Nu är jag riktigt arg!

Sv: Nu är jag riktigt arg!

Det är inte så himla enkelt!
Överdrag på poolen och den var utan stege. Klor-bollen var i innan vi åkte ifrån tomten!
De passade på under de två timmar från att vi lämnade saker efter jobbet och tills att vi kom hem efter att ha hämtat tösen, ätit ute och veckohandlat!
Vi bor oerhört centralt i en korsning med mycket trafik!
Dessutom är det olagligt att gå in utan lov på andras tomter utan giltigt skäl! :mad:

Vet inte om jag riktigt har koll på detta, men jag har för mej att man är tvungen att ha en pool så inhägnad att ingen obehörig kan gå och drunkna där.
Har en kompis vars systerdotter dränkte sig i ett "fågelbad".
Jag kan lova att familjen med vattnat mår lika dåligt nu efter 8 år, som familjen med den drunknade dottern...
(känner till båda sidorna) Då spelar det ingen roll att pappan brustit i tillsyn, familjen med vattnet bodde så till att hon inte borde vara på deras gård, eller att det var förbjudet. Det hände!
För din egen skull, inhägna så att ingen kan komma åt poolen!

* Jenny *

Inhägnad eller övertäckt säger reglerna. Man kan väl lika gärna ta sig in över ett stängsel som öppna ett poolskydd?

En tjuvbadare som är stor nog att få av ett helt stort poolskydd o dessutom ta sig upp i poolen utan stege är nog som tur är inte ett simokunnigt litet barn.

Senast ändrad:

Men snälla, tomten har staket ovanpå en mur! Men buskar nära staketet! Vi har ingen stege vid poolen just för att tösen inte ska vara där om inte vi är ute på tomten! Hon hade flytisar på sig, fastän det nådde henne typ till grenen, var typ 50 cm djupt idag men annars kanske det är ca 60-70 cm djup. Har lite problem eftersom gräsmattan lutar lite. Men men, det hör inte hit!
Tomten har staket dvs är inhägnad!

Men snälla, tomten har staket ovanpå en mur! Men buskar nära staketet! Vi har ingen stege vid poolen just för att tösen inte ska vara där om inte vi är ute på tomten! Hon hade flytisar på sig, fastän det nådde henne typ till grenen, var typ 50 cm djupt idag men annars kanske det är ca 60-70 cm djup. Har lite problem eftersom gräsmattan lutar lite. Men men, det hör inte hit!

Okey!
Du behöver inte gå igång på min varning!
Minns bara hur jobbigt den drunkning jag minns var.
De klart att eran pool inte är farlig!

* Jenny *

Tror du busarna klättrat in över staketet? Eller gått genom en grind? Det är ju förjävligt men kanske borde ni låsa grindar när ni lämnar huset, tända en liten lampa i rummet närmast poolen och en pappfigur med form av en människa. Om det faller sig så att de inte tittar in i ett tänt fönster kan man ju alltid sätta en lapp "jag ser dig" på överdraget :devil: Lampan bakom pappfiguren och flytta den efter varje natt så det inte avslöjas. Klättrar de över staketet (tror ni) kan ju en eltråd att sätta längst upp på staketet och en skylt "elektriskt stängsel" med jämna mellanrum så kanske dårarna håller sig undan.

Om man läser http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Detta-galler-for-pooler/ så verkar ni inte ha haft tillräckligt skydd

Fast har man både staket o poolskydd o poolen dessutom inte är i markplan utan det behövs en stege för att komma i kan det väl knappast vara för lite? Vad jag vet har de flesta hus med pool inte elstängsel runt? Och som sagt så borde risken att drunkna i närmsta bäck vara större än att göra det i TS instängande, övertäckta o 70 cm djupa pool? Och ja, jag vet att små barn kan drunkna i mycket grunt vatten, MEN så små barn fixar knappast heller att först ta sig in över staket eller genom
stängd grind, sedan få av ett stort poolskydd och därefter klättra upp i poolen utan stege. Jag tycker att ni som klankar på TS poolsäkerhet verkar söka efter något att klanka på bara för sakens skull. Om någon skulle haft inbrott inne, hade ni då sagt att hen hade för dåligt lås oavsett hur väl låst o larmat det än var?

Tycker faktiskt att du har en poäng. Det verkar inte vara tidernas minsta pool det handlar om. Det som möjligen skulle kunna "klankas ner på" är om de saknar grind till tomten. Har man staket runt tomten och poolskydd har man ju uppenbarligen följt reglerna.

Det gick ju att öppna poolskyddet. Jag bara läser innantill och staket runt tomten har ju inget med det att göra.

Nja. För det första står det ju endast att skyddet ska klara vikten av ett barn utan att ge vika, inte att det inte får gå att öppna. Sedan så gäller ju dessa bestämmelser endast fasta pooler och inte lösa av den typen TS har.

Liknande trådar

Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar