Nu har Hannes kommit

C

Clintan

Den 1/5 09.47 föddes Hannes efter igångsättning pga havandeskapsförgiftning. Låg med pinvärkar hela natten kl 07.10 hade jag inte öppnat mig en mm. En stund senare kommer läkare och tycker vi ska göra snitt då bebis bajsat i fostervattnet. Jag protesterar, vill ju helst inte, läkaren kollar och jag är öppen 4 cm och barnet mår bra. Snittet avbokas.:) Jag är lovad ryggbedövning och strax efter nio vill BM kolla hur öppen jag är så hon kan kalla på narkosläkaren. Det blev ingen ryggbedövning det blev förlossning. Jag var då fullt öppen. BM berättade för mig att hon tyckte att det lät som jag krystade, men trodde inte det var sant, skulle ju inte komma så snart. Så ifrån jag öppnade mig till han kom ut gick det 2,5 timme. Han hade fått ner en del dåligt fostervatten i lungorna och fick sugas ren, med resultat att vi hamnade på "Neo" för han fick behandlas med antibiotika via dropp. Sedan fick jag problem med blodtrycket, rusade i höjden fick medicin och sedan sjönk den hastigt så jag höll på att svimma. Han nu fått medicin för blodtrycket, men vågar inte riktigt ta den då jag rädd att det ska sjunka drastiskt igen plus det kan föras över via bröstmjölken. Lillkillen har också fått en skena för ena höften var instabil. Någon som har erfarenhet av detta får gärna skriva lite om det.

1038pandersson.jpg
 
Sv: Nu har Hannes kommit

Vilken sötnos, grattis!

Du har väl knappast fått en medicin som du inte kan ta då du ammar? Är du osäker, kolla!
 
Sv: Nu har Hannes kommit

Vilken liten raring:love:

Skena för instabil höft hade svägerskans dotter, hon hade en på varje ben. Jag kommer inte ihåg hur länge hon hade den, men idag är hon helt fin i båda sina höfter!
 
Sv: Nu har Hannes kommit

Enligt läkaren skulle det inte föras över via bröstmjölken, men enligt faktabladet kunde det göra det. Ska in till sjukhuset imorgon för blodtryckskontroll, så jag hoppar över tabletten idag och hör vad de säger imorgon. Fick 98 tabletter utskrivna, ska ta en om dagen, men enligt BB ska jag bara äta i 7 dagar. Det blev nog lite förvirrat då det var både läkare ifrån BB och Medicin inblandade.
 
Sv: Nu har Hannes kommit

Grattis till lillkillen.

Vilken söting! :bump:

Skönt att det gick bra iaf under förlossningen, ni verkar ju må bra efter omständigheterna iaf!
 
Sv: Nu har Hannes kommit

Grattis.
Det verkar ju ha gått bra för er båda trots allt.

2 av mina barn har haft skena.
Den första i 6 veckor och den 3dje i 2 veckor.
Du får fråga om du vill veta något.

Båda är helt bra i sina höfter.
 
Sv: Nu har Hannes kommit

Tack alla. :)

Han ska ha sin skena i 8 v. Nu efter ett par dagar så börjar man vänja sig vid den. Får åka in till sjukhuset 1 gång i veckan för badning.
 
Sv: Nu har Hannes kommit

Grattis! Gud vad söt han är:love: ! Mina hormoner bara sprattlar när de ser fina bebisar, men så har jag ju äntligen börjat fatta att jag har en riktig bebis i magen också...

Min syster hade skena när hon var nyfödd. Det är ju ett bra tag sen nu, men hon hade den i någon månad och sen var hennes höfter fina och har varit sen dess. (hon är 25 idag och har inte haft några problem alls, så skenan måste ha vart bra!)
 
Sv: Nu har Hannes kommit

min äldsta son (4 år nu) hade höftledsluxation och hade skena tills han var två år, men det kanske inte var det din hade?
 
Sv: Nu har Hannes kommit

Måste fråga vad är en skena till för? Jätte söt bebis iaf :)


Här lite info om von Rosenskenan och varför den används. Enligt ortopeden på sjukhuset drabbas ca 2 barn av 100. I artikeln jag länkar till står andra siffror.

Min lille pojke har "bara" en lindrig höftledsluxation. Hans led hoppar inte ur led, men var mer än 20% instabil. De räknar med att han ska vara 100% bra efter behandlingen med skenan, men man åker på återbesök efter 8 v och sedan vid 1 års ålder.

http://www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp?id=2597
 
Sv: Nu har Hannes kommit

min äldsta son (4 år nu) hade höftledsluxation och hade skena tills han var två år, men det kanske inte var det din hade?


Vad länge din son var tvungen att ha skena, men det är kanske olika pga hur mycket "ur läge" höften är. Min lilles är inte urled eller hoppar urled, utan den är instabil (överrörlig) med mer än 20%, under 20% behandlas ej och det är bara ena höften som är drabbad.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Nu så! Inget mer klagande över att gå över tiden.:bump: Den 14/5 kl 17:40 gick vattnet när jag höll på att laga mat. :) Den 14/5...
2
Svar
27
· Visningar
2 105
Senast: Clintan
·
J
  • Låst
Övr. Barn Ser att lillasyster redan skvallrat... I fredags morse födde jag en liten pojke!!! :banana: Helt otroligt hur man kan älska nån så...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 095
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp