Nu är hon hos hingsten!

Mirraya

Trådstartare
Å det är jättejobbigt :( . Eller, det är kul att hon äntligen är hos hingsten!! Men... jag har henne ju inte nära... :o
Jag ska ringa idag och kolla hur det går, hon kom dit i lördags.

Hon brunstade för 4 veckor sedan så då bestämmde vi att "vid nästa brunst" så åker vi.... å hon som alltid brunstar jättetydligt har naturligtvis inte gjort det nu bara för det(kanske beror på vädret eller vad som). Så nu bestämmde vi att honskulle dit i alla fall så får vi se om hon kommer igång när hon ser hingsten? I annat fall pratade hon som har hingsten om att man kunde spruta igång henne, Hur fungerar det och finns det några nackdelar med det?
Det här med betäckning är som sagt nytt för mig... och för stoet.

Hoppas hon tycker om hingsten... En viss svart arabhingst som står i Strängnäs, Ärla... ;)

Sv: Nu är hon hos hingsten!

Här pratar jag för mig själv.... men jag pratade just med hingstinnehavaren och min lilla dam är klart intresserad av hingsten och troligtvis är hon på väg in i brunst så hon trodde hon kunde betäcka imorgon!!! ÅÅ... spännande! :bump:

Jag kanske är fånig, men det känns bättre om hon kommer i brunst "av sig själv" än om hon sprutas igång.... men det kanske bara är för att jag inte är så van..?

Vad kul =)

Vad är det för sto du har och vad är det för hingst du använder dig utav?

Spännande, du får uppdatera med tiden :D

Stoet är en arabkorsning(troligtvis - pappan är "hemlig"). Hon är på min Avatar :laugh:
Hingsten är Arasaa Farid, en mörk snygging jag hittade!

Eftersom hon är rätt så stor och ev har vbl pappa så tror jag inte att jag behöver bekymmra mig för att Farid inte är så stor :p

Ska bli jättespännande med fölis, hoppas det tar sig bara!

När man sprutar igång brunst är risken lite större att stoet dubbelovulerar, annars funkar det som en vanlig brunst. Det är ganska så vanligt att man sprutar igång ston och det är ingenting man ska oroa sig för.

De låter spännande :P
Vi lämnade in vårat sto till hingsten i fredags å hon verkar heller
inte vilja brunsta som hon ska, ja kanske har räknat fel, men hoppas hon kommer igång snart. Man vill ju prata me hingstägaren å fråga hur de går hela tiden :D
Men angående spruta igång, kan man göra de närsom eller
då dom skulle brunsta men inte gör de?
Hoppade in lite här :D

De låter spännande :P
Vi lämnade in vårat sto till hingsten i fredags å hon verkar heller
inte vilja brunsta som hon ska, ja kanske har räknat fel, men hoppas hon kommer igång snart. Man vill ju prata me hingstägaren å fråga hur de går hela tiden :D
Men angående spruta igång, kan man göra de närsom eller
då dom skulle brunsta men inte gör de?
Hoppade in lite här :D

Nu är jag som du säkert försåt ingen expert ;) ! Men tills du får ett bättre svar så kan ju jag gissa... Jag tror man kan göra det närsom eftersom man kanske inte vet exakt när stoet skulle ha brunstat? Det blir väl en ägglossning av sprutan antar jag..?

Äsch.. kommer säkert någon med et bättre svar snart :p

Jag pratade med hingstinnehavaren!

Hon har presenterat stoet för hingsten igår och idag och hon verkar intresserad och hon trodde att hon var på väg in i brunst. Så hon skulle testa att betäcka imorgon! Ooo.. va spännande! Tråkigt att jag inte kan vara med och spana bara :(. Men för min lilla dams skull så kvittar det nog huruvida matte är med eller ej ;)!

mitt sto blev igångsprutad, var borta 3 veckor å tillsist släppte hon ett jättefint ägg. nu e hon på dygn 32 å allt ser fint ut. ja håller tummarna för dig, det går säkert jättebra. men visst e det nervöst...
jag e oxå ny på detta område så nerverna sitter utanpå hela tiden.
lycka till:D

När man sprutar igång så kommer brunsten efter ca 3 dagar och det måste ha gått 5 dagar efter senaste brunsten innan man kan spruta igång, har det inte gjort det så händer ingenting.

Sprutade igång mitt sto förra fredagen hände ingenting, fömodligen för nära sista brunsten, är sprutad igen i fredags och det börjar så smått komma igång nu :banana:

Vad innebär det? Att risken för tvillingar är större..?

NEJ! Detta är en myt. Det finns inga sådana undersökningar gjorda!Ägglossningen har INGENTING med sprutan att göra. Man kan iofs oxå spruta loss ett ägg, men det är ett annat preparat som används för detta. Inte heller här är det större risk för tvillingar, OM det inte är så att stoet har dubbla ägg. Men det vet man ju när man sprutar.
Här pratade ni om att spruta igång ett sto. Då ger man PG som bryter ner gulkroppen och möjliggör att nya ägg bildas och stoet kommer i en ny brunst. Brunsten är helt normal som vilken brunst som helst.
Usch vad jag hatar rykten och myter som folk sprider utan kunskap...:devil:

NEJ! Detta är en myt. Det finns inga sådana undersökningar gjorda!Ägglossningen har INGENTING med sprutan att göra. Man kan iofs oxå spruta loss ett ägg, men det är ett annat preparat som används för detta. Inte heller här är det större risk för tvillingar, OM det inte är så att stoet har dubbla ägg. Men det vet man ju när man sprutar.
Här pratade ni om att spruta igång ett sto. Då ger man PG som bryter ner gulkroppen och möjliggör att nya ägg bildas och stoet kommer i en ny brunst. Brunsten är helt normal som vilken brunst som helst.
Usch vad jag hatar rykten och myter som folk sprider utan kunskap...:devil:

Jag har ju i åratal på detta forum försökt förklara samma sak, men nu har jag tröttnat. Jag tror det är omöjligt att få bort det ryktet.

Alice är hos Fardelejo nu och jag hoppas hon brunstar, annars kanske vi kan spruta igång henne:idea:.
Senaste rapporten är från igår och då visade hon inget intresse för snygga Fadde.
Men förhoppningsvis föder hon en liten Hispanoarab nästa år.

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: Novalisa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 080
Senast: lizzie
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 316
Senast: ginnies
·
Avel Ni som är lite bättre på det här med brunster o beteckningar än jag som är nybörjare! Mitt sto har nu stått en vecka hos hingsten...
Svar
1
· Visningar
1 314
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka