Nu har jag provat nya sadeln...

Sv: Nu har jag provat nya sadeln...

jag märkte att min sadel klämde i fram för jag fick torra fläckar på varje sida nedanför manken när jag red och han vart svettig, plus att jag inte fick in handen över bogarna riktigt när jag hade sadlat.
Får du torra fläckar..??

hej
jag har inte ridit henne så svettig men ska nog prova idag.
mvh anette

Gips torkar fortast.Jag har svårt att föreställa mig att du får en bra avgjutning med papier maché (papper och tapetklister) eftersom tapetklistret tar såpass lång tid att torka så att avgjutningen antagligen blir missformad om den inte får ligga på hästen och torka färdigt (antagligen flera timmar, beroende på hur tjocka lager du gör),dessutom så kan papier machén krympa lite. Varför inte använda gipsbindor? Lätt att klippa till och lägga på i några lager.

En gipsavgjutning? Får du hjälp av berga magasin?(pma om du inte vill skriva här) Berätta gärna hur du gjorde och hur det funkade sen.

Själv tycker jag att man alltid ska rida i sadeln och kolla hur den ligger när man sitter i sadeln. Jag provade en sadel idag som jag tyckte låg bra, men när jag spänt fast den och satt mig upp tröck den fram vid manken = för smal "gulletbredd" (vet inte vad det heter på svenska).

Den Premier Diamond reinern du har testat nu, är den 7" bred? Verkar som om den är för bred framtill så den kommer ner för långt där fram.

Hmm blir lite för mycket svammel ser jag haha :D men berätta sen hur det gick med gipsavgjutningen.

hej
nu har jag tagit ut sadelprovare och vi har provat ut en kanon bra sadel till min häst som ändå inte va så dyr.
så nu vet jag till 100% att denna sadeln sitter som den ska.
kan inte annat än rekomendera detta även fast det är lite dyrare det är gott värt pengarna...

kan vara så att du la de lite över bogbladet...d förklarar dom där fläckarna, den kanske inte låg på där...bara tutchade lite så d blev så.. jag gjorde d förrme en sadel, ja la den för långt fram..sen när ja flytta bak den va d mycket bättre!

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 797
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, Av någon anledning blir min hästs päls precis vid sidan av manken ruggad av sadeln. Det riggade är symmetriskt över båda sidorna...
2
Svar
21
· Visningar
6 411
Senast: mackan
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 853
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama