Nu behöver jag hjälp igen.

T

Tiggertjejen

Fullblodet fäller, sätter päls och fäller igen.
Han blir slö av det och så håller det på hela tiden.
Han har aldrig fått sätta någon vinterpäls när han har varit i träning, visserligen är inte jag heller glad för pälsen men det är inte så att jag stoppar på han ett täcke så fort han får minsta lilla extra päls som förra ägarna har gjort.

Finns det något jag kan göra? Någon sa b-vitamin spruta men vad hjälper det när han sätter päls och sen fäller den igen?

Tanken är att om han får för mycket päls så ska han klippas senare.

Sv: Nu behöver jag hjälp igen.

Fullblodet fäller, sätter päls och fäller igen.
Han blir slö av det och så håller det på hela tiden.
Han har aldrig fått sätta någon vinterpäls när han har varit i träning, visserligen är inte jag heller glad för pälsen men det är inte så att jag stoppar på han ett täcke så fort han får minsta lilla extra päls som förra ägarna har gjort.

Finns det något jag kan göra? Någon sa b-vitamin spruta men vad hjälper det när han sätter päls och sen fäller den igen?

Tanken är att om han får för mycket päls så ska han klippas senare.

Det är väl först nu dom börjar sätta lite päls på riktigt så hur länge kan han ha hållit på att byta?

För han fäller ju medan pälsen växer, dvs fäller sommarpälsen. Det kan ju ha blivit lite obalans av den varma hösten. Eller menar du att den växt ut och att han sen fällt alltihop igen?

B-vitaminer är ju bra att ge i "pälstider" dvs vid byte. Så prova det. Pälsen växer inte mer av det.

Är det något onormalt med hans pälsväxt så kan det bero på någon brist eller att han har något som gör att han inte mår bra.

Meen prova b-vitaminer.

Alltså han la ju på sig vinterpäls i början på september, började växa upp en liten teddybjörn men den fällde han sen igen när värmen kom så håller det på.
Det är inte full vinterpäls men det är så att man både ser och märker att den är där och att den saknas.

Jag ger b-vitamin flytande i fodret höst och vår vid pälssättning/fällning.
tycker att det hjälper en hel del - min häst är även känslig i skinnet och blir öm när han fäller. det är iallafall värt att prova. blir han slö och allmänt tagen skulle jag ta det lite lugnare ridmässigt, kanske rida ut mera, långa lugna turer, inte hålla på och trimma så mycket just dessa veckor. även detta får du testa dig fram och se om han svarar på det och blir bättre.

B-vitamin kan hjälpa, men å andra sidan är det inte konstigt att det blir så här med detta vädret... Min gamla har satt en rejäl päls redan, trots värmen, men hon fäller lite också.

Han får skor på måndag så då ska vi börja rida ut mer, nu har detbara blivit i paddocken och på fälten, de plöjde fältet som tar oss på längre turer igår så nu passar skorna bra!

Han har också fått regntäcke om nätterna för det regna ju alltid och det tar på honom.

Jag ska ha ut vet i veckan, tycker du jag ska be honom att ge en b-vitamin spruta eller räcker det i fodret?

Han får skor på måndag så då ska vi börja rida ut mer, nu har detbara blivit i paddocken och på fälten, de plöjde fältet som tar oss på längre turer igår så nu passar skorna bra!

Han har också fått regntäcke om nätterna för det regna ju alltid och det tar på honom.

Jag ska ha ut vet i veckan, tycker du jag ska be honom att ge en b-vitamin spruta eller räcker det i fodret?

Regn är de ofta mer känsliga mot än mot kyla i sig.
tycker ridplanen låter bra, rid definitivt ut mer om han känns avdankad och "nere" och se hur det känns där under lättare form av arbete.

jag skulle testa med flytande först, det funkar som sagt bra på min som ändå kan ha ganska starka reaktioner vid pälssättning/fällning. Har aldrig testat spruta, möjligt att det skulle göra ännu mer, det kan jag inte uttala mig om, men flytande i fodret i daglig dos har gjort skillnad på min som jag har upplevt som tillräckligt tillfredställande.

Kommer rida på banan 3 dagar i veckan och rida ut 3 dagar i veckan. Sen vilar han en dag i veckan. Han går ju fortfarande ute och kommer att göra det ett tag till.

Jag testar att börja ge honom det i maten så får vi se.
Tack för hjälpen!

Det påstås att sätta/fälla päls styrs av antalet ljusa timmar.

Lite kuriosa två halvblod såldes till Bahamas, svensk hästskötare följde med, och vad hände i oktober? Full vinterpäls i 35 graders värme.

Förklara det den som kan :)

När min pålla höll på så då rekommenderade min vet. mig att e extra b-vitamin med Pantotensyra i (finns ej i Shy-feeder) för det är oftast det b-vitaminet som fattas. Sen min pålla började få det har hon behållt sin vinteräls.

Kommer rida på banan 3 dagar i veckan och rida ut 3 dagar i veckan. Sen vilar han en dag i veckan. Han går ju fortfarande ute och kommer att göra det ett tag till.

Jag testar att börja ge honom det i maten så får vi se.
Tack för hjälpen!

Ja ge flytande b-vitaminer. Får han kraftfoder? Är du säker på att det är pälsen han är trött av? Inga skor? Kanske är öm hela tiden, hur pigg blir han då?

Eller så är det för lite mat med tanke på att han går ute fortfarande och i dåligt väder, dvs blött väder. Enbart grovfoder räcker ju inte då. Jag skulle ge mycklet kraftfoder. OM det inte gick att stalla in, vilket han kanske behöver.

Han får fri tillgång till grovfoder, tyvärr har jag ingen analys då det är fjolårets som vi har kvar av. Han får även kraftfoder.

Han älskar att gå ute och hade bara blivit olycklig av att stå inne, han har varit galoppör innan och som du säkert vet står de flesta galöppörerna inne största delen av dygnet så detta är himmelriket för honom. Han är en helt annan häst nu när han går ute, lyssnar och vill verkligen lära, fin att hantera och inte en massa överskottsenergi (bara när vi hoppar).
Han har en lösdriftshall där han håller till när det regnar och nu även täcke vid dåligt väder så han kan vara ute i sina 14 tunnland även då och det är han glad för.

Är han det minsta öm i sina hovar så visar han det, samma fryser han så visar han det.

Eftersom han har lagt på sig vinterpäls, tappat den och åter lagt på sig så antar jag att det är därför han är slö och allmänt inte sig själv.
Det är från dag till dag.

Jag tror att det gör mycket att han aldrig har haft chans att sätta någon päls heller.

B spruta e det ultimata tycker jag,mitt fullblod blir så stel och trött vid pålsbyte att han nästan inte går att rida,lugn period spruta och b vit i maten.

Nu verkar de ha lugnat sig när han fick på sig sitt ofodrade regntäcke.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2