Nu börjar jag bli trött..

C

Cairo

Jag har en 9 månaders hanvalp som börjat skälla så fort han ser en annan hund när han åker bil. Ibland får han även för sig att skälla på folk. Han lyssnar inte när man säger till honom. Har försökt distrahera han med diverse ting, men han är som blockerad. Vad ska jag göra?

Sv: Nu börjar jag bli trött..

Det finns alltså ingen här med kunskap om hundar som skäller?

Hur är han i övrigt? Har ni bra kontakt? Brukar han lyssna på dig? Är det en vallras?

Hur är han i övrigt? Har ni bra kontakt? Brukar han lyssna på dig? Är det en vallras?

Vi har bra kontakt annars. Ja, han är en vallare till 50% då han har Border Collie i sig. Han är sedan hälften Labrador Retriver också.

Vad tror du är anledningen till att han skäller?

Jag vet faktiskt inte, men det kanske beror på dominans? Jag tror inte att han är osäker eller rädd för han är en väldigt tuff och dominant hund i sig själv.

Vi har bra kontakt annars. Ja, han är en vallare till 50% då han har Border Collie i sig. Han är sedan hälften Labrador Retriver också.

Det är ganska vanligt att vallhundar skäller i bilar, eftersom allting där ute rör på sig, och deras instinkt är att valla rörliga föremål.
Hinner inte skriva mer nu, återkommer.

Jag vet faktiskt inte, men det kanske beror på dominans? Jag tror inte att han är osäker eller rädd för han är en väldigt tuff och dominant hund i sig själv.

Om han verkar tuff och domnant så skäller han troligen för att hålla andra hundar och folk borta. Att han sedan har vallhund (BC) i sig gör förmodligen att tröskeln för att börja skälla är ganska låg. Skulle du kalla honom högenergisk?

I den åldern börjar hormonerna leva rövare i kroppen och han skäller i bilen för att markera sitt revir och hålla andra borta. Det eventuellt blandat med lite frustration för att han inte kan hoppa ut och "göra upp"/hälsa/leka.

Lösningen är förmodligen att fortsätta jobba på kontakten, träna in ett "nej" (i lugnare miljö) och sedan fokusera/förutse att stoppa honom innan han börjar skälla. Har han redan börjat och är blockerad som du säger så blir han bara mer taggad av att man ryter, rycker och fyar.
Du behöver ta kontrollen över hunden i dessa situationer. Det är inte hans uppgift att vakta bilen.

Tror jag. Men helt säker kan man inte vara om man inte sett hunden själv.

Det är ganska vanligt att vallhundar skäller i bilar, eftersom allting där ute rör på sig, och deras instinkt är att valla rörliga föremål.
Hinner inte skriva mer nu, återkommer.

Lösningen även då måste väl vara att ta kontrollen från hunden? "Nej du ska inte valla nu, ligg still."

Eller...?

Lösningen även då måste väl vara att ta kontrollen från hunden? "Nej du ska inte valla nu, ligg still."

Eller...?

Okej, lite till hinner jag väl skriva då. :D

Ja precis. Det är samma procedur där som med allt annat. Det ska inte vara upp till hunden att bestämma när den ska valla. Det handlar om ett genomgående ledarskap som ska gälla även i bilen, oavsett vad som händer där ute. Och precis som du säger så är det jätteviktigt att stoppa upphetsningen redan innan hunden börjar skälla. Han ska veta att när man åker bil så är man tyst och snäll. :D

Tack för ett par kloka svar! Jag antar att det är för att han är vallare! ;) Vi får träna vidare lite med kontakten. Den kan ju alltid bli bättre. Tack än en gång! :)

Bc's är inte skälliga, så skällandet kommer sig nog inte av den rasen...

Däremot kan en hel del stress och frustration komma från bc, vilket i kombination med annan ras yttrar sig som du beskriver med skällande och fjantande mot andra hundar.

Ledarskapsövningar är ett måste, så att han blir på det klara med vem det är som bestämmer. Sedan behöver han även mental aktivering som att söka, spåra klura ut lösningar för att få godis ur burk etc.

Jag har också en hund som blir blockerad ibland vid möten med andra människor. Hon blir tokglad och SKA fram kosta vad det kosta vill för att hälsa. I det läget märker hon ingenting...

När jag lärt mig att tajma in så att mitt stopp kommer precis innan hon kör igång så får jag stopp på hela hunden och hon blir helt förändrad.
Först stoppar jag, sen kräver jag kontakt. Och det har blivit mycket bättre. Men det krävs ju att man själv alltid är med och i början speciellt är benhårt konsekvent.

Jag stoppar med en stöt sidledes så hon tappar balansen lite, ett lätt ryck/rassel i kopplet, ett nej... vad som än funkar liksom. Bara för att säga "hörru...! lägg av". Så fort hon slutar säger jag åt henne vad hon ska göra istället (gå fot, sitta) och berömmer som f*n (men lugnt) när hon gör rätt.

Har hon redan hunnit bli blockerad undviker jag att tjafsa med henne eftersom jag iaf inte vinner då. Då tar jag henne bara därifrån och försöker hålla mig lugn. :P

Gudd lack!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp