Nu går jag och hänger mig!!!!

Sv: Nu går jag och hänger mig!!!!

Dina hästar är 2 praktexemplar på mina pållar :smirk: Som alla förtroenden här i världen så bygger ju allt på tillit.. Det kanske är det som saknas? Det har du ju ifs också skrivit men det finns alltid något du kan göra! När jag fick hit min foderhäst(den late i ditt & mitt fall) så var han väldigt väldigt slö.. men han är sådan. Qvarting, som han heter, är en lat häst överhuvudtaget, han bara är sådan. Man får jobba & jobba & jobba.. så är det i "hästbranchen" :) Men iaf.. när han väl kom till mig så red jag inte honom alls de första 3-4 veckorna, jag bara höll på med honom. Jag borstade på honom, pratade mycket, lärde honom att lyssna på kommandon, krävde en hel del från marken. Jag visade honom att det är Jag som bestämmer! Han kan inte gå bara gå fisa omkring i skogen som han vill utan det fåpr vara lite "go" i det hela. Jag fick verkligen jobba med den här hästen så otroligt mycket!.. MEN!!! det gav resultat. Den stirriga hästen är precis som våran häst Elin. Men också där är det ju tillit, som du skrev. Jag tror att om du börjar NH träna din häst, köra mycket markarbete & verkligen sätter henne på plats så kommer det att lösa sig. Ta hjälp av en duktig instruktör! Jag har gått igenom väldigt mycket med min lilla bråkstaka :devil: & vi övervägde verkligen att sälja henne.. men vi vägrade ge upp! Så många gånger som hon har kört total Rodeo med mig.. ja du. Man har inget att sätta emot! Jag med mina 40 kg & hon med sina 700-800 kg.. det funkar liksom inte :crazy: Men man får inte ge upp för det. Vi lämnade in våran lille pålle till Tommy Arvidsson, en jätte duktig kille som hjälper till med problemhästar. Elin var där i 1 vecka, när hon kom tillbaka var hon en annan häst i princip:D hon funkade jätte bra, hon är fortfarande vild, men sådan är hon, det är hennes sätt att vara & det ska ju respekteras men hon ska även respektera mig. Hon fick även ett annat bett som gör att hon inte har lika mycket att sätta emot, det gör så att hon inte blir liksa stark. Det är ett stångbett & det skulle jag verkligen rekomendera till din häst också men när du använder ett sådant bett så måste du var försiktig i munnen så du inte drar & grejar. Det är ett starkt bett!
Jag hoppas att det jag har skrivit kan ha hjälpt dig lite iaf.. & jag hoppas innerligt att jag ska ha skrämt bort tankarna med avlivningen! :eek: En häst är aldrig elak bara sådär, det är alltid ryttaren eller skötaren som gör fel.. En avlivning vore fel mot djuret. Om ni känner att ni ändå inte klarar av henne så sälj henne, även om det är jätte jobbigt så måste man alltid sätta djuret i första hand.. man fpr inte vara självisk i sådanna situtaioner.
Du får ha det jätte bra & lycka till! :D
Mvh // Therese

Hoppas du hinner se detta innan du gör något dumt..jag vet EXAKT hur du har de..hadde ett varmblod som va helt underbar men samtidigt helt knäpp.. Testa o se om någon kan "Få till henne" alla hästar förtjänar en till chans..o slakt nej...inte bara för de..de finns folk som gillar hästar som är lite knepiga...sen sådana som du o jag..* :p men men.. Lämna ut henne på foder till en väldigt seriös persson som kan handskas med sådana hästar...

allt blir nog bra ska du se....

Fick låna följade text av en vän som har träffat en väldigt dukig häst traänare Följande:

Som bygger på att jag tror att ston måste man resonera med...
Alltså som svar på att "hon skulle tagit över". Låt säg att hon felaktigt
blivit väldigt hunsad i sitt liv av relativt okänsliga människor. Ett sånt
sto skulle när hon senare blir lite mildare behandlad börja hämnas. Alltså
inte hämnas på mänskors vis, utan liksom börja leta luckor för att få ut
frustration. Kanske har hon ont, kanske har hon haft ont ibland och blivit
hårt riden. körd. Piskad när hon
visat istadighet. Piskad när hon inte gjort vad ägarna tyckte hon skulle.
När hon då inte längre blir behandlad så så ballar hon ur.

X, (tränaren)som ju är rätt tuff, säger att man får INTE slå ett sto. En hingst
tål att man pucklar på honom, det ligger mer i deras natur att slåss. Men
ett sto förstör man om man ger henne stryk.
Hon ger tillbaka förr eller senare. När hon får chansen. Jag tycker hon
låter som ett sånt sto.
Och vad skulle man då kunna göra... det första är att ta bort allt som
refererar till tidigare liv under en tid. Låta henne få vara bara häst. Sen
börja om med allt. SOm om man präglade ett föl. Kanske kanske skulle det
hjälpa. Det beror på hur förstörd hon är.
Sen finns det ju annat. Hormonella störningar? Cystor på äggstockarna? Tänk
själv hur man blir när man är i hormonell obalans. Ston är ju ston.

Prexis! Fundera om hon lider av hormonrubbningar. Då kan ingen pedagogik i världen komma igenom till din häst.
Annars så kan de ju faktiskt vara socialt handikappade och farliga... Olycksstatistiken är väl mycket hög inom vissa raser som är avlade på annat än bra psyke.

Travare brukar väl allmänt vara hyfsade att hantera, men kanske delvis pga att de MÅSTE genomföra vissa saker och lär sig efter hand. Ridhästar släpps nog längre i många lägen och kan ta över. Travaren måste ju kunna hanteras, dushas, klippas, transporteras, tränas tävlas osv.
Vissa tycks vara födda till sin arbetsuppgift och behöver aldrig funderas och bråkas med. Men jag har hört om vilda odjur till varmblod oxå... Avelsston som måste drogas innan hantering... Måste gå själva till hagen och anfaller snabbt om en människa närmar sig.
-De fölen, -Jo, grisar utan dess like. Kan döda sig själv och andra innan de faller till föga. kräver orädda tränare och stark slaggjord!

Varmblodet hos stallägaren här visar inga tecken på att vara häst... Hingsten reagerar inte på henne och hon har inga som helst sociala färdigheter. Går rätt in i andra hästar och slår blixtsnabbt utan förvarning. Helt obrydd över att lämnas ensam oxå. Skaderisken har gjort att hon får gå ensam nu!

Men om din häst inte verkar ha sådana genetiska mentala defekter så kanske homeopatin, örter eller något för hormonbalansen kan hjälpa. Annars för ditt självförtroende och glädjes skull, försök byta häst!! Det finns massor av underbara hästar som är rädd om sin ägare!

det går nästan alltid att ordna..du kanske måste söka dig till andra riktningar bara..vet att många inte gillar NH men jag är helt för det..tränar det med mina hästar och det har börjat funka bättre sen jag gjorde det../onyxia

hej! Jag förstår hur du känner dig. Tog över min kompis häst för att hon fick barn. Antingen fick jag henne eller så skulle hon säljas omgående till vem som helst. Hon är jättesnäll att sköta, men å rida är rena rodeon. Jag vet inte heller vad jag skall göra med henne? Om jag säljer henne vidare är jag rädd för att dom är dumma mot henne. Har funderingar på att slakta henne. Då kan ju ingen vara elak emot henne iallfall. Men det känns inte bra det heller, eftersom hon är frisk å allt. jag håller på att bli galen eftersom det enda jag vet är att jag inte kan ha kvar henne eftersom jag redan har två andra hästar. Var bara tvungen att skriva eftesom vi har liknande problem. Kanske kan vi utbyta lite tankar och funderingar?! Ha en bra Jul
Hälsningar Annelie

Vad tycker ni att man skall göra med en problemhäst? Är det bäst och slakta henne så att ingen är elak mot henne?

Vi sitter i precis samma sits hör jag:crazy:
Har en kbl travare som jag borde rida, köpt som ridhäst, men jag vill inte! Eller rättare sagt jag törs inte eftersom jag inte litar på honom för fem öre i ridningen. Han är för stark, för känslig och för het för mig. *Insett* Men heeelt underbar från marken. har heller inte hjärta att sälja honom även om det kanske vore det bästa.
Har rasat av rejält ett par gånger och det sätter ju sina spår.
Så när han springer och håller på så tycker jag bara han är läskig.
Men ska försöka köra in honom istället och se om det funkar bättre.

Har en clydesdale också som e skitgo och rida men lite seg;)
Fast han tycker det är trist och träna, lugna uteritter kan han gå med på :D

Det var ju jättelänge sedan jag skrev den här tråden!!!! Är i stort sett aldrig på buke längre, kikade in och hittade till min förvåning "min" tråd!

Jag följde råden i slutet av tråden ( :bow: :bow: :bow: ) och läste på om alla olika sorters medel man kan hitta mot hormonrubbningar/humörsvängningar osv. I början av sommaren var vi i Borås och på EKO-hallen fanns en spann Magnesium. Varför inte prova? Magnesium var ett var preparaten som jag tyckte verkade ge effekt på liknande symptom som mitt sto uppvisade. Billigt och inga biverkningar - Vi köpte en spann och provade.

Efter ungefär en vecka visade sig effekten. Hon blev mycket lugnare och mildare i temperementet och bäst av allt var att hon höll sig jämn i humöret. Alla hysteriska busryck försvann. Hon koncentrerade sig på vad jag bad om och protesterna var inte längre vilda när hon inte förstod vad jag ville. Det gosiga och snälla i henne är kvar liksom hennes roliga personlighet. Det negativa, det som fick mig att vilja hänga mig, har försvunnit spårlöst.
I höstas provade jag att låta henne vara utan tillägg i en vecka och sedan bege mig ut på ridtur. Det första vi märkte var att hon var hemsk i hagen mot sin ranghöge killkompis. Retades, utanade och var helt odräglig. Sen, när jag kom upp på hästryggen, insåg jag varför jag varit så rädd att rida henne! Det fanns ingen kontroll!!! Jag hade ingen riktig kontroll över henne och hon hade själv ingen kontroll över sig själv. Slängde hit och dit på vägen, vinglade som ett fyllo, slängde sig hit och dit ner i dikena, brallade och bråkade med valacken, försökte rusa om honom eller bara springa åt fel håll. Så skönt att komma hem i ett stycke och underbart att veta varför hon gjorde så. Äntligen veta att det inte bara var för att jag var en usel hästmänniska eller att hästen var koko i huvudet. Det fanns faktiskt en förklaring.
Det negativa med magnesiumet har varit att hästens mod försvunnit. Förut brakade hon fram som en bandvagn och var inte så noga med var hästkompisen befann sig. Nu är hon inte bara låg i rang (vilket hon alltid varit) utan beter sig också så. Hon har visat prov på flyktinstinkt, hon vill inte gå i täten och hon blir orolig när valacken inte är nära. Vi klarar absolut inte att gå iväg ensamma. De få hundra meter som vi klarat förut går inte alls längre. Och i brist på ridkompis närhelst vi önskar så kommer vi inte ut i skogen så ofta som vi kanske skulle vilja (det borde finnas medryttare som INTE har ett eget liv) men vi har i alla fall en jättetrevlig, ny medryttare som gör att vi får lugna skogspromenader med jämna mellanrum. Skogspromenader som fungerar i alla gångarter och som är helt utan livsfarliga brallskutt och då jag aldrig oroar mig vare sig för att sitta upp eller för att döden skall komma och ta mig om jag låter hästen springa en stund. Istället känns farten ibland onödigt seg och framåtbjudningen både i skogen och på ridplanen är det inte mycket med. Men snäll det är hon. Och mjuk! :love:

Saknar fortfarande en tränare som kan komma och inspirera oss, men man kan ju inte få allt.

Tack alla som svarade i min tråd när jag skrev den och lycka till ni som har hopplösingar!

Hästen kommer aldrig lita på dig om inte du litar på den. Försök ändra inställning, bli kompis med honom. Hästar är levande varelser, ta hand om dom på ett sätt som inte tar bort deras instinkter helt.. Hästen är inte gjord för att stå i box, få maten serverad, bli utsläppt i en hage - med 4 kanter mm.. Den är ett gräsätande stäppdjur som rör på sig hela tiden och äter ca 20 timmar om dygnet. Ta hand om din vän på hästars sätt... Du får mycket tillbaka!

Roligt att det går bättre. Tänkte svara att du ska lämna bort den, men nu verkar det ju fungera, enligt ditt ssita inlägg. MEn tränare behöver du. Och med tanke på att ni inte kommer ut, trots magnesiumet kanske en mer hästvan person skulle ha större glädje av hästen trots allt. Du VILL ju lunka i skogen förstod jag det som. Och nu kan ni inte det?

Senast ändrad av en moderator:

Va kul att det fungerar :banana:
Har ett tokigt sto som jag har börjat ge magnesium till.
Har inte märkt någon större skillnad dock ;)

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 302
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar