Nu behöver jag alla kloka bukefalisters råd... *långt*

D

Dennis

Jag har kommit in i den här situationen som ny fodervärd. Så för att börja från början...

Såg hästen på annons och hon var på bilderna en kalasfin och välmusklad varmblodstjej på 10 år. Jag ringde på henne och var igår och tittade på henne. Till saken hör att hon nu står hos en annan fodervärd och ägarna har inte sett hästen sedan början på januari. Hon är också flyttad till nytt (stooort) stall sedan ca 3 veckor tillbaka...

När vi kommer får både ägarna och jag en chock:eek:

Hästen är fruktansvärt smal, bogblad, höftknölar och revben sticker ut, hon har inte en enda muskel och ryggraden är typ 1 dm ovanför buken:eek:
Hon har helt stängt av från omvärlden (en slöja framför ögonen) och är väldigt nere men får en glimt i ögat när hon får se sin gamla matte. Vi bestämmer oss för att jag ska ta över henne och vi åkte dit för att hämta hem henne idag...

Idag lånar jag ett släp av grannen och åker glad i hågen dit. Väl där börjar vi samla ihop hennes grejor och av en slump springer jag på en jobbarkompis och hon frågar vad jag gör där...
- Hämta en häst som jag ska ha på foder, sa jag
- Näää, det kan du inte göra, sa hon
- Varför inte?
- Inga hästar får åka härifrån därför att det går feber och snuva...:eek:

Jag ringer då upp stallägaren och frågar hur det ligger till och vad veterinär har sagt och att jag skulle hämta en häst och flytta hem, han säger då att det går jättebra att hämta henne för det är nog inte så farligt och nån veterinär har dom inte haft ut utan det är sånt här som går... Jag ringde min veterinär för att få lite råd av honom och han tyckte absolut inte att jag skulle ta hem henne.

Nu tog jag aldrig hem henne (dräktigt sto hemma) utan hon ska stå kvar där i minst 21 dagar och sen får vi se...

Nu till den riktiga frågan... (äntligen;):crazy:) Ville bara ni skulle få hela bakgrunden.

Det gamla fodervärdskontraktet dom emellan löper ut den 5 april, vad händer om hästen fortfarande inte kan flyttas, vem står för kostnader då? Ägaren eller den gamla fodervärden?

Puuhh, hoppas att nån orkat läsa igenom allt detta och ge lite kloka råd...:angel:

Sv: Nu behöver jag alla kloka bukefalisters råd... *långt*

Hm, det bör ju vara ägaren....... men jag vet inte riktigt. Var hon så smal för hon haft feber? Låter inte riktigt sant i så fall. Beror ju iofs på om hon äter ordentligt eller inte...

Hm, det bör ju vara ägaren....... men jag vet inte riktigt. Var hon så smal för hon haft feber? Låter inte riktigt sant i så fall. Beror ju iofs på om hon äter ordentligt eller inte...

njaa.. jag tror snarare att hon är mager för att hon fått alldeles för lite mat och möjligtvis i kombination med att hon inte trivs i stallet, för hon såg verkligen ut att va stressad över hela situationen (fick inte äta ifred för grannhästen som stod och sparka och högg mot gallret osv) plus en väldig okunskap/ointresse hos nuvarande fodervärd. Men jag gissar nu :confused:

Men det skar i hjärtat att behöva lämna henne där idag...:cry:

ägaren borde det ju vara...

Stackars hästen hoppas ägaren tog sig ett ordenkligt snack med fodervärden:mad:!

Oj - låter som ett fall för en hästjurist! :angel:
Tror också att det är ägaren, för det är ju inte fodervärden som orsakat febern på stallet...

ägaren borde det ju vara...

Stackars hästen hoppas ägaren tog sig ett ordenkligt snack med fodervärden:mad:!

Hon har fått en rejäl utskällning och väldigt många förmaningar om fortsatt skötsel, f**n oxå att vi inte kunde ta med henne hem idag...:mad:

Jag ska försöka åka dit nån gång i veckan för jag bor närmre än ägaren men hinner inte mycket mer än så tyvärr...

jag skulle snarare säga att fodervärden bör stå för kostnaderna innan hästen kan flytta! Går kontraktet ut ett visst datum och hästen inte är flyttbar den dagen så får väl ändå fodervärden ombesörja kostnaden så att ägaren kan få tillbaka en flyttduglig häst!

Nja nu får du nog bestämma dig. Du skulle hämta hem hästen eller hur? Sedan skriver du att det nuvarande foderavtalet inte går ut förrän i april?
Det kan mycket väl vara så att i ock med att ni var och skulle hämta hästen har kontraktet brutits och inte gäller längre. Har du sedan gjort ett nytt som sa att du tog över hästen kan det vara du som har ansvaret för den även om den inte kan flytta. Finns det inget riktigt förbud p g a smitta att flytta hästen så bör ditt avtal att ha den på foder gälla. Att din egen veterinär avråder är inte ett gilltiligt skäl för att du inte ska stå för hästen.

Så det brhövs ganska mycket mer uppgifter om bl a hur avtalen ser ut m m för att kunna svara på vem som ska stå för kostnaderna. Men det är mycket troligt att det är du om du har ett avtal och det inte klsrt står i det att det börjar gälla först när du fått hem hästen.

Nja nu får du nog bestämma dig. Du skulle hämta hem hästen eller hur? Sedan skriver du att det nuvarande foderavtalet inte går ut förrän i april?

Ja det går egentligen ut i april iom att de kommit överens om 2 månaders uppsägning.

Det enda skälet till att vi skulle hämta hästen tidigare var att hon är misskött och är alldeles för mager. Ägaren sa då att hon ville bryta kontraktet och undrade om vi kunde ta hem henne till mig redan nu för hästen mådde uppenbarligen dåligt. Jag sade ok och vi har kommit överens om att ägaren skall ha "ansvaret" under dom första två månaderna...

Jag och ägaren har oss emellan inte skrivit nåt kontrakt utan enbart muntligt... Dumt, jag vet men det har gått så himla fort och vi inte hunnit köpa ett kontrakt då situationen är som den är...

Som du beskriver det nu har ägaren brutit kontraktet och bör då vara den som står för hästens uppehälle från och med igår. Att om avtalet är "rätt" skrivet ägaren sedan kan begära att fodervärden står för kostnaderna för att få tillbaka hästen i urspungskicket är en annan sak. Så det i så fall ägaren gör upp med fodervärden om när man vet kostnaderna. Men efter som kontraktet är brutet och att även ni var överens om att ägaren skulle stå för två första månaderna så är ägaren ansvarig för hästen ekeonomiskt. Men det kan vara du som är ansvarig rent fysiskt, då saker som omvårndad utfodring m m. Även om inte hästen står hos dig. Förra fodervärden har genom ägarens agerande blivit helt utan ansvar för själva hästen.
Så ta reda på om det finns någon nu som ser efter hästen. För även muntliga avtal gäller ju rent juridiskt. Så det ansvaret kan faktiskt ligga helt på dig även om hästen står kvar.

hmmm det du säger låter helt logiskt tyvärr...:crazy:

har pratat med ägaren igen och hon funderar på att ta hem hästen iaf, efter sjukdomen alltså, till eget stall så allt kanske löser sig ändå.

Jag har informerat ägaren om att innan jag tar hem henne hit vill jag att hon står i annat stall i 2-3 månader för jag törs inte riskera nåt med mitt dräktiga sto, hon är ju så nära fölning nu. Kanske är jag lite larvig men det är första fölet för oss så det är lite spännande!!

Tror att du har gjort rätt. Hoppas att det löser på bästa sätt för alla inblandade.

Gå igenom kontraktet NOGA; vad står det egentligen? I värsta fall; ta hjälp av en hästkunnig jurist.

Ok, uppdatering.

Ägaren tar hem hästen idag. Jag har dragit mig ur då jag inte tordes ta hem henne pga det dräktiga stoet...

Alla är nöjda med lösningen och det viktigaste av allt hästen kommer må bättre!!

Tack för tankar och funderingar.

Kan bara säga klokt gjort!

hejsan!:banana:
vi fick ni henne till slut i transporten efter ca 2 ½ timme det var bara att ta inne henne i stallet hon var riktigt tvär igår ;)
men nu är hon hemma och äter och tar det lungt: på grund av fodervärden och anndra mäniskor så får vi börja om på nytt hon har blivit litte för vild :cry: :confused:har du några råd om hur man ska börja vänna henne vid häst transport :idea:
mvh Drottning

Hallå och välkomna till Buke!! :bump:

Jag har skickat mail till er...

Ha det gott kramar från mig, och pussa Drottning!!:love:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 342
Senast: exotic
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 559
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar