nu är jag igång igen - hantering.

Sv: nu är jag igång igen - hantering.

Tyvärr så är du ju bara på toppen och skrapar lite med. Jag skulle aldrig riskera min eller mina barns säkerhet. Dom har ett 25 årigt connemara sto. hon är verkligen stensäker. Man kan skritta på långa tyglar och möta timmerbilar mm. Hon är för bra för att vara sann. Men trots detta så får dom inte rida om jag inte är hemma eller om jag vilar. Detta sker endas då någon av oss är hemma och kan ha uppsikt. Luffar hon ut i skogen så har hon eller sonen med sig telefon.

De där med spå på ridskolan är tragiskt. Som tur är verkar de ha lite restruktioner ang sporrar än så länge.. vad jag sett..

Ang riv och slit i munnen på westerntävlingar vill jag inte ens titta på barrel race klasserna på lägre nivåer då man ibland ser folk slita sina hästar runt tunnorna.

ja detta är också ett fenomen som jag förbryllas över....varför blåses inte dessa ekipage av? Det finns ju oftast en vet. med på plats som bla. skall blåsa av....Och vissa boskapsklasser visar också upp folk som inte är speciellt vänliga med bettet...eller sporrar...blodig i sidorna....på framridningsbanor kan man också konstatera att en del endast rider med sporrar och bett och det ganska bryskt.
När jag läser era andra inlägg om misshandel blir jag så ledsen i hjärtat. Vad får man för partner om man slår och sporrar denne till lydnad. Vi räknas/ar oss själva som ganske humana i djurhantering i Sverige....och det kanske stämmer, för vissa metoder utomlands är ju horribla. Tack och lov är nog de flesta av oss humana i häst hanteringen får man hoppas och att få en häst att lita på sig är en upplevelse som man skall vara rädd om!

Ni som läser hästfocus. Kommer ni ihåg repotaget om dom magra hästarna som drog vagn hela dagarna och inte fick mat och vatten mer än nån gång om dagen. Kommer inte ihåg vilket land de var från men jag ser fortfarande bilderna framför mig. :eek::eek::eek:<<<<<hemskt!!!!!:cry::cry:

Usch, det kommer jag ihåg! :cry: Det var bara skinn och ben, såriga och hovarna såg förfärliga ut!! Jag ryser bara jag tänker på det! :(

:cry::cry:Min stora brumbjörn till häst, är jätterädd för en fodervärd han haft innan jag köpte honom...då var han ca året. Fortfarande nu när han är 7 år så blir han uppjagad o skärrad när han träffar henne...Vet inte vad hon gjort med honom, han reagerar inte så med någon annan! :mad: Det konstigaste är att hon tror att han älskar henne o gör speciella visslingar o pratar bebisspråk med honom...:eek:

Uch o fy för hästfolk som inte vill se möjligheter o nya synvinklar på att lösa problem. Tänk om vi behandlade vår vänner lika dant som i bew exempel eller tom våra familjemedlemmar. Nästa gång ska jag nog piska min man mellan örona för att jag ska få som jag vill.
ALLA bör noga tänka på att vi uppför oss på ett för hästen änkelt sätt som möjlig. Med andra ord vi ska vara trevliga att vara med vi är ju flockledare, hästen ska känna sig trygg i vår närhet. Vi kan likna de med tonårsföräldrar, vi ska skapa rätt förutsättningar för en trygg tillvaro o klara riktlinjer för vad som ett akseptabelt beteende. Myck e beröm när individen gör något bra. Fram för allt se individen du umgås med, häst eller mänska, spelar ingen roll. Verbala människor har dialoger. Verbalt hämmade människor tar till fysisk frustation( våld) . Jag vill då inte va med nån som slår mig halft igäl o samtidigt påstår att jag är älskad:devil:

Håller fullständigt med om, att det finns många som blir rädda/arga, och gör FEL med sina hästar!!

MEN

vill också säga att en häst är inte en människa, utan vi måste "prata" hästspråk med hästen. DVS vi säger tydligt ifrån med kroppspråk när hästen på eget initiativ gör något fel. T ex en hingst som stegrar sig när jag leder honom till hagen. Inte att jag skriker och bankar skiten ur honom, men jag visar att jag inte accepterar det.

Om man vill ha ett gosedjur, så kan man köpa ett gosedjur...
vi ska hantera hästen för den häst den är.

OBS att jag håller med om att man kan be hästar på rätt sätt, vill bara säga att detta sätt ibland kan se otrevligt ut (t ex lika otrevligt som när mina märrar kickar och biter efter varandra, för att göra upp) Skillnaden är väl att vi människor kan gå till handgripligheter utan förvarning, med följd att hästen inte litar på oss! Var ärlig.

GE INTE UPP!!
Visa dessa människor hur man kan göra istället. Och vill de inte lyssna, så övertala dom att hästen nog inte passar dom, så kan hästen få det bättre hos någon annan....
Och skicka inte hästar till tränare som bankar och sliter! så har vi snart rensat marknaden...

Håller fullständigt med om, att det finns många som blir rädda/arga, och gör FEL med sina hästar!!

MEN

vill också säga att en häst är inte en människa, utan vi måste "prata" hästspråk med hästen. DVS vi säger tydligt ifrån med kroppspråk när hästen på eget initiativ gör något fel. T ex en hingst som stegrar sig när jag leder honom till hagen. Inte att jag skriker och bankar skiten ur honom, men jag visar att jag inte accepterar det.

Om man vill ha ett gosedjur, så kan man köpa ett gosedjur...
vi ska hantera hästen för den häst den är.

OBS att jag håller med om att man kan be hästar på rätt sätt, vill bara säga att detta sätt ibland kan se otrevligt ut (t ex lika otrevligt som när mina märrar kickar och biter efter varandra, för att göra upp) Skillnaden är väl att vi människor kan gå till handgripligheter utan förvarning, med följd att hästen inte litar på oss! Var ärlig.

GE INTE UPP!!
Visa dessa människor hur man kan göra istället. Och vill de inte lyssna, så övertala dom att hästen nog inte passar dom, så kan hästen få det bättre hos någon annan....
Och skicka inte hästar till tränare som bankar och sliter! så har vi snart rensat marknaden...

Du skriver bra ^^ Men det är en j*vla skillnad mellan att tillrätta visa sin häst och att banka sönder den.. gränsen kan vara hårfin. Jag är absolut ingen "nemen Fyyyyy så Får du ju inte göra!" djurmänniska, gör djuret fel och jag Vet att det inte är min brist som spökar så får djuret veta det.. oavsett om det är katt, hund, råtta eller häst ^^

jo, är själv tveksam till mycket...

Har sett en tränare banka skiten ur hästen, och kan inte själv se varför. Antingen så är jag helt okunnig, och begriper därför inte VARFÖR?????? eller så gör faktiskt tränaren fel.

Nyligen såg jag en som piskade hästen blodig, och ägaren stod bredvid och tyckte att det var dags att hästen fick vad den förtjänade. Jag gick.

Fegt kanske....

:eek:...Vad i hela friden kan göra så att en häst "förtjänar" en sådan prygling??? Attackerade den så att det var fara för någons liv, eller??? Jag blir förstummad...:crazy:

jo, är själv tveksam till mycket...

Har sett en tränare banka skiten ur hästen, och kan inte själv se varför. Antingen så är jag helt okunnig, och begriper därför inte VARFÖR?????? eller så gör faktiskt tränaren fel.

Nyligen såg jag en som piskade hästen blodig, och ägaren stod bredvid och tyckte att det var dags att hästen fick vad den förtjänade. Jag gick.

Fegt kanske....

jag har också gått ifrån sånt/liknande.. Alltför sällan hjälper det inte att eg. säga till och i vissa fall gör man det bara värre genom att trigga ett "Jag ska minsann visa Dig hur man ska göra, din bezzerwisser!".. att gå därifrån är också ett sätt att markera att man inte stödjer det man ser. '

och jag är helt klart okunnig.. för jag förstår då inte heller.. så vi är nog rätt många som inget kan eller vet om man ska dömma det så...

Ja ni alla . Hur många ut av oss har varit på så kallad lastnings clinic.
Vi är nog lite skylldiga alla till mans, att godkänna visst beteend vid häst hantering.
Känner ni igen senariot med tränare x som har en svår lastad häst i sin hand och bil o transport stående i ridhus. ett antal åskådare som är helt begaistrade över tränare x kunskaper. han piskar hästen över ryggen, hästen tar ett steg fram på lemmen o rappen slutar. Hästen stegrar sig för han har sin antagonist framför sig o kan ej för sitt liv få in i skallen att det kan va trevligt att kliva in i transporten. Rappen fortsätter. Effter vissa minuter som är närmare en tim , gåt hästen in. Matte får försöka, blir instruerad att rappa hästen om den gör allt annat än går framåt. Hästen går till slut in, men backar. ägaren får tillsägelse att rappa o hästen går in. Tränaren säger , träna detta i morgon igen för hon kommer att ha ont i ryggen så du behöver nog inte mer än peta på henne me spöt. Jag var så okunnig då , jag tyckte att denna tränare var så fantastisk, inte tänkte jag på att det han höllp på med va olagligt o att min förening rättfärdigade detta med att håll en lastningsclinic för oss okunniga medlemmar. PS hästen hadde alltid lastats från dörrar o in Ds Behöver jag nämna att jag inte rider för denna tränare o ej heller har någon respekt för än såda. Jag kallar honom för "baby face"

det var en hingst, och han stegrade sig o bockade istället för att gå fram (under ryttaren/tränaren)

Sa till tränaren: du, hästen blöder, han sa: ojdå, ägaren sa: han har så känslig hud (vilket då skulle förklara att han lätt började blöda??) och då kanske man inte slår eller?? Som sagt, jag gick, KAN ju ingenting om hingstar...

kan det vara samma tränare? PM gärna...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka