Nu är jag chockad!!

Lavinia

Trådstartare
Tog ett träckprov på min tjej och förväntade mej en hel massa mask, men där var bara 0,0,0..

Det måste ju innebära att jag inte behöver avmaska alls i år, eller hur?? Har jag fattat rätt då?

Och hon som går i dåliga hagar, betade varje år sen ca 15 år tillbaka, ingen betesskötsel alls och sporadiskt avmaskad.. Hon måste ha nån immunitet!

/ Lavinia, som bara måste berätta för nån!
 
Sv: Nu är jag chockad!!

fick precis samma svar jag oxå!! men jag utgick från att det måste vara något fel, för ingen häst är väl helt parasitfri, eller?? väntar på det skriftliga beskedet som borde komma med posten snart.. någon som vet???:confused:
 
Sv: Nu är jag chockad!!

Ingen häst kan bli parasitfri, utan provet visar att den inte har några maskar som avger ägg just nu. Hästen smittar alltså inte, så man maskar inte om den har 0 EPG.
 
Sv: Nu är jag chockad!!

HeJ!
När ska man börja fundera på avmaskning härnäst då? Eller blir det träckprov.. Jag var så inställd på att hon skulle ha massor, så jag hade liksom planen inställd på det..

/ Lavinia, inte så kunnig på maskar, men väldigt vetgirig..
 
Sv: Nu är jag chockad!!

Fundering.. Jag har lite såna konspirationstankar idag.. kan det vara så att dom skickar ut ett första med 0 på allt och sen hoppas att vi ska skicka in ett till för vi tror det blev fel?? Och då får vi betala en gång till..

(jag vet att det är lite väl konspiratoriskt:-))

/ lavinia, måste plugga..
 
Sv: Nu är jag chockad!!

Helt rätt du ska inte avmaska i år. Men till hösten får du hålla koll på styngflugan, då krävs en kur med ivermectin.

Nytt träckprov gör du först nästa år om inte hästen visar tecken på att ha mask.

Har du tagit blodprov och kollat om hon hade bandmask?
 
Sv: Nu är jag chockad!!

Det är mycket sällan man behöver avmaska. Men vi gör det ändå av ren lathet/vana. Vi har tagit träckprov i ett antal år och hittills har bara någon enstaka häst haft parasiter.

Jag skulle bli förvånad om min häst HAR parasiter. :cool:
 
Sv: Nu är jag chockad!!

Lägger till..

Om hästen inte har parasiter ska du absolut inte avmaska. Det är bara negativt för hästen och dessutom positivt för parasiterna.
 
Sv: Nu är jag chockad!!

Tackar för svar!

Tar man träckprov på styngflugan, eller hur vet man om den finns??/ lavinia
 
Sv: Nu är jag chockad!!

Det har den antagligen om du sett ägg på benen (gula små prickar som är svåra att få bort) under sommaren. Styngflugan finns bara i vissa områden.
 
Sv: Nu är jag chockad!!

Vuxna friska hästar klarar av en stor del av parasitbekämpningen själv. Det är inte alls ovanligt att hästarna ligger på låg eller ingen äggurskiljning (det är det som provet visar, inte att hästen är maskfri).

Det är viktigt att få fram de hästar som INTE klarar av att hålla maskbeståndet nere, och avmaska dem, så det inte blir så hög smitta i hagen.
 
Sv: Nu är jag chockad!!

HeJ!

Jo, gula prickar på vit/beigea ben.. förstoringsglas fram mao;-)

/ lavinia, som idag hittade en musblack i hagen som efter 30 min borstning visade sej vara skimmel..
 
Sv: Nu är jag chockad!!

Två ryttare i mitt stall har kollat masken och både de hästarna hade 0 på allt.

Snacka om fuffens med marknadsföringen av maskmedel då man anser att man ska avmaska var 4-6 vecka i betessäsongen. Va trött jag blir på den här avmasknings grejen :mad: . Det är bra att man kan köpa kolla masken för då slipper man lägga pengar på maskmedel. Vilken man tidigare har gjort och kanske inte i alla fall behövt det.

Mvh Jenny
 
Sv: Nu är jag chockad!!

Fairdogsparis skrev:
Två ryttare i mitt stall har kollat masken och både de hästarna hade 0 på allt.

Snacka om fuffens med marknadsföringen av maskmedel då man anser att man ska avmaska var 4-6 vecka i betessäsongen. Va trött jag blir på den här avmasknings grejen :mad: . Det är bra att man kan köpa kolla masken för då slipper man lägga pengar på maskmedel. Vilken man tidigare har gjort och kanske inte i alla fall behövt det.

Mvh Jenny

Det är inte fuffens med marknadsföring, snarare det är intervalet som medlet fungerar bäst på. Hela poängen med träckprov är att kolla om hästen behöver avmaskas överhuvudtaget. Det är som du säger (om man har tur eller om man skötar betet) att man kan slippa avmasknsningsdjungeln med ett träck/blodprov. Grejen är att man vet inte tills man har tagit ett prov. Om man har slarvit med mockning, etc. finns det större risk att man måste avmaska...
 
Sv: Nu är jag chockad!!

jag tänkte i samma bana;) vad skönt att veta att pållarna inte behöver avmaskas iaf! trodde oxå att det skulle vara en hel del.. har inte haft tid att hålla efter bajset i hagen riktigt, men nu har vi gjort ett ryck och vårstädat i lösdriften ordentligt.
 
Sv: Nu är jag chockad!!

Fairdogsparis skrev:
Snacka om fuffens med marknadsföringen av maskmedel då man anser att man ska avmaska var 4-6 vecka i betessäsongen. Va trött jag blir på den här avmasknings grejen :mad: .
Mvh Jenny
Det är väl inget fuffens? Om man inte VET vad hästen har så har man ju inget val än att hålla borta eventuell smitta med medlets intervall. Dessutom finns det ju hästar som inte har 0, och de behöver ju avmaskas, och då med det intervall som medlet håller borta äggen på. Det är bara pyrantel-preparat som har 4 veckors intervall, ivermectiner har 8 veckor och moxidectin 12 veckor. Inget medel har 6 veckor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 484
Senast: SiZo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 731
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp