Nu har hon tappat en sko igen...

H

Honungsblomma

Jag skulle vilja ha tips om "foder tillskott" som man kan ge pållan för att hennes hovar ska bli hållbarare och inte spricka så lätt. Bakhovarna är bra men fram vill de inte hålla. :mad:

/Anna

Tack för svaret. Hovis nämde det också men han hade även testat ett annat "medel" med bra resultat men han kom tyvärr inte på vad det hette.

/Anna

finns nått som är som knäckebröd, köpes i en spann.. Minns inte vad det hette.. *dunkar huvudet*

Skaffa MSM, fungerar alldeles utmärkt för att stärka hovar

dom flesta hovslagare och veterinärer säger att det är väldigt sällan våra hästar har biotin brist :confused:

Det är inte alls säkert att hon har biotinbrist men det är det enda vi kan komma på, men egentligen borde kanske bakhovarna vara dåliga också om hon har biotinbrist, jag har ingen aning, måste nog läsa på lite om hovar och "hovproblem". Såsmåningom kanske jag hittar den felande länken...
/Anna

Min pålla har samma problem, gav biotin(dyrt och skulle va bra) men det hjälpte föga. Lite bättre vart de, men efter ett tag vart det ingen uppgång utan stog still på lagom dåliga hovar, ungefär...

men använder nu mera Alosin. Det smörjer man på hovarna, masserar lixom in i kronranden, funkar bra, min hovslagare har redan märkt stor skillnad, speciellt i framhovarna, bakhovarna tar lite längre tid för min pålla, men lite skillnad där med.. :D

Jag håller med en föregående talare... MSM är jättebra... tyvärr vet jag inte var du kan få tag på det, men användaren CL här på buke vet mer... ta kontakt med henne!!

Men vad är MSM för något? Är det ett fodertillskott som biotin eller något du smörjer på hovarna.
/Anna

MSM är ett fodertillskott. Markandsförs som mirakelmedel för ALLT. Det jag fått bekräftat hittills av folk som säljer det och använt det är att det är suveränt för hov/hårrem. Övriga effekter är enligt dessa personer mer tveksamma.

men till sist är det någ bara att ta av skorna som gör att hoven får tillbaks sitt sunda, starka och friska horn....
De blir helt underbara.

Prova plastskor om det känns jobbigt att gå barfota, så tillåter du ju i varje fall hoven att röra sig lite mer.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 882
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar