nu får det räcka!

T

Tracyblue

nu har man blivit lurad igen, är man dummast av alla eller?
Känner ett starkt behov av att slå på något....:devil:

fick en häst för 2 månader sen typ, vi kom överens om att hon fick första chans att köpa tillbaka hästen om jag ville sälja den.

så jag blev, tyvärr tidigare än tänkt, tvungen att sälja henne och erbjöd henne hästen för 5000kr. med tanke på hur mkt som hade hänt när hästen vart hos mig ansåg jag det som rimligt, även för att jag tycker hon är mer värd än 0kr, fattade aldrig varför jag fick henne gratis.

så gick hon med på 5000kr, jaja vi kommer imon.
så är de här och då vägrar hon betala! hotar med advokat, polis och vet inte vad och jag får inte ens tag i grimskaftet längre. till slut slänger hon till mig inte ens hälften av vad vi kommit överens om och de drar! jag dessutom som är sjuk och har legat i sängen i 4 dagar, kunde knappt inte hålla mig på benen!

finns det inget vettigt folk längre? varför ska alltid jag bli lurad? nu har jag nog rekord i att bli lurad många gånger på kortaste tid.

ja hur ska man våga lita på nån överhuvudtaget... är så ledsen och arg.... hjälp! behöver tröst!

Sv: nu får det räcka!

Du fick en häst gratis... som du sålde tillbaka till samma ägare för 2500kr....

På vilket sätt har du blivit lurad?

vi kom överens om 5000kr, för att jag har lagt ut 7000kr på hästen under tiden jag haft den plus arbetat med den. eftersom vi kom överens att hon bara fick ett så lågt pris för det var första tjingen så känner jag mig lurad. Jag hade ju kunnat sälja hästen för säkert 10 till någon vettigare person... eller behållt henne ett tag till...

Vem står som ägare?
Vem har hästens papper?
Skrev ni på något köpekontrakt vid något av tillfällena?

Hade jag gett bort en häst till någon, där jag trodde att den skulle få vara ett tag (annars ger man väl inte bort en häst) skulle jag också blivit ganska sur om jag efter bara 2 månader blir tvingad att KÖPA tillbaka hästen.
Står hon i ansvar över vad som har hänt hästen sen den kom till dig?
Är det alltså hennes fel, visste hon om att du skulle behöva lägga ut en massa pengar (7000:-) på hästen direkt?
Om inte, tycker jag inte att hon kan ställas ansvarig för det.

På vilket sätt har du lagt ut 7000:-, till vad?:eek:

veterinär bl.a. och utrustning, pass mm. saker som jag aldrig hade behövt skaffa utan och som hon kunde fått med likaså specialfodervi hade enkla kontrakt men det allt handlar om är ju att hon visste att jag skulle sälja hästen igen jag sa det från början och hon gick med på det ändå. hon fick ju enbart chansen att köpa henne till det priset jag ansåg rimligt. hade som sagt kunnat sälja till någon annan med bättreförutsättningar än deras.

har man gått med på allt så tycker jag det är rent utsagt vidrigt att bara kläcka ut sig sånt hon har kallat mig och bete sig på ett sånt sätt...

jag behöver tröst, ingen som analyserar situationen i sig utan den är som den är och jag får väl skylla mig själv.

Tröst?
Jo men man måste väl få fråga mer hur det ligger till än det du skrev.
Enkla kontrakt, vad menar du med det?

Det man snabbt lärt sig här på buke sista månaderna är att man ska ha kontrakt som är skrivna till helv-et och tillbaka upp till pärleporten, och inte ens det verkar hjälpa alla gånger.
Varför jag ifrågasatte var just för hur ni skrev i kontraktet.
Hur er muntliga uppgörelse är sagt spelar ju ingen roll "rättsligt", ord mot ord. Om det verkligen står med att hon ska få köpa tillbaka för priset DU sätter, så behöver du inte sälja till henne, då har hon bara fått chansen att göra det.
Och att jag frågade också var för att om hon inte betalade summan du va beredd att släppa hästen för, varför skrev du då på-om du gjorde det?!

För jo, om du inte skrev ett ordentligt kontrakt och sedan höll dig till det.. då får du faktiskt skylla dig själv.. så är det tyvärr i världen verkar det som.

vi kom överens om 5000kr, för att jag har lagt ut 7000kr på hästen under tiden jag haft den plus arbetat med den. eftersom vi kom överens att hon bara fick ett så lågt pris för det var första tjingen så känner jag mig lurad. Jag hade ju kunnat sälja hästen för säkert 10 till någon vettigare person... eller behållt henne ett tag till...

Men om man skaffar sig häst, oavsett om man köper en eller får den gratis, så får man väl räkna med att det kostar att ha häst? Och naturligtvis arbetar man med den? Om du känner dig lurad pga det så kan man ju inte låta bli att undra varför du skaffade häst överhuvudtaget...

Du känner dig lurad för att du inte fick ut en vinst på din hästaffär.

Att hon var tvungen att betala för att få tillbaka en häst som hon skänkt bort tycker jag låter värre. Och det efter bara två månader.

stakkars du... hehe
jag kan kanske förstå dig litegran...njaa... eller inte.. vet inte..
men varför fan fick du dig en häst?????? va ville du med den?? o varför sälga den igen?? det fattar jag inte...

V

Du får nog föra fram bättre argument för att få medhåll av mig.

Ta med lite mer info............varför fick du kusen,varför ville du sälja,vad hade ni för kontrakt.

Så som infon är nu lutar det åt att jag tycker mer "synd" om den andra faktiskt.(Även om den inte kan vara den vassaste kniven i lådan som ger bort kusen)

Det klart du ska få tillbaka utrustningen! Om ni kom överrens om 5000 och hon ger bara 2500 då tycker jag du ska begära att få tillbaka den utrustning som du köpt.

Eftersom du fick den var den säkert inte så rolig att rida när du fick den. Bli inte osams med en kompis över 2500 kr men se det som en läropeng i livet...

Chansen är ju dessutom stor att den blir igen vad den var och då får du den kanske igen... om ni inte är osams.... :rofl:

veterinär bl.a. och utrustning, pass mm. saker som jag aldrig hade behövt skaffa utan och som hon kunde fått med likaså specialfodervi hade enkla kontrakt men det allt handlar om är ju att hon visste att jag skulle sälja hästen igen jag sa det från början och hon gick med på det ändå. hon fick ju enbart chansen att köpa henne till det priset jag ansåg rimligt. hade som sagt kunnat sälja till någon annan med bättreförutsättningar än deras.

har man gått med på allt så tycker jag det är rent utsagt vidrigt att bara kläcka ut sig sånt hon har kallat mig och bete sig på ett sånt sätt...

jag behöver tröst, ingen som analyserar situationen i sig utan den är som den är och jag får väl skylla mig själv.

Tyvärr så tror jag ingen kan trösta dej.
Du har lagt ut sånna pengar som är nödvändigt, inte som förra ägaren har tvingat på dej att betala.
Självklart var det inte rätt av förra ägaren att säga att det va ok att betala 5000 kr för henne, och sedan knappt betala hälften och bara sticka.
Ni hade en överränskommelse, då är det inte rätt att ljuga.
Då "lider" jag med dej! :)

tycker du ska ta lärdom av dett som hänt... och i framtiden köpa häst och vara noggrann med vilken häst och ägare du väljer...

om man får en häst gratis kan man inte förvänta sig så mycket, för det är ju uppenbarligen något som inte står rätt till då...

Jag har svårt för att få ihop det du skriver. Du har en tråd skriven den 19:e, då fattades du papper för att kunna ansöka om pass. Och nu skriver du att du plötsligt bestämt dig för att sälja hästen och att du vill ha betalt för passet? Pass betaler man när det är klart. Det blir det inte på några dagar.

Visst, man får räkna med att lägga ut en massa pengar på hästen. Men jag kan ändå förstå TS för har man kommit ÖVERENS om något så är det ju det som gäller! Tycker att det är synd att man måste ha allt på papper nuförtiden när det gäller pengar, men samtidigt är det ju bra i vissa lägen..
Hursomhelst så skickar jag lite tröst :) för jag kan förstå hur det känns.. En överenskommelse är ju trots allt en överenskommelse och har den gått åt fanders så är det ju klart att man inte blir så glad..

Visst, man får räkna med att lägga ut en massa pengar på hästen. Men jag kan ändå förstå TS för har man kommit ÖVERENS om något så är det ju det som gäller! Tycker att det är tråkigt att man måste ha allt på papper nuförtiden när det gäller pengar, men samtidigt är det ju en trygghet.. Synd bara att orden inte verkar gälla om man inte har dom på papper, så att säga..
Hursomhelst så skickar jag lite tröst :) Jag kan förstå hur det känns.. En överenskommelse är ju trots allt en överenskommelse och har den gått åt fanders så är det ju klart att man inte blir så glad.. Tror inte det handlar om vad som står på papper eller inte i den här situationen utan om själva moralen, varför man gör som man gör..

Tror inte det handlar om vad som står på papper eller inte i den här situationen utan om själva moralen, varför man gör som man gör..

Om man ska prata moral så förstår jag inte hur man har mage att SÄLJA tillbaka en häst man fått, efter några ynka veckor... Och sen gnälla över att man blev tvungen att lägga pengar på stallplats, veterinär, utrustning m.m under den tid man haft den.

Men det vore väldigt intressant att få höra den andra sidan av saken, hästägarens version. Jag tycker det känns som om det saknas några pusselbitar i detta.

Vi är nog flera som (nyfikna som vi är:rofl:) skulle vilja ha lite mer fakta i denna historia.

Kommentar TS?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag? I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från...
2
Svar
26
· Visningar
6 265
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik Fick ett samtal igår av bygdens storbonde, dom hade "råkat" slå våran vall som vi tar vårat hö till hästarna på :grin: På den här vallen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 023
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 545
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama