Nu börjar jag fundera över utbyggnaden igen

Solvira

Trådstartare
Jag planerar ju att rensa ut all skrot i den delen av ladugården som står orörd än så länge, och bygga ut stallet. I natt ( :p ) började jag fundera på om planerna jag har för den delen kanske skulle ändras lite... Tanken är att bygga en box till, samt räta ut snehörnet på en av de nuvarande boxarna så att den blir större. Ska väl hyra ut en eller två boxar, beroende på om jag själv skaffar en till häst nu snart eller om ett par år.

Så, tanken var såhär från början:
stallplan.jpg

Och nu funderar jag på om det ska bli såhär istället? Det blir en liten separat kammare att förvara foder i (tänkte att då kan man låta foder ingå i hyran, så slipper man att det blir så många olika kraftfodersorter som tar plats), samt en till uppbindningplats (mellan sadelkammaren och foderkammaren)
stallplankanske.jpg

(såhär ser du ut just nu http://i10.photobucket.com/albums/a101/Solvira/Stallet/stallnu.jpg)

Sv: Nu börjar jag fundera över utbyggnaden igen

Risken är ju att om du hyr ut två boxar, kanske till två olika hästägare, så blir det trångt i sadelkammaren när den blir så liten. Om dörren bakåt inte används så mycket kanske det går att ha uppbindningsplatsen där? Under förutsättning att det är någon sorts galler så att de i boxarna inte kan bråka med den som är uppbunden, förstås.

Men jag hade också velat ha den där uppställningsplatsen, så hade jag varit själv i stallet, eller bara haft en inhyst hade jag nog valt den varianten med mindre sadelkammare.

Fast chansen är inte så stor att jag hyr ut nån box faktiskt. :angel: Har så svårt för alla hästägare som tror att de får göra vad de vill med stallet bara för att de står inhyrda där. :devil: Har en box tom nu för att det är så himla mycket skönare att vara själv! Även om man saknar sällskap ibland.

Dörren bakåt går till gödselstacken, samt att det är för trångt för att stå där med häst jämt. Jag kan göra det om det krisar, men det är verkligen inte mycket plats över att röra sig på då.

Kanske ska tillägga att täcken som inte används för tillfället har en egen kammare uppe på loftet.

jag hade gjort som bild 2. Hade själv foder och sadelkammare i ett innan men det räckte man spillde liiite foder så var möss framme = gnaga på utrustning :crazy:

Jag har foder- och sadelkammare i ett nu, och har faktiskt inga problem med det. Fyra katter (vad jag vet om) och musskrämmare gör väl sitt till :D

Stackare. Det är ju så mysigt med stallkatt. :love:

jag gillar bild nr2. vad jag förstod det som så är de 3 boxarna längst åt höger redan befintliga boxar?
Om inte skulle jag välja att inte ha boxdörrarna placerade mitt emot varandra i den smala gången mot baksidan.
verkar vara utåtöppnade dörrar (inte skjutdörrar) och det kan ju bli lite trångt.

Jag gillar stall med "öppen planlösning" haha, nej men med en väl tilltagen gång och luftig känsla.

ett förslag är att mellan trappan och kortsidan till vänster ha 2 eller 3 mindre "sadelkammare".
Så har vi löst det i vårat stall, längs ena långsidan har vi 9 boxar.
mittemot varje box har vi en minisadelkammare (blir då en till varje häst) som är ca ´3x1,2 meter.

Du skulle kunna bygga tex 2 sådana
(ett till dig själv och ett till en framtida inhyrning tex. förblir du själv kan du ha en som sadelkammare och en som foderkammare :) ), då byggda inte riktigt lika djupa som trappan, och då få en rel bred, längre gång med möjlighet att binda upp 2 hästar samtidigt.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 504
Senast: Angel
·
Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 750
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka