Nu är jag riktigt trött på oseriös hästhandlare!

Matten

Trådstartare
Hur oseriös får man egentligen vara som säljare? Har letat häst nu under sommaren, och lusläst alla annonser. Flera gånger har blicken stannat på annonser från en och samma säljare. Varför: -Jo, hästarna är riktigt snygga, bra bilder, oftast film, bra stam, och det bästa av allt, priset! Hästarna är ohanterade, kommer direkt från uppfödare, gått på lösdrift, är lite magra och eländiga, men ändå! Nu har jag gjort samma misstag 2 gånger! Åkt dit (lååång väg) kollat, filmat, åkt hem, för att upptäcka rörelsestörningar (halta, patella, konstiga hakrörelser vid avbrott mm. mm.)på 5 av 7! De sista jag kollade på hade rörelsestörningar, men var besiktade samma dag UA! En av dessa var så tåtrång bak att han snavade på sig själv. Ska även tillägga att jag haft en veterinär som kollat mina filmer och som bekräftat det jag själv upptäckt. Efter sista resan insåg jag att ryktet var sant (hade googlat en del innan om säljaren, men kännde att jag ville bilda mig en egen uppfattning). Ett rykte sa bla. att säljaren köpte hästar som skulle till slakt, och nu tror jag på det. Vad vill jag säga med detta? Jo, är man inte super duktig själv (det är inte jag...) så ta med någon som är det eller som i mitt fall, filma så mycket du kan, för när man står där med en jättetrevlig säljare som visar upp den ena fina hästen efter den andra så är det lätt att drömma i väg :laugh: Jag letar vidare!:) Mvh. Matten

Sv: Nu är jag riktigt trött på oseriös hästhandlare!

Jag tror denna försäljare diskuteras i en annan tråd. Men oavsett vad säljaren har för rykte så är det bra att ha med någon kunnig. Det finns försäljare som inte är oseriösa, men helt enkelt inte ser att det är fel på hästen...

Tror också att det är samma...

Det är jättebra att filma oavsett hur duktig man själv är eller dom man har med sig! Så kan man hem och 'provrida' flera gånger till = D (och visa för dom som inte kunde följa med!)

Så trist, så trist !

Själv tror jag tyvärr att en stor bov i dramat är att många letar häst i så billig prisklass att det nästan säger sig själv att hästarna har något fel. (behöver inte vara så att just TS gör det, men många gör det). Så jag ser det som att eftersom det finns en efterfrågan på billiga hästar så finns ju även tillgången. Krass verklighet.

Denna person fortsätter att lura folk eftersom det är enkelt. Köp aldrig en billig häst utan att göra en egen veterinärkontroll, helst med röntgen. Tyvärr görs denna kontroll alltför sällan eftersom de som köper dessa hästar oftast inte har så mycket pengar. Det som händer är att man köper en häst till ett billigt inköpspris som blir väldigt dyr i längden.

Verkligen trist!!

Tyvärr är det enbart pengarna som driver sådana personer, har ingen medkänsla för värken djur eller människa på något sätt.!

Det finns ett jättebra sätt att stoppa sådana här personer - Handla inte av dem! Får de inga kunder så kan de inte fortsätta, så enkelt är det.

Okunninga människor med liten plånbok är deras kundkrets. Om dessa kunder såg till att skaffa sig betydligt mer av både kunskap och pengar innan de vill köpa häst så skulle mycket vara vunnet!

Visst går det att göra fynd ibland, alla billiga hästar är inte dåliga. Men fynden hittar man inte hos hästhandlare, utan hos privatpersoner som av någon anledning måste sälja snabbt. Även då krävs gedigen hästkunskap för att kunna avgöra om det är en bra häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 265
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Islandshäst Efter att ha lusläst annonser, kollat uppgifter/färger mm under ett par månaders tid så har jag jag sett en hel del tveksamheter...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
13 632
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka