nu ger jag snart upp....ang. lastning

mag

Trådstartare
Jag vet att det finns en massa trådar här om lastning, men jag hittar inget för just mitt specifika problem.Har nu lasttränat min häst i 4 veckor, inte varje dag men dock flera gånger i veckan. Hon går helt lungt in nu, men inte själv utan vill att jag följer henne, hon står kvar så länge jag ber om det och vi backar lungt ut, så långt helt okej.Men så fort jag börjar röra mig bakåt eller går ut, så följer hon mig ut, ibland så kastar hon sig ut, vägrar stå kvar själv och jag måste ju kunna ta mig bakom för att lägga på bommen, så fort hon går ut så går vi in igen, känns som vi har gått in iden där jädrans transporten tusen gånger nu. Jag har tagit hjälp av folk, men hon går överhuvudtaget inte in om hon märker att någon befinner sig bakom henne, allt har trots allt gått bäst när vi är själva. Men hur sjutton ska jag gå vidare är faktiskt på väg att bryta ihop nu, tror aldrig att vi kommer att kunna åka någonstans, jag vill inte binda henne utan vill att allt ska gå lungt till väga.... Tips någon ??

Sv: nu ger jag snart upp....ang. lastning

Kan du låta henne gå in, till att börja med inte kräva att hon går in i hela transporten t ex ställ en mathink med hennes kraftfoder halvägs in och låt henne stå där och ät samtidigt som ni är ett par stycken som står utanför och lite lugnt pratar med varandra, Så att hon vänjer sig vid folk även bakom transporten. Detta fungerade med min häst. I början gick han in i transporten, tog sin tugga, backade ut och tuggade klart utanför transporten. Jag lät honom göra det. Efter ett par veckor då vi gradvis flyttat hinken längre och längre in så stod han tillslut inne i transporten och vi kunde tillslut stänga både bommen och dörren. Nu så har jag inga problem alls med lastningen. Tålamod är det som gäller
Lycka till. Jag brukar säga att om min häst gått att lastträna så kan man lastträna vilken som helst. För han var omöjlig att lasta. Tänkte för några år sedan sälja honom, för målet var ju inte att ha en häst jag bara kunde rida om kring hemmavids med. Men nu hinner jag knappt får ner transport dörren innan han ska in.

måtte du ha rätt....för jag är färdig att ge upp, snart känns det som om tålamodet tryter och mitt sinne rinner över :confused: Vet att det inte funkar att bli arg, men grejen är att hon är inte det minsta rädd för transporten utan ska bara inte stå själv där, har funderat på att låta min dotter, som hon också är van vid stå lite bakom och prata, ska testa med att låta henne få hö halvägs in också ( hon får inget kraftfoder än ) Men ska det ta 4 veckor till eller?......suck.. :cry:

För mig tog det ca 1½ halvt år :crazy: (tålamod, tålamod, tålamod)
Man får hoppas det kan gå fortare för er.

Åh, herregud, då ska jag sluta klaga, Hur ofta tränade du då under den tiden??

jag har "tränat" min häst med transporten i drygt 1,5 år.. under 2 månader tränade jag varje dag, ibland två gånger om dan...
och det kan fortfarande gå åt h-vete ibland,, eller ofta..

klämpa på. om och om igen.. tålamod och träning bit för bit...

lycka till!

ibland undrar jag varför jag inte köper en gunghäst i stället, den kunnde man ju bara lyfta in :) Ska försöka att skrapa ihop lite mer tålamod och tänka framåt, får väll ta ett år för mig med då tack :banana:

Pja, min ridlärare hjälpte till med en häst. Den gick in relativt snällt och gick ut igen. Vi stod med linor runt och när han skulle till och gå ut så drog/drämde hon till med linan sen stod hästen snällt där kan jag säga :angel:. Lugnt och snällt, han var ju inte rädd utan bara dum... Mycket beröm och godis inne i transporten. Så var det löst :D

Hoppla nu läste jag ordentligt :smirk:. Om jag var du skulle jag försöka få hjälp av ngn som kunde stänga luckan. Lyft luckan upp och ner när hon står utanför så att hon kan se att inget farligt händer. Sen skulle jag också börja backa ut om du gick, hon har ju lärt sig att det är signalen för att gå ut!? :) Det gäller nog att du antingen kan stå på sidan och smacka in henne, eller att ngn annan leder in henne och du stängher.

Kissing Spine skrev:
Hoppla nu läste jag ordentligt :smirk:. Om jag var du skulle jag försöka få hjälp av ngn som kunde stänga luckan. Lyft luckan upp och ner när hon står utanför så att hon kan se att inget farligt händer. Sen skulle jag också börja backa ut om du gick, hon har ju lärt sig att det är signalen för att gå ut!? :) Det gäller nog att du antingen kan stå på sidan och smacka in henne, eller att ngn annan leder in henne och du stängher.

*knapplån/kommentar*
Det finns inte nån liten dörr eller så framtill i transporten då som du kan gå ut genom och slippa ge hästen signal till att backa. Åsså har du en medhjälpare som kan stänga luckan. :idea:

jag ska börja med att låta min dotter stå bakom nu och så ska jag prova att gå ut genomframdörrenl, har provat det tidigare, men hon har ändå gått ut, framförallt måste jag nog lära henne att det kan finnas folk bakom henne. Sen känns det som det blivit lite av en maktkamp av det här, hon är ju absolut inte rädd, utan verkar bara inte vilja vara mig till lags. Ska vid sidan om nu träna mycket ledarskap och strunta i ridningen nån vecka, får se om det ger resultat. tack för bra råd.

Men jag förstår inte? Du säger att hon är inte rädd för att ha folk bakom sig? Då är det väl bara att någon annan stänger bommen och du går ut? Såvitt jag förstår är problemet att hon följer med dig ut när du går bak för att sätta för bommen, och du vill få henne att förstå att hon ska stå kvar då.

Jag skulle om jag var du börja om från början och istället för att gå in med hästen stå kvar utanför och skicka hästen in i transporten.
Kan det ta lång tid innan det går? JAPP!
Är det värt bekymret? JAPP! iaf om du har tänkt kunna lasta hästen SJÄLV någonsin?

Sen - om du verkligen är SÄKER på att din häst inte är rädd - så skulle jag ta en longerlina och knyta fast den i grimman, upp över bommen, helst genom en ring i framväggen, men annars genom en av ringarna i bommen, ut genom skötardörren, knyt ihop den med en till longerlina så att den räcker runt både transporten och hästen och sen lugnt och metodiskt dra/gunga in hästen i transporten med linan bakom rumpan.

Om hästen är smart och lär sig att man kan svänga ut hela paketet på sidan om transporten så har du TVå sätt att stoppa det på:

1) lägg inte linan om bakdelen på hästen förrän den står med huvudet in i transporten.
2) be en vän använda ännu en longerlina att lägga i kors med din bakom hästens bakdel de första gångerna. När hästen märker att den inte har en chans att komma undan blir den oftast mer benägen att gå rakt in i transporten och du kan vänja den av vid den andra linan efter hand.

Lycka till!
/JES

Du har lyckats åstadkomma reflexen: "matte rör sig bakåt, då backar jag"! Jmfr om man tar i hundens koppel, där det hänger i hallen. Pang, så är hunden vid ytterdörren.

Varför inte lära hästen att stå still och vänta på din signal, innan hon börjar röra på sig?
Grunden till detta lägger du "på marken". Lär hästen att stå stilla, efter att du gett det kommandot, medan du pysslar runt omkring.

I transporten: Läs hästen! Stå därinne och vänta ut den, tills den kopplat av. Rör dig, men stoppa hästen om hon vill börja backa. Det är i början inte fråga om att du ska gå ut, utan att hästen ska stå kvar. Vartefter kan du röra dig mer och mer, och även börja flytta dig utåt. Läs hästen!

Bäst är, som redan sagts, om du kan skicka in hästen, och den sedan står kvar därinne.

LIA

4 veckor är inte speciellt lång tid. Det tog ÅR att lastträna min gamle häst.
Det är väldigt svårt att ge tips när man inte ser hur hästen reagerar på olika saker.
Varför behöver du backa?
Är det meningen att du ska lasta helt själv i framtiden eller kommer du alltid att ha folk med dig?

ja helst vill jag kunna lasta själv, blir så jobbigt om man alltid är beroende av nån. Fast ikväll känndes det som det hände nått, hade dottern ståendes bakom och det godtog hon, dessutom kunnde jag skicka in henne själv halvvägs in i transporten, hon kunnde tom. stå kvar ett par sekunder. Känndes lite som de sista dagarnas kamp hade gett resultat nu och hon litade på mig när jag visade att det inte var farlig. Det finns nog hopp trots allt. Tack för alla bra råd och stöd

Va skönt att det börjar lösa sig.
Fortsätt likadant så kommer det gå kanonbra.
Ha tålamod och ge inte upp ;)

Jag gjode likadant när jag tränade min. Skickade in honom och lät honom stå stilla en stund. När han kunde stå stilla tillräckligt länge så provade jag stänga.
Det har för det mesta gått bra men visst försöker han komma undan ibland... men det tog låååång tid :D

Ge inte upp!
Jag har 2 hästar som är/har varit svårlastade. Valacken hade blivit rädd efter att han kastade sig bakåt i transporten en gång o landade på rygg ute på rampen. Stoet vet jag inte varför hon inte ville gå in, gick knappt i närheten av transporten.. Beror nog på flera saker, bl.a sparkade nån grus på hennes bakdel en gång när vi var på väg in i släpet (detta var iofs efter Nh-tränaren varit ute första gången så jag fick börja om igen då hon blev ÄNNU svårare än innan).
Jag tog hjälp av en Nh-tränare, det är nu 1 år sedan. Efter det tränade jag själv ett par ggr i veckan och nu kan jag oftast lasta valacken själv men han märker direkt om man är stressad eller nervös o då kan det behövas hjälp. Stoet däremot går alltid in (oftast från sidan konstigt nog så på henne hade det kanske funkat med step-up om hon nu inte gillar rampen) men backar ut fort som f*n så fort hon märker att någon är bakom henne, kan oxå resa sig o dyl. Brukar dock kunna lasta henne men det tar oftast ett par timmar o jag kan omöjligt göra det ensam.

Nu sist vi tränade så kom min kompis med sin släp (extra hög o extra bred) o vi kunde få henne att stå kvar ganska länge och en kunde stå bak o klappa henne på rumpan, vilket inte har gått så bra innan så jag tror på träning, träning o åter träning o kanske prova andra släp-frontutlastning, större, ljusare, step up osv.
Jag har varit villig att ge upp MÅNGA gånger men jag har gett mig dän på att det så småningom SKA gå och jag ska kunna lasta själv. Mitt sto gör samma som din, om jag provar att gå ut genom skötardörren så backar hon medans jag med valacken kan ha en longeringslina o hålla nätt i den hela vägen bak, vill han backa så tar jag lite försiktigt i den o han går fram igen men jag håller den aldrig hårt så att han får panik.
Lycka till o ge för guds skull inte upp! Börja med att ha en som står inne i släpet i andra spiltan, ganska långt fram till en början sedan kanske personen kan flytta sig bakåt successivt, klappa hästen osv, det gäller att prova allt o prova flera gånger. Det går kanske inte första gången men 4:e eller 5:e gången :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: tessan.g
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 225
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
658
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama