på det sättet så jag har ingen aning.. :confused:

Provade att dra tillbaka sadeln ett par tre cm idag och jag tyckte faktiskt att den låg ännu bättre då. Den tippar inte fram och rullar inte. Jag spände inte åt sadelgjorde så vansinnigt mycket och så red jag lite på banan i små/stora volter...vändningar så han fick böja kroppen mycket. Tyckte han rörde sig bra och sadeln låg kvar hela tiden utan att den var jättehårt spänd.
Det kanske inte är någon fara på taket...!?

Red ett riktigt pass idag i den för tränare, och den låg jättebra när jag sadlat och i början, efter ett tag (ca 45min) hoppade jag av och skulle efterspänna lite och när jag hade spänt och satt mig upp igen så låg sadeln så pass långt ner så att det under hornet (vad det nu heter..) tog i manken nästan..jag fick inte in ett finger ens.
Red lite till och sen när jag sadlat av så var håren alldeles uppruggade på ryggen och han hade 2 stora trorra fläckar på varje sida, alldeles bakom där bogarna slutar fast lite högre upp. Suck..!
Tycker den ligger så himla bra annars och flera har tittat och det har sett jättebra ut ända till nu.
Kan det vara så att det är så stor så när jag ridit och hästen liksom drar ihop sig lite så blir den alldeles för stor..Kanske ska jag prova en built up eller är det bara att skicka tillbaka...???Har den på prov till Onsdag.. I övrigt så har han gott om plats över bogarna, reser sig inte i bak..Inte ens nu när de nåkte ner så pass mycket ifram..Help me...!!!! :confused: :confused:

Skicka tillbaka sadeln.

Blir det torra fläckar på varsin sida av manken och det hornet sitter på snuddar manken passar den inte. Kanske är den för bred då? Kan du inte försöka ta hjälp av en sadelutprovare?

Vad har du för häst?

Jag tror tyvärr oxå det är bättre att prova en annan sadel. Låter inte alls nåt bra det där. O det är ju när man rider "ordentligt" som man får bevis på hur bra den faktiskt ligger. OM det skulle vara så att den bara är alldeles för stor o det är därför den åker ned så konstigt tycker jag ändå att den låter FÖR stor för att använda ens ett tag. Men i och med att den inte glappar ibak tycker jag inte det verkar vara så utan bara att passformen är helt fel för din häst. Och som sagt, torrfläckarna innebär att sadeln trycker där det är torrt och det är ju svårt att padda bort ett tryck.

Det är vad jag tror iaf... Tråkigt att den inte verkar passa, är småjobbigt det där med att skicka sadlar hit o dit. :crazy:

Rättare sagt, det går inte att "padda bort ett tryck" ;)
Passar inte sadeln med en tunn filt under passar den heller inte med någon sorts "mirakel pad", built up eller vad som helst. Bommen måste passa helt enkelt!

Jag har en Paint Breedingstock, han har rätt hög manke.
Jag har haft en sadelmakare ute och kollat in sadeln och hon tyckte den låg jättebra. men då provade vi den bara på stallgången och jag red bara litegrann på gården i den..Alla gånger jag har ridit i den nu i veckan också så har den legat bra. Men idag vart det pannkaka. Har även konsulterat med en av landets bästa sadelutprovare T... och han har hjälpt mig på traven och gett massa saker jag ska checka och allt vad han har sagt och jag provat har stämt bra. Så jag vart jätteförvånad idag när den betedde sig på det viset...Skumt.! Men det är väl som ni säger att den är kanske för stor ändå och det visade sig först när jag red ordentligt i den idag...
Har ni några tips på sadlar som kan passa hästar med hög manke, han behöver en liiiten skålad bom och stor bogfrihet.

Hmm ja det är rätt svårt att hitta en passande sadel, är själv där nu :crazy:

Hmm, har du testat Rocking R från tumbleweed? Crates? Premier? Det är några sadlar jag tycker verkar ha skapligt med bogfrihet, är ngt skålade och brukar ofta passa.
Rocking R är en sadel jag skulle testat om jag var du :)

Fast det är rätt svårt att säga såhär över nätet :crazy:

Det är en Premier som jag har nu med AR bom som är liite skålad. En Crates har jag också provat av en kompis men den var inte riktigt bra. Rocky har jag inte provat däremot.

AR bom? Vad är det? :o :D Är det en Premier Diamond Reiner du har eller vilken är det? Ringgold reiner?
Vad var det för Crates du testade?
Tumbleweed har ju Rocking R sadlar som man kan få beställa hem och testa. Passar dom inte kan man skicka tillbaka den. Eller jag har då gjort så förut, tror det är så nu med :confused:

AR bom är en bom som "SadelT.." har designat själv efter våra nordiska hästar. Crates har jag provat en arabsadel och en 7.5 tums sadel laydies reining.
Nix..det är ingen Ringgold utan en Premier Daimond Reiner.
Jag har fått tips nu av hon som har skickat sadeln till mig att göra en gipsavgjutning på min häst och skicka dit.. Hur nu det ska gå till.?!
Har fått lite instruktioner om hur jag ska göra och köpte gips idag, så jag ska prova det ikväll. Sen kom gubben min med förslaget att ta tidningspapper doppat i tapetklister och forma av, han hade tydligen gjort så på lekis och format grejer.. Låter ju lite smidigare än att hålla på med gips. Man lägger plast unders på hästen och sen doppar man tidningspapper i tapetklister och lägger på och formar, sen ska det torka en liten stund och så är det klart. !
Men undrar vilket som torkar fortast..? Gips el. Tapetklister.?? Man vill ju inte stå med hästen på gången i flera timmar o vänta på att det ska torka..
Någon som gjort sånt.?????

hej
tänkte fråga nu när ni pratar om sadlar.
har ett paint (u:quater)sto med ganska bred rygg.lite skålad. har en westernsadel som jag tycker klämmer lite framtill. men är det bara något jag fått för mig eller? hur ska jag göra för att se om den klämmer eller ej?
det är ju så himla svårt med sadlar och man vill ju inte att det ska vara obekvämt för hästen.
tacksam för hjälp!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 797
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, Av någon anledning blir min hästs päls precis vid sidan av manken ruggad av sadeln. Det riggade är symmetriskt över båda sidorna...
2
Svar
21
· Visningar
6 411
Senast: mackan
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 853
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama