Nu grinar jag snart!!!

granger

Trådstartare
Hej alla bukefalister. Måste bara få skriva av mig lite...nej, ingen katastrof har hänt mer än att mitt krångelsto som ska UL:as på onsdag (16 dygn) visade brunst idag och säsongen slutar på fredag! :cry: Då blir det nog ingen fölis för mig och mitt sto....vi som lääängtar så...

Är det fler som har varit med om detta, är med om detta nu? (antar att det är det) Hur hanterar ni situationen??? Tanken slog mig aldrig ens från början att det inget föl skulle bli, det var ju självklart att det skulle.

Känner egentligen bara för att lägga mig under en filt och grina. Jag kommer aldrig mer att ha råd att betäcka mitt sto, och när jag nu har det, ska det då inte ta sig?!?

suck...

Sv: Nu grinar jag snart!!!

Innan fredag borde hon ju vara sminerings klar om hon visar brunst idag måndag. Ett råd bara om du kört på samma hingst hela säsongen utan att det tagit sig tänk om kvick och seminera med en annan ibland är det av oförklarlig anledning hopplöst att få dräktigt med en hingst och så byter man så tar de sig direkt. Välj då lämpligen någon av de säkra korten (med hög dräktighet alltså)

Vill inte ge dig några falska förhoppningar men mitt sto brunstade fast hon var dräktig. Det är inte helt ovanligt.

Besvikelsen är jobbig att hantera. Min tog sig inte förren vid sista insemineringen för säsongen förra året. Det var ganska så jobbigt faktiskt. Men man får inte glömma att stona inte är några maskiner.

Det där med i krypa i sängen och dra täcket över huvudet är nog inte helt fel glöm bara inte att köpa favoritgodiset också. Tyvärr är det nog det ända som går att göra.

Mvh

Tora

min pålla är betäckt i år för första gången.. ultraöjudet gjordes 2/6 och då var hon dräktig. nu är hon idag 86, om 2 veckor ska vi tillbaks till vet. för att dubbelkolla så att fölet är kvar. det är så fruktansvärt nervöst så det är inte sant. hon visar aldrig sin brunst (vi fick ställa henne hos hingsten några veckor då hon skulle betäckas) så hon har ju självklart inte visat nåt nu heller... men hon har varit konstig de sista veckorna, inte som hon brukar. hon är snart i 3:e månaden redan, kan de påverkas av hormoner elelr liknande redan? men du, varför betäckte du så här sent? vi började i maj redan för att vara säkra, ifall det inte tog sig kunde vi med gott om tid betäcka igen....

Hej Komma och alla andra.

Tack för uppmuntrande och tröstande inlägg.

Så här har säsongen sett ut för oss.

Jag körde henne till stationen i mitten av maj då hon skulle gått in i årets andra brunst (brunstade REJÄLT tre veckor innan), och där stod hon och vägrade brunsta i en månad. Då tog jag hem henne men efter ett par dagar visade hon brunst. Tillbaka till stationen med henne igen och...yes! Nu brunstade hon äntligen!

Då visar det sig att ägarna till hingsten (som tog mig ett år att välja) inte hade löst betäckningslicens för i år och jag hade 24 h på mig att välja ny, då mitt alternativ B val inte var så bra. Okej...valde ny hingst och blev jättenöjd med det valet (Casir Ask) och hon seminerades med honom.
Då det förelåg tvillingrisk så kollades hon efter 14 eller 15 dygn - inte dräktig och infektion (lindrig) i livmodern. Behandlades med hippotrim och sköljdes två ggr före sem och en gång efter.

Hem igen och väldigt hoppfull...fram till igår då hon visade intresse för ponnyhingsten som står i mitt stall. Ställde upp sig för honom och kissade lite, tillräckligt för att jag skulle förstå att det inte är dräktigt nu heller...det är ju bara såååå typiskt.

Och jag kan bara inte fatta det, när jag köpte henne (1998) så var hon dräktig...tjuvbetäckt genom att hingsten hoppat in i hagen, jag menar...HALLÅ??? Om en tjuvbetäckning kan ta sig så lätt på en gång, varför ska det strula så hemskt under ordnade former när man ger dem bästa möjliga förutsättningar? Suck...

Vi får se vad de säger imorgon om jag kan hinna seminera en gång till, jag hoppas ju det. Ska fråga om jag kan ta en hingst som står på deras station imorgon istället, men får man betala ny språngavgift då? Någon som vet? Det är ju samma ägare på hingstarna så har jag tur så kanske jag slipper...

Å andra sidan så har jag hört att Casir har bra sperma, det är väl mitt sto det är fel på...

En del ston vill inte ta sej på semin bara...av någon okänd anledning.Men kan funka alldeles utmärkt på naturlig betäckning.

Hoppas det går nu vid sista försöket!

Jaa, vi får verkligen hoppas... :smirk:

Jag skriver efter imorgon och berättar hur det har gått.

Efter som vårat f.d sto var svår att få dräktig så sprutade vi hon med antibiotika samt spolade hon (3:e brunsten), det kan finnas en infektion som inte sysn på proverna som veterinären tar. Så har ni inte sprutat och spolat erat sto, så rekomenderar jag er att göra det.

Vårat, numera fd sto visade att hon hade resoberat när vi kollade henne efter tredje försöket (3:e brunsten) med Sandakan :( . Efter som det börjar bli sent så valde vi 4:e gången att välja Qualle för han har så bra simmare. Ett par dagar innan hon skulle kollas på 18:e dygnet var vi tyvärr tvungna att ta bort vårat sto :cry: .

Senast ändrad:

Avel är ett lotteri. Och visst är det jobbigt att bara få nitlotter hela tiden. Har haft ett sto (såld nu i sommar) som blev lätt dräktig och klarade efter kontrollen också. För att sedan resorbera någon gång under hösten. Detta hände ungefär 50% av alla försök. Fösta gången det hände, det var det första fölet jag tog på henne, var jag så övertygad om att hon var dräktig att hon fick special mat hela vintern. Hon växte och såg verkligen dräktig ut, på mitten. Men något föl blev det inte. I väg till hingst igen och samma förfarande som förra året. Bara det att denna gången blev hon inte direkt tjock och visade t o m lite brunst. Alltså snabbt konstaterande att hon är inte dräktig i år heller. Jag sa till henna i förra vintern åt du minsann för två men det ska du inte lura mig till en gång till. Vad hände? Jo fram åt vårkanten började hon sätta juver och fölade i början på maj. Så har det hållit på sedan dess från år till år och det har varit omöjligt att säga säkert om dräktigheten har varit kvar eller inte.
Så till att börja med ge inte upp. Var beredd på att du kan bli lurad och lycka till.

Nu grinar jag inte alls!!!

Hej alla!!!

Var och kollade mitt sto idag på morgonen. Som ni förstår så hängde jag läpp redan när jag kom och berättade för hingsthållaren och vet. att stoet visat brunst och att hon har fått nässelutslag och började tala om hingstbyten osv och mitt i en mening utbrister vet:
"Jaa, inte vet jag men den här är iallafall dräktig"

BHAA :bump: Jag blev så glad att jag nästan började tjuta av lycka istället, och ja, där var en liten svart prick på UL-skärmen!!! :banana:

Man ska väl inte ropa hej än, för 16-dygns positivt innebär ju inte garanterat föl, men det är en början i rätt riktning i alla fall...

Tack alla för råd och stöd!!!

///en mycket lycklig granger :D

Grattis, grattis! Vad kul!
Håller tummarna för att det ploppar ut en snygging nästa sommar!

Grattis!!!!!!!

Tänk vad skönt att få säga "Vad var det jag sa" i detta fallet.

Mvh

Tora

Mitt sto blev betäckt 2/6 och ultraljudad efter 16 dygn då var det tvillingar, en klämdes och hon blev ultraljudad på dygn 19 för säkerhetsskull. Då såg allt ok ut. Hon blev även ultraljudad dygn 32 och fortfarande dräktig. Hon småbrunstade häromdagen o jag, precis som du, skrev in hit och var orolig för att nåt skulle ha hänt. Idag blev hon ultraljudad och ÄR dräktig= de kan brunsta trots dräktighet!

Sv: Nu grinar jag inte alls!!!

grattis! nervöst ända fram tills dag 90 nu då? min pålla är idag i dag 88.... nervöst av ngn anledning...

Tack!
Ja det är iaf nervöst fram till 45 dygnet då vi ska göra nytt UL. Är bebben kvar då så ska jag försäkra...

Hoppas att det går bra med din. UL nästa vecka, eller?

Och nu är det jag som är orolig...

Hoppas dock att det är samma fenomen med mitt sto... det känns lite väl snabbt för henne att komma in i brunst igen då hon kollades i fredag och var dräktig och att hon idag torsdag skulle vara redo igen...

Fast vad vet jag med min vanliga tur så... :cry:

om 2 veckor är det dags, kan inte ultraljudas då, men kan kollas så att fölet är kvar....

Jag är faktiskt med om nästan samma sak nu. Mitt sto betäktes och ultraljudades vid 20 dygn och då va hon dräktig. Förra veckan va det 90 dygns kontroll men då visade det sig att där inte fanns nått föl =( Hon måste ha tappat det nån gång under sommaren. Jag ska betäcka om henne nästa år med samma hingst men det är lite tråkigt när man är inställd på att få ett föl. Men som sagt, det är tyvärr sånt som händer...

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 093
Senast: LFreddy
·
Avel Hej! Nu hoppas jag Bukefalos flyttar detta inlägg om det blir på fel plats. Har ett fullblodssto som fick tvillingar (ultraljudat 3...
Svar
7
· Visningar
2 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka