Nu har jag kontaktat djurskyddsmyndigheten!

A

Anja586

det var ju en tråd här om namninsamling mot att hästar ska stå ute i hagen minst ett antal timmar om dagen! jag skickade ett email till djurskyddsmyndigheten och frågade vad dom tyckte om detta!

jag fick detta som svar:

Hej!

Djurskyddsmyndigheten delar din uppfattning om att hästar ska få komma ut i hage dagligen. Det finns idag ett allmänt råd att hästarna ska vistas i hage men det väger tyvärr inte lika tungt som en bindande föreskrift. Myndigheten kommer att jobba vidare med denna fråga och vårt mål är att hagvistelse ska bli ett krav. Vi är positiva till en namninsamling eftersom vi då får ytterligare argument i diskussionerna med de hästhållare som idag inte vill släppa sina hästar i hage.

Hälsningar

Åsa Regnander-Dahl

veterinärinspektör

så vad säger ni tjejer???

Sv: Nu har jag kontaktat djurskyddsmyndigheten!

Ja! men vilket bra initiativ!

Ska vi skriva här? pm? mail?

jag har faktiskt ingen aning!! om man ska göra det på mailen eller skriva på ett pappare och skicka runt?
För några månader sedan tänkte jag göra en namninsamling till Utbildnings Departementen angående att vi har ett dåligt betygs system, och då ringde jag domoch frågade vad dom ville, och då sa dom att ett skriftligt var det bästa och det skulle tas på största allvar, och att man var tvungen att skriva med allting, namn, adress, telenummer och sånt för att dom lätt skulle kunna kontakta en. alltså inte bara namnet. men jag vet inte vad som är bäst här?
det blir nog lite svårt att skicka runt den på posten.
ellre så kan vi ju göra så att alla gör en egen lista och får så många namn på den som möjligt, och sen kan alla skicka "sin" lista till mig och så sätter jag i hop alla till EN stor, om ni förstår vad jag menar?
det skulle nog blir det bästa? eller vad tror ni? och så kan man ju ta med den till sitt stall och få så många som möjligt att skriva på, och sina kompisars stalll och sånt?
någon som har något annat förslag?
jag tror själv att en skriftlig namninsamling skulle tas på större allvar än en på mailenl. men jag vet inte.

andra förslag?

Senast ändrad av en moderator:

Skriftlig lista som sen sänds till dig är ju perfekt!

Sätt ett datum när du vill ha in listorna och bered dig på pm. med fråga om din adress.

:p

så bra att någon tagit tag i detta med utevistelsen...

säg bara till hur du vill ha allt, så hjälper jag oxå till och samla in namn.

Lånar knapp...

Jag vill skriva på, men kan tyvärr inte bidra med någon lista (dvs samla in namn). Däremot kan 'Anja 586' GÄRNA få plita ner mitt namn och adress och grejer på sin lista åt mig (jag kan ju skicka det egenskrivet på en lapp, men det känns lättare att någon bara plitar dit mitt namn och så med?)

Va bra!!!
Går det inte att starta nån mejllista??
Om vi får din mejladress kan vi ju skicka in en mejllista till dig när den är klar!!!!

Äntligen händer det något på den här fronten!!
HEJA INTERNET! :banana:

Bra ide...fast vore det inte bättre om alla som ville stå med på listan mailade Anja586 ? Vi kanske kunde få en spikad tråd ett tag där de som vill anmäler sig, sen (om det inte blir alltför jobbigt för Anja)..så kunde hon plita ned namnena och sedan skicka in ?...eller kanske man kunde flytta tråden till Gnägg ?

BRa Anja!! mkt god idé! antar att du dels syftar på odessa :(
Men jag kan skriva på i skolan!

hörs o ses!

Kram Vera

Jag tycker oxå det låter bra. Hoppas du Anja får många svar från dagens elitryttare inom dressyr,hoppning,fälttävlan,körning,mm samt deras sponsorer som satsat "miljoner" på att hjälpa Svenska ryttare till den internationella nivån dom i dag tävlar på.

P.S. Det finns även andra alt.än 12 timmar i hage som ger den enskilda individen en fri daglig utevistelse.

Jag vill oxå vara med :banana:
vad ska jag göra berätta så ska jag lägga ner min själ på att få underskrifter oxå :banana:
mycket bra initiativ måste jag säga!! :banana:

p-ö skrev:
Jag tycker oxå det låter bra. Hoppas du Anja får många svar från dagens elitryttare inom dressyr,hoppning,fälttävlan,körning,mm samt deras sponsorer som satsat "miljoner" på att hjälpa Svenska ryttare till den internationella nivån dom i dag tävlar på.

P.S. Det finns även andra alt.än 12 timmar i hage som ger den enskilda individen en fri daglig utevistelse.

Utveckla!

:confused:

Mycket bra initiativ. Hoppas att slutresultatet gäller alla. Har själv dristat mig till att kritisera hovstallet för nåt år sedan och fick mycket "sand" kastat över mig. Ajabaja, inte röra....Nå, jag gick inte in i någon polemik med hovstallets chef utan lät honom göra bort sig själv :devil:

Vad det gäller namninsamling för ändamålet...kan inte det bli något centralt från Buke? Nåt på första sidan? :cool:

PS: Jag är med :D

vad bra att så många vil vara med!!!!

det där med en spikad tråd tyckre jag låter bra! men hur ska man göra för att få det? jag tycker att det är väldigt svårt att få kontakt med någon som har hand om bukefalos här.

en mail lista går säkert lika bra som en skriftlig bara man har med allting nödvändigt!

jag skickade ett pm till moderatorn på denna sidan och väntar på att hon ska svara! men förhoppningsvis så får vi tråden spikad här inne på hästvård med en link till den från framsidan!

Kan inte någon hemsidesbyggande användare fixa en hemsida där de som vill kan lägga in sitt namn o adress?

Jag skriver också gärna på, på nåt sätt..
/Veronica

ja jag kontaktade ju moderatorn och hon sa att det inte gick att fixa en spikad tråd, men om jag ville ha hjälp skulle jag kontakt gunnar så nu har jag gjort det och jag väntar på svar.

Jag är med, vilket bra initiativ !
Den psykiska misshandeln att låta en häst stå på stall
24 timmar om dygnet är minst lika illa som fysisk misshandel,
bra om vi tillsammans här kan göra något.
Kanske kan man utveckla detta ännu mer att folk som vill hemma
på klubbar och anläggningar också samlar namn så att man kan skicka en riktig bunt till myndigheterna ?

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej! Jag har i snart tre månader ridit en ponny som: * Inte alltid vill stå still vid sadling * Alltid vill snurra runt när man...
Svar
6
· Visningar
1 386
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka