Nu går jag och hänger mig!!!!

Sv: Nu går jag och hänger mig!!!!

Ja, om inte det blir något med Tassetass, det finns vettiga ridskolor som är bra mot sina hästar. Nu är det ju inte säkert att hon klarar att gå med Ridskolehäst flocken i hagen men det är ju ett senare problem efter du hittat lämplig ridskola.

Prova Martahs homeopati medel också nu när du ändå är på gång...
Det kan du ju prova även om tassetass ska ha henne, eller hon blir så bra så att du kan ha henne kvar.

Jag har inget klokt råd att ge, men jag måste säga att jag beundrar dig, din insikt och ditt mod att så öppet berätta för oss om era problem :bow:

ring till den killen då som var på tv

Senast ändrad av en moderator:
Nu går jag och...

...köper ett par nya tyglar. :smirk:
Jag är född dum i huvudet och har aldrig tagit annat än dumma beslut så varför bryta trenden? *suck*
Det GÅR INTE. I alla fall inte ännu. Jag kan ju inte ens sova om nätterna. :(

Den där stora fuxen du önskar dig....låter som min pålle :) Han har skrapat ihop nerverna på mig igen efter min läromästare satte skräck i mig med sina hyss.

Önskar att han hade en tvilling som du kunde få.......

Han är en sådan häst som knallar på ute i skogen utan att fjanta sig. Det kan trilla träd runt honom, barn kan rusa ut från buskar utan att han blinkar. Flygplan, helikoptrar, motorcyklar, mopeder och bilar han bryr sig inte. Han är lugnet själv utan att vara lat, han är mjuk i munnen och lyssnar på hjälper. Ligger det ett träd över stigen så behöver man inte vända, utan man vågar fatta galopp och hoppa över det. Han skulle aldrig drömma om att stoppa, om han inte kommer så fel att han inte kan hoppa kråka över det. Rider man ut ett helt gäng och de andra hästarna får spel och sticker så fortsätter han att skritta på långtygel........varför? för jag har inte sagt att vi ska springa. När jag vill kan jag vända ifrån ett sällskap och skritta åt andra hållet på långtygel utan protester. Om han skulle få ett vårryck och bocka så piper han innan :D då grepper man bara tag i sadeln. Trillar jag av så är det för att jag har varit ett klantarsel och gett honom knasiga hjälper som han försöker lyda :) och det är jag duktig på. Men han sticker aldrig sin väg när jag har hoppat av för att smaka på skogsstigen. Han är mitt allt här på jorden han är min klippa där jag alltid kan finna tröst.

Jag önskar och hoppas att du hitta en sådan häst.........en riktig vän.

Ohhh, jag bara ler, vilket inlägg, vilken häst. Trilling, hellre än tvilling.
Fast jag vet att jag har en häst som har den kapaciteten, jag måste bara våga orka locka fram det. Den andra har nog inte det. Det tror jag inte. Men en kanske.

Hur som helst Mian, så tror jag att du ska lita på din känsla och göra dig av med hästen, det ska inte bara vara en kamp att ha en häst. Till en viss del, javisst, om man har den läggningen, men det måste finnas gränser. Undras ändå om du förmår göra dig av med henne? Har förstått att du är väldigt fäst vid henne, är du säker på att det inte är som mina korvfantasier (när jag fantiserar om att göra korv av valacken...)

Håller också med om att det är bättre att avliva hästen än att skicka den från hem till hem. I och för sig har du fått några erbjudanden här. Ja. Det löser sig nog för er.

Men jisses, flicka lilla! SÄLJ!!! Det finns en köpare till varje häst.
Och som du verkar känna kan ni nog lägga en miljon på tillridningar, men frågan är om det blir bättre.
Ibland måste man bara ge upp! Det är inte hela världen.

Jag hade ett socialt inkompetent sto (sådan som inte respekterar någons utrymme - uppväxt ensam ...).
Skittrist att hålla på med hästarna blev det till slut. Och en massa tid gick åt till att grubbla över hur jag skulle göra.

Visst var hon också himla go' på många sätt och vis, och man fäster sig på något sätt vid alla hästar.
Men den dagen hon åkte härifrån blev livet faktiskt mycket roligare - saknad är en lustig grej som inte alltid blir så stor som man tror ...

Nej, gör dig av med henne och lägg ett bud på HubbaBubbas häst - det ska jag göra :D

Det förmådde jag mig inte att göra... I alla fall inte ännu. Vi har träffats så gott som varje dag i snart 12 år och då är det inte lätt att skiljas!
Vi försöker lite till! Hade hon nöjt sig att bara skrota i hagen hade det ju varit jätteenkelt. Då hade hon fått bli sällskapshäst här hemma. Men det vill hon absolut inte och att bara stå i hagen hade gjort henne helt hopplös. Vi får väl försöka att komma fram till en nivå på aktiviteterna som vi båda tycker är acceptabel.

Jag får fortsätta att kämpa ett tag till och fortsätta drömma om HubbaBubbas häst. Jag skulle ju ändå inte ha råd att köpa en sån häst just nu.

FTW skrev:
saknad är en lustig grej som inte alltid blir så stor som man tror ...

Jag tror också att det blivit så om jag sålt. Att saknaden ganska snabbt gått över i bara ett fint minne. Det svåra är inte att sakna utan det svåra är att släppa taget. OM jag tar fel beslut så går det ju inte att ändra. Som när jag köpte min pålla och valde just henne och inte hennes mamma. Mamman åkte till slakt och där stod jag plötsligt med en halvtokig häst i ett främmande stall och insåg att jag valt fel häst. Då var det lite sent att ångra sig...

Hej,

Du kanske skulle prova på akademisk ridning. Den funkar på oss. Alla hästarna och mig också.

Tror att de flesta hästar har det i sig......frågan är bara hur man lurar fram det :D så min unghäst kan bli lika snäll som Hubertus.

Hon är en drake och han är en nalle, men hon börjar bättra sig :D han har tuktat henne lite. Hon skulle också ha blivit pålägg egentligen, men blödig som man är så köpte jag henne. Än har jag inte ångrat det köpet men än är hon inte inriden :)

Det är många som har försökt köpa min andra pålle, när de har sett honom på tävling :D aldrig ett stopp och aldrig mer än en rivning om ens någon. River han ett hinder på framhoppningen så ligger alla bommar säkert inne på banan, river han på banan så hoppar han upp sig (han hatar att riva) när han hör att bommen tar mark så lägger han på 30cm extra på varje språng som är kvar på banan. :D Han är rätt tokig egentligen. Tycker jag att något hinder ser svårt ut så blundar jag och släpper tyglarna och hugger tag i manen *s* Han hoppar lika bra på autopilot som med någon kontaktbar vid ratten :D På dressyren blåser han upp sig innan man rider in på framridningen, han har sin entre :D Han kröker på nacken och entrar i piaff och passage (som han inte behärskar på kommando) men folk tror det. En del som inte vet hur han är blir lite tvära och förbannade och undrar varför han ska tävla i de låga klasserna*s* men väl inne på banan så ser de varför. Han är helt tokig i att glo på sig själv i spegeln, så kråmar han sig lite extra för domaren, på protokollet står det sedan "Tjusig och maskulin herre" *asg* Under hela programmet sneglar han lite åt spegelns håll och håller koll på alla på läktaren....man kanske känner någon *s* som tur är tar jag inte tävlandet på blodigt allvar.

I stallet finns det nog inget goare, ska jag träna måste jag vara i stallet minst två timmar innan :D 1½h till att kela 30min att borsta och stressa på utrustningen. Han är en sån som bara trycker in huvudet i famnen på en eller lägger sin haka på ens axel. En riktig gosegris är han. Det som folk är mest förvånade över är att detta är en Hertigen 505 häst, ryktesmässigt ska ju de vara blodtörstiga bestar. Önskar att det fanns fler bestar som han :love:

haha han är inte till salu :D han kostade 25 000kr att köpa för åtta år sedan och är nu ovärdelig för mig :)

Samt att jag lovade hans förra ägare att aldrig sälja honom, hon köpte han och hans mamma när han var 3månader. När hon insåg att hon inte hade tid så det räckte till honom så sålde hon honom. Ca två år efter köpet så gick hon bort i cancer :( så nu känns det extra viktigt att behålla honom till slutet.

Säljer hellre unghästen då fx,bls,snp 4vff dressyrstam f01....ska ridas in till sommaren.......jag kommer att hamna i gipsvagga :rofl:

:idea: Annars får du komma till sommaren och rida en lång runda i skogen på den stora fuxen.

Det ska vi! Första lektionen är bokad till den 19:e mars!!!

Hej hej.

Som jag ser det har du ett par alternativ.
Jag vet inte om du har låtit undersöka henne ordentligt så hon inte har obehag och smärta pga något. Kanske hon försöker smita ifrån något?
Det framgår inte heller vad det är för sorts häst du har och vad hon använts för innan du köpte henne. Min gissning är varmblod men jag kanske är ute och cyklar?
Jag kollar min häst var 14-de dag. Då kommer det en kille som går igenom henne och kör laser och akupunktur för att ligga steget före. Visst kostar det 300:-/gång men jag tycker att det är välinvesterade pengar. Nu har jag ju förvisso en tävlingshäst som tränas hårt men endå.
Men annars tycker jag att du ska skicka iväg henne till en tillridare som kan lista ut hur ni ska gå tillväga för att få henne ridbar. Eller att du stallar upp henne och rider henne själv där en månad. När du har proffs hjälp som är med varje gång och kan ge dig råd och stöd.

Lycka till.

*s* visst, du rider honom hem till dig på dagen, så kommer jag och stjäl honom på natten.....då får vi ju rida båda två hela sommaren :D Plus att Hubertus kommer att vara i bra form :rofl: då kanske man äntligen kan se att hans morfar var Marabou x för inte sjutton syns det att det finns anglo i den herren.

Vilka problem lider faktiskt med dig men att tassetass är intresserad är ju ett jätte plus! tänk om hon kunde vara intresserad av min kille ochså. Vi har hamnat på sne fot med varandra men jag känner som du jag vill INTE sälja,de ska gå endå de har funnits den tid då vi sov tillsammans osv,idag vågar jag inte rida honom, Hoppas att d löser sig till de bästa för dig kanske faller Tassetass pladask och då vet du ju att hon får ett bra hem ;)
Hoppas på fortsättning så vi alla får se hur de går för er!

FTW, vad jag känner igen mig i det du skriver. Har ett totalt socialt oinkompetent halvblodsto som jag haft i några månader. Jag mår illa bara jag vet att jag ska ut till stallet och sen att se hennes ointelligenta varelse gör mig så frustrerad. Som Vaccaso skrev om sina travare, så har jag nu insett att hon förstår verkligen inte varför vi kör bort henne, eller något annat vi försöker visa henne..
Släppte henne med ett ranghögt sto som slog henne dygnet runt i princip (välförtjänt) och sen till två RANGHÖGA islänningar men hon förstår inte. Gör något tillräckligt ont så flyttar hon på sig men hon fattar inte varför.
Berömmer man henne när hon för en gång skull gör något bra så upphör alla regler att gälla (dvs det är ok att knocka människor)så det enda som gäller är att fösa bort, fösa bort och fösa bort.
Jag ligger sömnlös för hennes skull, skäms för att säga det men jag har aldrig i hela mitt liv mått så dåligt av att hantera en häst, det är inte kul att hota, fösa, sparka, slå och jaga bort henne hela tiden.. Jag vill lära, visa, berömma en häst men det funkar inte.
Man kan hantera henne på vanligt vis, hänga henne i grimman och låta sig fösas runt med så som vanlig hantering och ha henne i knäet och gosa med henne för så länge hon får bestämma allt så är det en go häst. Problemet är bara att det knappt går att ens gå till hagen med henne då.Hon trycker upp folk i väggen och händer det en enda sak så leker hon rodeohäst i åtminstone 15 minuter och är helt okontaktbar.
Det är inget roligt. Inatt tog jag beslutet att jag ska avliva henne.Känns fel att sälja iväg en sån häst. Mår kroniskt illa av att behöva hantera henne så som jag gör, det är inget roligt att ha häst då.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 302
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar