Nu har jag ledsnat, min nordis hoppar över hagen!!!

N

nella

Idag har hon hoppat över två gånger, hon är inte hungrig då mat finnes, nu har vi satt upp ett riktigt älg staket vet ej om hon hoppar över det oxå men det kan jag väll aldrig tro.
Vad ska jag göra om hon tar sig ut genom den tråden? Är det någon som har erfarenhet av häst som hoppar över hagen?
Jag har ledsnat på henne nu men jag vill inte göra mig av med henne.
Hon har sällskap i hagen så det kan inte vara det.
Är det någon som har nått tips??????

Sv: Nu har jag ledsnat, min nordis hoppar över hagen!!!

Är du säker på att hon hoppar över? Inte kravlar emellan trådarna eller nåt? Fler trådar, högre stolpar, starkare aggregat? Det är det enda förslag jag kan tänka mig.

he he. har inga tips tyvärr. ibland när jag har för ont om tid eller då hästarna bara behöver omväxling så lösgalopperar jag dom i paddocken. något de alla älskar. det är en halvblodsvalack på 12 år. han går i lugn fin arbetsgalopp på tygeln i båda varv hur mycket man än försöker få honom att "showa" eller vad vi skall kalla det. bränna av lite krut helt enkelt.

nr 2är en welsh cob-hingst, 6 år, fräser gärnet bara man hämtar grimman och linan och går mot paddocken. han vet precis vad han skall få göra och då är man tacksam att man inte sitter på.

nr 3 är det omöjliga fallet. ett welsh cob sto, oxå 6 år. upptäckte en dag i våras att man kan hoppa ut!. inte en gång, utan flera gånger, på samma ställe, hela tiden! nu hinner jag inte ens släppa henne och vända runt för att stänga grinden innan jag ser henne elegant och med grace segla över hörnet in till grannen. för sjuttioelfte gången ungefär så med henne har jag gett upp. ingen mer lösgalopp där inte!!

Har aldrig hört om att hästar hoppat över elstaket däremot att de vigt krupit under. Finns det verkligen el i tråden runt hagen?

då har du aldrig träffat mitt WC-sto, el eller inte förbi ska man säger hon och springer under om någon missat understa handtaget. tryter inspirationen så går det ju att blunda oxå och springa rakt igenom!!

Någon anledning finns det ju till att hon hoppar över... Den anledningen är problemet, att hon hoppar över är symptomen. Att bygga högre och bättre staket är att döva symtomen snarare än att lösa problemet.

Min förra hoppade över när han var uttråkad, när någon var försenad till intaget och han ville in, när min bil med transport kom (aldrig annan bil med annan transport) eller när det var rörigt med hästar som gick in och ut från hagen. Men han var inte konsekvent i dessa fall heller. Jag tröttnade till slut på att försöka höja upp elstaketet (vilket var meningslöst, kom han inte över försökte han hoppa och rev översta delen). Det hingststaket i trä som ursprunligen fanns till hagen lekte han sig över från stillastående till omgivningens stora beundran.

Inte ens i beteshagen stannade han utan hoppade över trots sällskap och gräs. Päronen en bit ifrån kanske var roligare?

Problemet i hans fall var en orolig själ och ett rastlöst sinne. Visst hade det gått att bygga in honom, men Så mycket trafik var det inte, vi lät honom hållas... (och hade honom helförsäkrad ;))

Häftigt! En duktig hoppare tydligen. Har aldrig hört om en nordsvensk som gjort det. Vår sm-ponny gjorde det i somras när han blev jagad av bromsar. Jag fixade ett buzz-of täcke och han hoppade aldrig mer över. Kan det vara insekterna som jagar din nordsvensk?

Hon hoppar över fast det är ström i tråden, inte kryper utan tar sats och hoppar, hon kanske ska säljas som hopphäst eftersom att hon hoppar både högt och bra. :D
Hon är inte den mindre typen av nordis utan ganska stor, jag blev förvånad när jag såg henne hoppa första gången.
Hon har hållt sig inne nu när vi har satt upp "älg" staketet, men det är jobbigt att hon är sådär.
Jag måste nog sälja henne eftersom grannarna inte skulle bli jätte glada av att ha en häst som springer sönder deras gräsmatta, sån tur var så höll hon sig på gränsen när hon hoppade över sist, :crazy:
Tråkigt att behöva göra sig av med henne för hon är go i övrigt.
Men men...... :cry:

Robin1 skrev:
Har aldrig hört om att hästar hoppat över elstaket däremot att de vigt krupit under. Finns det verkligen el i tråden runt hagen?

Syrrans åring hoppade både snyggt och högt över vårt elstängsel (där hon hoppade är det en meter) nu i somras. Allt gick så snabbt så jag hann knappt bli paff!

nu har hon gjort det igen!!!!!!!!!!!!
Hoppat över :devil:
Nu har jag ledsnat på henne. Vad skall jag göra????? :confused: :confused:

Menar du på fullaste allvar att du tröttnat på hästen och funderar på att sälja den enbart för att den hoppat över staketet ett par gånger?!
Låter verkligen konsigt i mina öron. Är man fäst vid sin häst så försöker man ju att hitta en lösning på problemet istället för att fundera på att sälja hästen.

Vad har du testat mer än att höja staketet?

Mvh
Madeleine

nella skrev:
nu har hon gjort det igen!!!!!!!!!!!!
Hoppat över :devil:
Nu har jag ledsnat på henne. Vad skall jag göra????? :confused: :confused:

Sätt hästen i träning, tycker den det är kul att hoppa, så låt den då hoppa under kontrollerade former. Ibland tröttnar de helt enkelt.

Min nordvensk hoppar också över staketet.
Fast bara när jag ska gå en bit till bussen, aldrig när jag åker bil från stallet. Hon hoppar över och springer efter mig så jag får alltid gå tillbaka med henne och missar såklart bussen.. :crazy:
Vi vet att hon inte kryper under eftersom det nästan alltid är jag eller någon annan som ser när hon gör det.
Hon är inte heller travartypen utan den tyngre.

:D

Ursäkta men jag skulle inte sälja min häst om det "bara" var för att den hoppade ut ur hagen och inte kunda hålla sig där. Jag gillar oftast att lösa problem (och om du inte gör det så tycker jag att du ska lära dig det :P) som dina. Det är samma sak som med allt annat (inte bara med hästar) man får prova med olika saker och komma fram till något som fungerar. Det ordnar sig nog!! Lycka till. :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II