Hambo

Trådstartare
Nu har jag tömkört min shettis så att han är styrbar
och stannar när jag ber om det :bump:
Nu vill jag att han ska dra något, typ däck
men hur sätter jag fast det ??
Hur långt bakom honom ska det vara ?
Eller ska jag vänja honom vid skaklar först ??
Tacksam för svar:bow:
Hej från hambo

Sv: nu då ??

Hej mitt råd till dig är att tömkör MYCKET... gjorde det med min ponny innan jag satte för vagnen direkt. ( gick o höll i vagnen)Försökte att själv dra däcket bakom henne men tyckte att det skulle förstöra mer än hjälpa. Använd alltid medhjälpare i början... Själv så hade jag ALLTID en eller två med mig, även efteråt oxå för att vara på säkra sidan. Lycka till!!!!

elwirakrno2.jpg
:love:

Jag tog bara linor och svängel och satte fast ett traktor däck i. Längden på linorna tycker jag räcker gott.//bonny

Det är flera "nivåer" att klara av innan hästen ska börja dra.
Först av allt vill jag tjata om nr 1! Ta hjälp av en körkunnig person. Inkörning är svårare och riskablare än ridning, och blir det fel, så kan det blir riktigt ordentligt fel. Om du förstår.

Innan man kommer dit att hästen ska dra, ska den först vara immunicerad mot beröringar mot ben, mage och bakdel. All slags beröring. Därefter vänjas vid att något hänger efter och för oväsen. Därefter känna belastningen i draglinor/skaklar. Allt detta kan man, med lite förkunskap och omdöme, klara på egen hand.

En "rätt hanterad" häst har redan dom sakerna med sig i bagaget långt innan tömkörningen börjar, men annars sätter man igång så snart som möjligt. Tömkörningen görs då parallellt.

När allt ovan är befäst kommer själva körandet, men det tar vi då. ;)

LIA

Vad du är duktiger LIA. Du måst ha haft häster i månge år. Hur gamel är du? Har du månge häster? Tävler du myck?

Rut.

Tack för det. ;)
Jo, många år börjar det bli. Vi har 4 st kusar men jag tävlar inte längre. Åldern, du vet. Nu blir det hobby/busk/mys-körning för hela slanten + att sambon rider.

För säkerhets skull ska jag lägga till, att det jag beskriver ovan är min uppfattning om hur inkörning bör bedrivas.

LIA

Det är bättre om du sätter på honom en släpa. När vi körde in min shettis hade vi en släpa där skaklarna va gjorda av kraftigare plaströr. Tycker det är mycket bättre att använda sig av en släpa och sen fästa saker efter den om man vill att hästen ska dra mer.

Efter att du gått med släpa och det går bra kan du prova med vagn. Två medhjälpare håller i vagnen och går med hästen. Den tredje medhjälparen håller hästen i lina och går med. Du tömkör.
Hoppas du förstår vad jag menar:o

Jag vill gärna klara av linorna innan jag tar till skacklarna, Men det är väl olika kanske.

Tack allihopa för svar !
Jag brukar alltid gå runt honom med grejer, tar saker mot benen
osv.
Men jag ska nog tömköra honom lite mer än vad jag har gjort.
Det är lite svårt för mig att få hjälp förtillfället,därför vill jag nog forcera det när jag väl får hjälp !!
Jag har haft "låtsas"skaklar på honom, men jag bar dom och en annan tömkörde.

Jag fick rådet att inte ha ett däck bakom honom, då det kan fastna och han kan bli rädd.
Han är väldigt lättlärd och gör alltid sitt bästa , den lilla busen !

Hej från Hambo

Jag har förstört en inkörning med däck!
När hon blev rädd (också en shettis) och sprang en bit så slängde ju däcket hit och dit, vilket skrämde henne ordentligt. Jag hade då inte heller haft saker mot benen på henne förutom linorna, utan bara tömkört. Nu vet jag ju bättre.
Men, jag skulle nog efter att ha skackeltränat ordentligt hellre sätta en kälke med lite tyngd efter. Då blir koncentrationen förhoppningsvis mera på att dra än på att något finns bakom.

Om däck ska användas är traktordäck (kanske lastbils- för en shettis) att föredra framför bildäck som jag hade.

Låter lite stressigt att forcera när du har tillgång till hjälp, varje moment bör nog få ta sin tid ändå. Gör nya saker när du har hjälp, och ägna dig åt det gamla vana när du är ensam. Hur snart måste du ha hästen inkörd? Och räkna in tiden för att göra om ifall det går på tok pga att ni gått för fort fram.

Lotta

Jag måste ingenting !
Jag har köpt honom som sällskapshäst!
Han blir 5 år nu och jag har haft honom sedan han var 6 månader.
Har dock insett att händer det mig något och mina hästar måste till
nytt hem, så är det bättre för honom om han kan nåt !
Han är även sutten på och skulle i dagens läge, säkert fungera jättebra som barnhäst med vuxens hjälp:smirk: .
Men som sagt än så länge är hans uppgift att vara sällskap !
Hej från hambo

Måste bara få säga att jag alltid drar "däck" vid inkörningar. Det är mjukt, ofarligt, och lagom tungt att börja med.

Innan jag sätter fast något har det givetvis dragits bredvid, gått folk bakom och hållt i svängeln, mm.. Hästen är helt utsäckad och stannar på röstkommando ALLTID. Så, när något händer, stannar hästen innan den hinner bli så rädd att den stänger av. Just därför anser jag att inkörningen bör göras av erfarna, som läser hästen innan hästen gör det själv, och är van att hantera tömmar, pisk och körkommando.

Har man inte bråttom, då hinner man lära sig själv mellan alla moment och det funkar hyfsat. Har gjort det själv, så jag vill inte hindra någon från att få den lärdomen.

utsäckad=immuniserad, reagerar inte alls på det nya/gamla, sover när däcket dras bredvid. :)

Nope,
dra däck är inte ofarligt. Det är dessutom onödigt. Se f ö mitt inlägg ovan.

Har man gjort grundarbetet rätt, behövs inget annat dragande än vagn, dvs rockard.

LIA

Hur mycket grundarbete du än lägger ner kan det hända något och bättre då att ett däck blir nersparkat än min fina vagn. Vill man inte dra däck kan man dra annat.

Att börja med skaklar för tidigt kan bli svårt om hästen vill vända sig. Då kan inte medhjälparen hinna med runt i svängarna, det hinner man med linor o svängel/däck.

Så resonerar jag, och jag tänker inte tvinga någon att dra däck. Funkar för mig och har gjort på många hästar.

Hur mycket grundarbete du än lägger ner kan det hända något och bättre då att ett däck blir nersparkat än min fina vagn.
:confused: Så du ska sitta på ett däck och köra framöver? Utifall att?
Jag förstår inte logiken i ditt inlägg.

Att börja med skaklar för tidigt kan bli svårt om hästen vill vända sig.
Har jag sagt att man ska börja för tidigt med skaklar? :confused:

LIA

Jag tror andra förstår.

Vad är dina steg innan skaklar? Mina är linor. Först en, sen två sen två fastsatta i en svängel, sen drar hästen ett däck och får därmed både lite tyngd och linor på ben i svängarna, om hästen backar eller svänger runt (det är hästar, levande djur) så händer inte så mycket som om hästen skulle börja backa o svänga med skaklar. De kan gå sönder o hästen och dess omgivning kan gå sönder.

Sen är det få som har lösa skaklar hemma. Bildäck o rep har alla.

Upprepar att jag inte vill få dig att byta inkörningsmetod, berättar bara om min och ber dig förstå istället för att förkasta min metod som hittills har fungerat.
Jag återkommer kanske om 10 år och reviderar. :)

KL.
Jag brukar gå efter detta
1. En lina först på ena sidan sedan på andra sidan och sen båda sidor.
2. Släpa.
3. släpa med lite tyngd på, gärna ett sladdgaller så man får lite jobb gjort i ridhuset;)
4. dra timmer med linor och sax.
5. vagn

Med detta så har man en häst som är van vid ljud, linor längs benen och tyngd innan vagnen kommer på.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: tara
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 362
Senast: Googlarn
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix