Nu börjas det igen, hästmular fulla med lera och loppfrö!

cahs

Trådstartare
Jag satt och kollade på mina hästar i hagen igår och konstaterade snabbt att de är fullständigt tokiga. Varje litet löv, visset grässtrå, mossa och smågrenar som kommit fram ur snön äts upp. Och det inklusive jorden runt omkring! Är det upptaget vid barmarken går de till närmaste bajshög och käkar :grin:

Har ni uppfattat något av detta hos era hästar eller har ni redan börjat ge loppfrö till de som "gräver i sig mat"? Jag ska öppna upp till större hage så trycket minskar på barmarken och på det viset hoppas på att slippa ge loppfrö (1 av 3 äter det..)

Sv: Nu börjas det igen, hästmular fulla med lera och loppfrö!

Ha ha :D Nej, vi har nog större hage eller i vart fall mer yta per häst än vad du har, men våra har gått och sparkat undan snön ett bra tag så nyhetens behag är kanske över :p Visst äter de av det vissna gräset som kommer upp, men de står lika ofta och hänger eller strosar runt och kliar rumpan, kollar vad kompisarna i hagen bredvid gör eller så.

I det förra stallet så var det något i jorden som hästarna älskade - de gjorde små lergropar här och där som de slickade i och när vi red i skogen kunde det hända att de tvärstannade och körde ner mulen under mossan och tog en tugga jord...

Jag ger loppfrön någon vecka då och då, det har blivit mindre nu när vi inte har lika smaklig jord :grin: men så här års så blir det ändå kanske en vecka per månad. Vi brukar alltid blöta all vår krubbmat och de brukar aldrig fundera över om jag rört ner lite loppfrön :love:

Min arab står och filosoferar 75% av tiden, de andra två gör allt för att få i sig mer mat. Det är lika jobbigt varje år vid denna tiden eftersom hästarna inte får gå kvar i vinterhagen när snö och mark tinar och vårhagen fortfarande är för full av snö och is för att använda.

Jag ville bara dela med mig av min upptäckt för att minska eventuella risker för sandkolik på bukemänniskornas hästar :)

Eftersom jag haft häst med sandkolik ( Den bukopererades ) så ger jag alltid mina hästar loppfrön när det är barmark . Även då dom ätit "torrt" hö så har det funnits sand i det, så dom kan få i sig sand på många olika sätt . Har aldrig kollat hösilaget, så jag vet inte hur det är med det

Hej från Hambo

Hur mycket loppfrön bör man ge för att det ska ge effekt och få upp någon grus ur magen?
Mina står och pillar väldigt mycket i marken nu när det precis blivit barmark och tjälen släppt, rena marodörer som gräver och käkar rötter.
Jag brukar ge dem loppfrö någon vecka i månaden och då får dem 1 dl var per dag. Räcker det? En maxad D-ponny och ett större halvblod.

Hittade detta:

Till stor häst rekommenderas 2 dl 2 gånger dagligen i minst 10 dagar vid misstänkt eller konstaterad sandkolik. Givor på 5 dl 2 ggr. dagligen förekommer och allt därimellan ner till 2 - 1 dl Om man tror att hästen efter en tids behandling fått ut det mesta av sanden som orsakar problem kan man fortsätta med t.x. 1 dl 2 ggr dagligen eller 1 dl/dag beroende på sandintag och storlek på häst. taget från denna länk

Finns nog många trådar om det här på buke. Kan leta och länka efter jag nattat pållarna :) (De är överlyckliga i sin stora hage. Inga bruna, smutsiga, bajsluktande mular nu inte :bow:)

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 448
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!