Nu är ja fölsugen!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jessanpersan
  • Startdatum Startdatum
J

Jessanpersan

Ja som rubrikenlyder, Jag går i tankarna att betäcka mitt fullblodssto. Jag hade tänkt och sälja henne då ja inte har tid/ork att rida henne men pga hennes kapacitet och psyke så funderar ja på att ta ett föl på henne först. Men nu behöver ja hjälp med hingstval!
Stoet är som sagt ett fullblod på 5 år hon går 1.15 hoppning och har startat Lb dressyr med godkänt resultat (hon går stadigt La på träning har börjat träna Msv) Hon är väldigt fullblodstypisk i kroppen. Hon är ca 1.62 i mankhöjd. Hon är väldigt framåt i ridningen och nästan het i hoppningen. Jag skulle vilja ha en häst med kapacitet i hoppningen men med bra gångarter. Ja vill inte ha en smidig häst som inte är allt för stor och med trevligt psyke.
Dom ja har kollat lite på är :
Ordermus R
Jaguar mail (de som talar emot är att de är så mkt fullblod i han redan)
Callahan VDL (de som är possetivt är att de inte är så mkt fullblod i han och att jag helt älskar contender som han är ee.
Eller Tornesch
Har även tänkt lite på powerboy, för antingen blir de en liten storhäst vilket skulle passa mig eftersom jag inte är så stor, eller så blir de ju en maxad D-ponny (min dröm har alltid varit att föda upp tävlingsponnyer)
Så nu vill ja höra va ni tkr om hingstarna både nackdelat och fördelar :)

Sv: Nu är ja fölsugen!

Börja med att stryka Jaguar Mail för har ger stort, mycket stort så om om du vill ha en mindre häst är han helt fel val.

Ifall du vill ha en d-ponny och vill börja med ponnys välj en c ponny( eller till och med b-ponny ) som du vet inte ger stort. för då kan det bli d- ponny.

Jag har en d-ponny som har en morfar på 160 cm och en gammel morfar på 165 och jag måste ha en liten mindre c för att inte det ska bli en liten häst. så det gäller att ta en sån liten hingst som möjligt om du vill ha d- ponny och det är ju också mer värde i de. och om du vill tävla slipper du tävla mot större hästar. för fölet blir oftast närmare mammans höjd än pappans. Så kolla igenom vad det är för mankhöjder längre bak i släkten och sedan leta dig en hingst som passar efter de .

som ja skrev så blir de ju antingen en D-ponny eller en litenhäst eftersom jag är liten själv.

Va lämnar saint amour stort?:eek: Min tränare har två efter han som båda är under 1.60

Okej, men du skrev också att du alltid har drömt om att föda upp tävlings ponnyer:) och får du en d-ponny så är det ju en möjlighet att göra de därför jag tipsa om hur du skulle göra ifall du ville ha en d-ponny. ska du få en liten häst så får man inte ha en för stor hingst heller eftersom din häst själv är 162 cm .

Okej, men du skrev också att du alltid har drömt om att föda upp tävlings ponnyer:) och får du en d-ponny så är det ju en möjlighet att göra de därför jag tipsa om hur du skulle göra ifall du ville ha en d-ponny. ska du få en liten häst så får man inte ha en för stor hingst heller eftersom din häst själv är 162 cm .

Okej, ja de förstog ja :) De enda är väl att de är svårt att hitta fina B-ponnyer. Om jag betäcker med en powerboy så är ju dock inte oddsen så höga att de blir ett föl som är större än mitt sto. Har också funderat lite på Likstahöjdens komet då han finns relativt nära så man kan kolla på han.

Jaguar Mail är väl 175cm hög eller något i den stilen, skulle vara ganska konstigt om han inte lämnade hästar i den högre skalan....

ja de är han, men ja ska förtydliga mig lite. va jag menar med allt förstor, så länge hästen inte är "klumpig" så gör de ingen om den ligger runt 1.70. De är bara de om hästen är både hög och bred som de kan bli lite svårt pga min storlek. Men oddsen att hästen blir grov är inte så stora eftersom mitt sto är fullblod och jaguar mail är fullblodstyp.

Jag har ingen bild på hela henne, ska förska ta lite bilder på henne när min kamera kommer tbx. Men hon är väldigt fullblodstypisk i kroppen.

Odermus R är jättefin!

Jag har sett några avkommor som är mycket fina.Bla Ellen Brunes fina svarta Udermus som gick svårhoppning med bra resultat redan förra året (8år då).Vet inte generellt vad han ger för temperament men ryktet säger att det är hästar av det känsligare slaget (OBS rykten = kan vara helt osant).

Men tillbaka till frågan.....ska du verkligen betäcka och få en häst till om du inte har tid/ork till den du har?Jag skulle verkligen fundera igenom det först.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, nu är de så att jag inte har tid med unghästen pga allt för många hästar att rida, och mkt runt ikring mig med många nära dödsfall m.m. Men eftersom jag ska skicka tbx tillridningshästarna så fort ägaren hittar stall och ev sälja min tävlingshäst, så då har jag bara unghästen och en D-ponny kvar vilket gör att jag får mer tid, och när fölet är avvänjt så ska även fullblodet säljas så då har jag bara fölet och en ponny. Plus att mamma har lovat mig att hjälpa till att rida in fölet när de blir så dax.. Så ja kommer få mer tid

Nu har jag bara en fråga ;) Haha jag är som sagt nybörjare med detta att betala själv (pappasflicka:angel: )
Språngavgift: 2 000 kr. 9 500 vid levande fött föl.
Betalar man då 2000 vid betäckningen och 9500 när fölet är fött?:crazy:

Ja precis. Plus moms. Sen tillkommer alla avgifter för seminering, räkna lågt med 5000:- + moms åtm om du ställer stoet på station ett par dar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka