Nu har det börjat ... *hjälp*

Ä

Ängslig

Nu har hon börjat testa mig.
Det har hon gjort innan också men då har det löst sig med en liten markering av ledarskapet.

Det är alltså min lilla flicka på 2 år (i februari) arab/kbl travare.
Vi är ute och promenerar ibland och pysslar några dagar i veckan med träns och sadel och lite longering.
En del "nh" (jag anser det vara vanligt hästvett bara) och det har funkat bra!
Hon lyssnar bra när jag longerar och vänder henne och stannar henne.
När vi går stannar hon när jag stannar.
När vi var i ridhuset följde hon mig lös och stanna när jag stanna osv.
Allt har vart så bra så jag inte trott det var sant!
Och det var det kanske inte heller?

För ett par månader sedan, den gången vi var i ridhuset, på hemvägen, så stegrade hon 2 gånger. Det var inte högt men ändå otäckt.
Det var i samband med att jag markerade att hon skulle stanna när hon ville fortsätta gå när jag stannat.
Jag snurrade lite lätt med grimskaftet bara.

Idag var jag ute och gick med henne och sambon var med med hunden.
På bortvägen stegrade hon en gång väldigt lågt, men på hemvägen....
Då stegrade hon mycket och högt! Och dessutom mot mig.
Hon vände även om ett par gånger och sparkade bakut mot mig...
Jag var ju tvungen att backa för att inte få hovar i huvudet.
När vi är nära hagen och skall släppa in henne får hon ett sådant "ryck" och flyger runt och sparkar så hon nästan träffar sambon och springer över hunden.

Jag är väldigt orädd av mig och har tidigare utbildat både häst och ponny.
Men detta påminner så mycket om hur min arab betedde sig, den enda häst som gjort mig rädd.

En tränare är självklart lämpligt och ska kollas upp.
Eller om det finns någon kunnig bukare i närheten som kan ställa upp.

Tips och råd mottages tacksamt.
Jag vill inte vara rädd, hon är ju så underbar annars.

Sv: Nu har det börjat ... *hjälp*

Är det inte ren överskottsenergi? Lite rejäl rastning av pålle så den kommer ner på jorden hade jag provat.

Nu har hon börjat testa mig.
Det har hon gjort innan också men då har det löst sig med en liten markering av ledarskapet.

Det är alltså min lilla flicka på 2 år (i februari) arab/kbl travare.
Vi är ute och promenerar ibland och pysslar några dagar i veckan med träns och sadel och lite longering.
En del "nh" (jag anser det vara vanligt hästvett bara) och det har funkat bra!
Hon lyssnar bra när jag longerar och vänder henne och stannar henne.
När vi går stannar hon när jag stannar.
När vi var i ridhuset följde hon mig lös och stanna när jag stanna osv.
Allt har vart så bra så jag inte trott det var sant!
Och det var det kanske inte heller?

För ett par månader sedan, den gången vi var i ridhuset, på hemvägen, så stegrade hon 2 gånger. Det var inte högt men ändå otäckt.
Det var i samband med att jag markerade att hon skulle stanna när hon ville fortsätta gå när jag stannat.
Jag snurrade lite lätt med grimskaftet bara.

Idag var jag ute och gick med henne och sambon var med med hunden.
På bortvägen stegrade hon en gång väldigt lågt, men på hemvägen....
Då stegrade hon mycket och högt! Och dessutom mot mig.
Hon vände även om ett par gånger och sparkade bakut mot mig...
Jag var ju tvungen att backa för att inte få hovar i huvudet.
När vi är nära hagen och skall släppa in henne får hon ett sådant "ryck" och flyger runt och sparkar så hon nästan träffar sambon och springer över hunden.

Jag är väldigt orädd av mig och har tidigare utbildat både häst och ponny.
Men detta påminner så mycket om hur min arab betedde sig, den enda häst som gjort mig rädd.

En tränare är självklart lämpligt och ska kollas upp.
Eller om det finns någon kunnig bukare i närheten som kan ställa upp.

Tips och råd mottages tacksamt.
Jag vill inte vara rädd, hon är ju så underbar annars.

Hmm.... Hur kunde hästen vända runt om du höll i andra änden? Och dessutom flera ggr? Har aldrig haft en häst som lyckats med detta!

För övrigt har hon nog kommit in i tråtsåldern Kanske rent av ska börja brunsta?

Hmm.... Hur kunde hästen vända runt om du höll i andra änden? Och dessutom flera ggr? Har aldrig haft en häst som lyckats med detta!

För övrigt har hon nog kommit in i tråtsåldern Kanske rent av ska börja brunsta?

Alltså, när hon stegrar är jag tvungen att flytta på mig för att inte få hovar i huvudet. Och då fick hon plats att komma med rumpan mot mig och bocka.
Hon sticker inte iväg sen utan gick att hålla på en volt runt mig, då slutade hon. Men när jag försökte ta tag i henne och visa att hon skulle stanna ställde hon sig igen..

Ja det är nog en trotsålder.

Frågan är väl om jag kanske ska lägga promenader åt sidan ett tag och köra med lite longering på åkern (då kommer hon inte åt mig, och har hittils inte bråkat iaf), borsta och gå lite på gårdsplanen med tränset.
När jag promenerar med henne så är hon ju så nära mig.
Jag vet inte riktigt hur jag ska få henne att sluta med det.
När jag säger till ställer hon ju sig bara igen.

Om du bara ignorerar och fortsätter göra det du gör, så att hon inte får någon "utdelning" eller reaktion på beteendet?

Tänk " gu vad löjligt du är, nu går vi..."

Vad tror du om det?

Hon sticker inte iväg sen utan gick att hålla på en volt runt mig, då slutade hon. Men när jag försökte ta tag i henne och visa att hon skulle stanna ställde hon sig igen..

Här skulle jag ha övervägt att fortsätta driva på henne istället. Vill hon gå på volt, så låt henne gå volt - för att du säger det och tills du säger att hon ska sluta. Stannar hon, driv på igen. Låt henne gå runt en stund så det blir riktigt tråååkigt för henne.

Spånar lite.

Senast ändrad:

Hon är ju så nära mig när vi är ute och går så jag måste slänge mig undan när hon stegrar. Jag brukar ha henne (och andra hästar) med mulen bredvid mig när vi går.

Om jag bara fortsätter gå så stollar hon bara och ställer sig och slänger sig lite. Det blev värre och värre under promenaden.
Jag vill inte vara rädd :(

Jag vet att det är svårare sagt än gjort med trotsiga tvååringar..hade en likadan i somras och det är inte kul! Har du långt repgrimskaft? (ca 4 m)
Börja om med longeringen och ledarskapsövningar igen tycker jag! Så du känner dig trygg med det du gör. Det blir bara värre om ni ska ut och kampa på promenaderna! Släpp henne i manegen eller paddock först lös och låt henne leka av sig. Jag tycker att löslongering är ett väldigt bra sätt att börja om på. jag börjar alltid med hästen lös. Skicka iväg henne när hon dummar sig!
Bestraffning=Du får inte vara hos mig! Fortsätt inte med promenaderna förrän du känner dig säker i ditt ledarskap igen!
Lycka till!

Frågan är väl om jag kanske ska lägga promenader åt sidan ett tag och köra med lite longering på åkern (då kommer hon inte åt mig, och har hittils inte bråkat iaf), borsta och gå lite på gårdsplanen med tränset.
När jag promenerar med henne så är hon ju så nära mig.

Ja, du ska , mycket kortfattat och enkelt, lägga alla situationer åt sidan där det finns utrymme för hästen att vinna, dvs där du tappar kontrollen över läget och utsätter dig för fara.

att longera en laddad trotsig 2 åring ute på en åker tycker jag är en jättedålig ide. Om du ska longera, se till att vara i en paddock eller ridhus med väggar, som ramar in hästen och ökar din förmåga att kunna påverka den.

Nej har ett vanligt enkelt nu men ska köpa ett långt så fort lönen kommer!

Problemet är att paddock och manege ligger långt bort, måste gå 20 min för att komma dit.. :( Jag har haft henne som handhäst när jag ridit min stora och det har gått super faktiskt! Men har ingen som kan gå med och ta nordis en stund medan jag jobbar med lillan.

Kanske kan stängsla in en bit av hagen här även om den inte är 100% platt, det borde väl gå? Åkern tror jag inte vi får vara på när snön försvinner :angel:
Hur stor plätt skulle behövas?

Ja det är nog bäst att skippa promenaderna sålänge och jobba med detta istället.

Hon är ju så nära mig när vi är ute och går så jag måste slänge mig undan när hon stegrar. Jag brukar ha henne (och andra hästar) med mulen bredvid mig när vi går.

Sparkar hon ut också eller stegrar sig "bara"? Sparkar hon inte skulle jag blåhålla i grimskaftet så hon inte kommer upp. Jag är tung nog för det... :p

OM situation skulle uppstå vill säga. Men liksom mackan skriver skulle jag undvika konfrontationer jag inte är säker på att gå vinnande ur och hålla mig till situationer där jag har mer kontroll tills detta lagt sig.

Jag ska se till att stängsla in en liten bit på överkanten av åkern eller i hagen..

Och undvika promenader.

Hästskrälle :mad::love:
DSC01302.jpg

Sista stegringen hon gjorde innan rycket då hon sprang runt runt så sparkade hon ut framhovarna mot mig. Det var väldigt obehagligt.

Ska undvika detta och jobba inhägnat ett tag!

Jag har inte riktigt erfarenhet av trotsiga tvååringar, men jag har en äldre häst som gärna ville stegra och bocka ibland.
Jag började tömköra honom och lät honom stegra, bocka och protestera bäst han ville och när han lugnat sig manade jag på honom att fortsätta med det vi gjorde igen. Till sist insåg han att det inte var lönt att protestera längre och vi fick ett mycket bättre "förhållande".
Vet inte om det funkar på din häst, men det gick bra på min.

Tänk också på att inte nöta för mycket det är lätt att man gör det när man vill få rätsida på ngt. Ta några pass och få igenom det du önskar, dvs trevliga lugna sansade pass. låt den sen vara i fred mycket emellan. de processar mycket i sina huvuden och hinner smälta, och varje lyckat pass befäster sig, det handlar inte så mycket om frekvensen på det hela.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets