nu är vi stolta kaninägare!

emma74

Trådstartare
En svart (blå enligt uppfödaren) liten dvärgvädurskille på 4 mån omdöpt till Bamse... maken är helt kär :)

så lite frågor för det var ju ett tag sen jag hade kanin...
behöver han hö nu på sommaren om han har halm som strö och får gräs och örter - tänkte mest på att vilda kaniner knappast äter hö på sommaren... OM han ska ha det fixar jag ju givetvis det... vaccinerar man dom? (har ju inte för mig att jag gjorde det med min jag hade som barn men...) det är väl pellets som gäller på vintern antar jag (han ska bo ute har stor "sovavdelning" som man fyller med halm)... och ingen sallad... vatten och salt/mineralsten har vi... och av egen erfarenhet å är det bäst att EN person det pelltetsen så att kaninen inte får 3 ggr så mycket den behöver (jag gav min kanin mat på morgonen innan skolan, mamma tyckte hon såg så hungrig ut och matskålen var ju tom så hon fyllde på innan jobbet och pappa var övertygad om att vi hade glömt att ge kaninen mat eftersom skålen var tom när han kom hem från jobbet - och ingen av oss kunde först hur kaninen blivit så FET:angel: :idea: )

Sv: nu är vi stolta kaninägare!

jag ger mina kaniner hö året om, även fast dom får gräs och så. men jag vet att det finns dom som struntar i höet på sommaren. vad som är bäst vet jag inte riktigt om jag ska vara ärlig, men de ska tydligen klara sig utmärkt på bara gräset...

att vaccinera är väl inget nödvändigt direkt, finns någon sjukdom som man kan vaccinera emot "i förväg" tror jag. men , det finns nog inte så många som gör det. jag har då aldrig vaccinerat någon iaf...

ja, pellets kan du ju ge på vinter...
jag ger pellets även på sommaren, men inte lika mycket.
(jag ger inte bara pellets utan har en blandning med pellets och hel havre)

För det första, salt o mineralsten behöver bara honor i avel annars kan de få urinsten! De behöver oerhört lite salt precis som vitaminer osv eftersom de är otroliga djur på att hushålla med snål diet! Vad de däremot behöver massor av är fiber, så ge hö, han kanske inte äter mycket men låt han ha det för det innehåller vitaminer oxå och torkar upp när gräset blir fatigare o våtare mot hösten.

Sallad kan du visst ge med plocksallas inte huvudsallad!

Och visst kan du ge pellets på sommaren spec till okastrerad hane, men mindre dvs kanske 2 msk istälet för 4 som på vintern.

Vaccinera gör de som bor i Skåne/halland mot kaningulsot ( RVHD) men ska du inte resa runt i sverige med han som många hoppare, så behövs inga vaccinationer. Däremot råder jag dig att försäkra kaniner i AGRIA, kostar under 300 kr per år och lönar sig OM ngt händer som innebär operation osv. La ner 2000 kr i 2 omgångar på en hona me dvarbölder och fick tillbaka 900 kr och visst kändes det skönt!

paradiset skrev:
Sallad kan du visst ge med plocksallas inte huvudsallad!

Gör ett knapplån...
Varför skall man inte ge huvudsallad? gör det inte själv då kaninen inte gillar det, men undrar ändå..:angel:

Liknande trådar

Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 775
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar