Nu blir jag tokig på mig själv!!

Sanette

Trådstartare
Jag kan inte bestämma mig om jag ska tävla eller snarare satsa på dressyren eller hoppningen. Grejen är den att jag har två jättefina hopphästar varav den ena har gått 1.40 hoppning och den andra går 1.30 hoppning. Två jättefina hästar som andra säker bara skulle drömma om att få ha att tävla. Jag har nu blivit lite feg med åren eftersom jag inte har tävlat regelbundet heller på det närmaste 2 åren. Tidigare har jag tävlat 1.30 hoppning och har tidigare inte tyckt att hinderna va särskillt höga. Nu kan jag tycka att 1.20 är högt. Min ena häst går även mycket bra i dressyren där jag har tävlat honom en del med bra resultat. Det är bara det att jag egentligen inte är någon dressyrryttare utan i grund och botten vill jag tävla hoppning. Till mitt stora problem nu: Jag har en förmåga att ställa stora krav på mig själv vilket gör att jag blir nervös och rädd att jag ska misslyckas. Hur tar man sig ur ett sådant dilemma? Är det någon som har varit med om något liknande? Jag blir snart tokig på mig själv! :devil:
Hälsningar från " en velpotta":D

Senast ändrad:
Sv: Nu blir jag tokig på mig själv!!

Jag vill egentligen också tävla hoppning men har helt enkelt fått inse att jag inte vågar, efter en olycka bland annat. Nu är det dressyr som gäller och klubbtävlingar i hoppning på max 80 cm, för att jag ska få hoppa lite.
Tycker du inte att du vågar hoppa och du är rädd för att misslyckas, satsa på dressyr ett tag men träna hoppning. Efter ett tag ge dig ut och tävla små klasser i hoppning, känner du då att du tror du vågar, gå upp en klass eller två, satsa annars på dressyr. En liten hopptävling då och då kan man alltid åka på! :banana: Man måste inte hoppa 1,50! :smirk:

Funderar på att åka till en pay and ride i slutet av månaden. Får väl se om jag fixar det!;)

Träning, träning, träning och åter träning för att kunna klara höjderna igen. Det enda som hjälper ;)
Lycka till hoppas det går bra på pay and ride :D
Mvh Diabetikern

Varför inte satsa på fälttävlan? Om du inte är rädd att hoppa ute förståss... Men hindren i terrängen i debutant och lätt är väl inte så farliga? Du behöver ju inte satsa på OS :)

Vart ska du åka på "pay and ride" och när? *intresserad* :angel:

camelot skrev:
Varför inte satsa på fälttävlan? Om du inte är rädd att hoppa ute förståss... Men hindren i terrängen i debutant och lätt är väl inte så farliga? Du behöver ju inte satsa på OS :)

Fälttävlan är jag alldeles för feg för, tyvärr!:o

Diabetikern skrev:
Träning, träning, träning och åter träning för att kunna klara höjderna igen. Det enda som hjälper ;)
Lycka till hoppas det går bra på pay and ride :D
Mvh Diabetikern

Tack tack! Ska göra mitt bästa!

Sanette skrev:
1 dec i trolleholm. Måste bara ta mig samman lite så jag vågar!:crazy:

Trolleholm?? :confused: Vart (ungefär) ligger det? (Bor själv i Stockholm)

Ut med dig o tävla !
Se det som träningar o inte tävlingar, tänk bara att du ska runt banan.
Försök få ett bra flyt bara. skit i om du vinner eller inte till att börja med, sträva efter ett bra flyt och ingen fegridning.
Börja tävla på 90cm o jobba dig uppåt.
ingen stress !

Sanette skrev:
1 dec i trolleholm. Måste bara ta mig samman lite så jag vågar!:crazy:

jaa vad kul då får jag ju se dig här "hemma"

Vilka höjder skall du rida??

Jag skall försöka att rida den nya i 120cm :crazy:

Sandra S skrev:
Trolleholm?? :confused: Vart (ungefär) ligger det? (Bor själv i Stockholm)

Trolleholm ligger i Svalövs komun och i Skåne län :)

Väldigt centralt i Skåne med ca 5 mil till Malmö, 3 mil till Landskrona/Lund och 4 mil till Helsingborg!

Jag bor 100m från anläggningen :banana:

Du verkar ha de perfekta hästarna för att placera dig bra i hoppning:) Om det är hoppning du verkligen vill (även om du tycker att du är för "feg"):( Så tycker jag att du ska försöka dej på det!
Sj så tycker jag om att hoppa, nu så har jag en egentligen för liten häst (Connemara 150) men har aldrig tävlat med honom. Funderar på att börja. Så ta chansen..satsa på hoppningen och känn dej fram. Nu så är det ju trots allt ditt beslut också, men tänk efter vad passar dina hästar bäst till, finns förutsättningarna?

Hoppas du fick lite ljus i dilemmat iaf;)

olgaklara skrev:
jaa vad kul då får jag ju se dig här "hemma"

Vilka höjder skall du rida??

Jag skall försöka att rida den nya i 120cm :crazy:

Ska nog rida 1.00m med min ena häst den andra är inte hoppad på ca 1år så han får nog träna lite hemma innan jag tar ut honom. För han blir ganska tittig annars.

Vad har du för ny häst?

Ja, hoppning är ju egentligen det jag brinner för. Vi föder ju upp hopphästar och dressyren har jag nog halkat in på för att jag tyckte att jag va för feg för hoppningen. Men jag ska ta mig i kragen och åka på den pay and riden och ev åka på någon mindre lokal tävling också. Och sen ska jag börja hoppa lite mer hemma också. Bara små hinder så jag får tillbaka lite självförtroende också. Har ni några bra tips på övningar som man kan göra för att träna " ögat" lite?

Vi köpte tvillingbrodern till den hästen jag köpte från Tyskland förra året.

Visst inte att de var tvillingar när vi åkte ner då för att hämta den första för ett år sedan. Hade jag vetat det då hade nog båda fått följa med hem direkt.

olgaklara skrev:
Vi köpte tvillingbrodern till den hästen jag köpte från Tyskland förra året.

Visst inte att de var tvillingar när vi åkte ner då för att hämta den första för ett år sedan. Hade jag vetat det då hade nog båda fått följa med hem direkt.

Ok, va kul! Vad är det för stam på den? Min ena häst är också från Tyskland. En holsteiner.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Kan man bli obrydd/orädd att hoppa om man tidigare funnit visst obehag/rädsla? Alltså kan man träna så pass mycket, hoppa så pass mycket...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: Emsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka