Nu är hon MIN bara MIN

snurran

Trådstartare
För 2½ år sedan hade jag en hund på "foder". Eller snarare bantning.
Kortfattat vägde hunden då 55kg, bantades ner till 28 och ska väga max 25.
Då hunden återgick till sina ägare var den smal, orkade springa busa och leka...
Men den lyckan var kortvarig.

Jag känner ägarna väl. Men hur som helst så har de inte velat se eller förstå att hunden inte ska gå upp i vikt. De gav ett dietfoder, men hällde på smält margarin då hon vägrade äta...:crazy:

Nåja, hunden gick upp till 39kg, drygt 30% övervikt. Så jag funderade lääääänge hur jag skulle göra för att få de att inse att de inte klarade av att ta hand om hunden dels pga deras ålder och diverse handikapp.

Så den 28:e december var de tvugna ta henne till veterinären för att klippa klor samt skrapa tandsten.
Då passade jag på att ta upp viktdiskussionen med veterinären (som jag hade mycket att göra med då hunden bantades ner förra gången). Han gav inte hunden ens ett år till att leva om den inte gick ner i vikt. Och den behövde MOTION!

Så efter en stunds diskuterande så gav ägarna med sig och jag fick hunden.

Nu går hon sen den 28/12 på ett medicinskt bantningsfoder. Matvägrar, vilket hon kan roa sig med, för här står maten nere 2*15 min per dag och passar det inte kan hon gott vara hungrig för det serveras inget annat.
Motion får hon det hon orkar, är alltid lös så hon kan pausa då hon blir trött. Springa kan hon inte än... jag är fortfarande snabbare, men hon börjar komma ikapp :D

Snart ska hon få ett eget simkort hos veterinären så hon får träna i bassäng så lederna blir mer skonade.

Jag är enormt glad över att ha fått ta över henne, för man ser riktigt hur pigg och glad hon har blivit under dessa knappa 2 veckor som gått.:)

Igår var vi förbi de förra ägarna och hon var först att ställa sig vid dörren då vi skulle åka :smirk: känns rätt nice ;)
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

vilken tur du har! va e de för ras? bild?
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

Vad härligt :) Blev också nyfiken på vad det var för ras och om du har någon före och efter bild på förra bantningen?
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

Bilder från förra bantningen finns inte kvar :cry:
Däremot så finns det från veckan innan den startade, så jag ska försöka få upp dom så snart jag begriper mig på hur man hör :rofl:

Hon är en blandras på 10 år. Labrador-Golden och Karelsk Björnhund.
Karelarens huvud, arbetsglädjen från Golden och anlag för gott hull från Labben :p

Har funderingar på att göra en blogg där jag skriver ner hennes framsteg till dess att bikini säsongen börjar :D
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

Aha okej. Första tanken när jag hör talas om överviktiga hundar är faktiskt labrador. Sorgligt men sant ;)
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN




Kanske ingen bra bild... men det kommer flera så småningom =)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

å fy! de va ingen liten nätt hund direkt=/
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

Tänk då på att hon vägde 16kg MER förra gången jag hade henne...:crazy:

Fast nu ska hon ju vara kvar hos mig, så uppgång i vikt lär det inte få bli igen.
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

Grattis!
Hoppas att ni får massa med fina år tillsammans och Lycka till
:banana: :banana:

//carro
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

Det är härligt att det finns människor som orkar ta sig an dessa överviktiga hundar.

Jag kan inte fatta att folk inte begriper att dom faktiskt är djurplågare när dom låter hundarna bli så överviktiga.

Att dom är riktigt elaka mot sin hund!

Jag kan aldrig låta bli att kommentera när jag ser en riktigt fet hund och nästan ALLTID får man samma svar nämligen att hunden äter nästan ingenting alls.

Då brukar jag svara att det uppenbarligen är för mycket ändå.

Men oftast talar jag för döva öron tyvärr.
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

Ja, tyvärr vill ju folk inte höra att det är djurplågeri. För mig tog det nästan 3 år och hjälp av en veterinärs hot om att hon snart skulle bli så dålig att det skulle bli tal om avlivning som gjorde att ägarna gav upp.

Sen är hon 10 år gammal... Har grå starr. Inte mycke till liv tycker vissa.
Men hon har livsglädjen och viljan. Hon vill busa. Vill jaga snöklimpar, tugga sönder fotbollar och frisbees... Det livet ligger ju bara några månader bort och det ska bli så skönt att kunna få se henne leva ut sin glädje igen :love:

Även pojkvännen som muttrade lite innan jag tog henne är helt tokförälskad i henne och släpar med henne överallt dit han ska och lagar glatt hennes söndertrasade leksaker :p
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

Det är härligt att det finns människor som orkar ta sig an dessa överviktiga hundar.

Jag kan inte fatta att folk inte begriper att dom faktiskt är djurplågare när dom låter hundarna bli så överviktiga.

Att dom är riktigt elaka mot sin hund!

Jag kan aldrig låta bli att kommentera när jag ser en riktigt fet hund och nästan ALLTID får man samma svar nämligen att hunden äter nästan ingenting alls.

Då brukar jag svara att det uppenbarligen är för mycket ändå.

Men oftast talar jag för döva öron tyvärr.

HAHAH, jag känner igen det där hos min farmor, vi säger att hennes hund är för fet men hon säger att hon nästan inte får någonting...
Hunden går ändå på dietfoder, men det hjälper ej...
Aja vissa människor förstår sig bara inte på det...
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

Jag vill än en gång säga att jag blir riktigt glad över att läsa att någon har kraft och ork att hjälpa en så pass gammal hund till ett drägligt liv.

You made my day!!
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

HAHAH, jag känner igen det där hos min farmor, vi säger att hennes hund är för fet men hon säger att hon nästan inte får någonting...
Hunden går ändå på dietfoder, men det hjälper ej...
Aja vissa människor förstår sig bara inte på det...

Men vitsen med dietfoder är ju att de bara ska äta fodret och inget annat. Men äldre människor har ju en tendens att sticka åt sina små älsklingar en godbit då och då, oftast i all välmening, men tyvärr blir ju effekten ofta den motsatta :(

De jag tog över Wilma av var ju likadana... De ville ju bara vara snälla och trodde att de gjorde rätt...
 
Sv: Nu är hon MIN bara MIN

Men vitsen med dietfoder är ju att de bara ska äta fodret och inget annat. Men äldre människor har ju en tendens att sticka åt sina små älsklingar en godbit då och då, oftast i all välmening, men tyvärr blir ju effekten ofta den motsatta :(

De jag tog över Wilma av var ju likadana... De ville ju bara vara snälla och trodde att de gjorde rätt...

Nej, naturligvis är det ingen som med flit gör sin hund fet för att vara elak men att inte ens lyssna på veterinären är ansvarslöst och slappt tycker jag.

Ofta gäller det människor som själva är väldigt matglada.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 174
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 809
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 292
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp