Nu är han inne!

P

Phocahontas

Några av er kanske läste min tråd om problemen med vildkatter som min mormor hade, Dessa vildkatter...*långt* och att hon fångade en av dom. Han flyttade sen till min lägenhet där han bodde i drygt en månad. Det mesta gick jättebra, han sökte kontakt självmant, skötte lådan perfekt och busade med hundvalpen. Det enda som störde mig var att han grävde ur jorden ur blomkrukorna och rev ner vissa av krukorna. Spelade ingen roll hur mycket jag lekte med honom. Han passade på endera när jag var på jobbet eller på natten. I alla fall så insåg jag till slut att det inte funkade då valpen åt i sig en hel del blomjord under denna tiden. Bestämde då mig för att pappa skulle få ta bort honom.

Han skulle alltså skjutas. Problemet var att min bror kom ivägen för pappa och kattungen (Simba) hann springa och gömma sig under en stor vedhög. Det här är ett par veckor sen och han har hållit sig på gården. Vi har sett till honom nu och då och deras andra katter har visat honom var maten serveras så han har ätit där. Nu för 40 minuter sen så ringde mamma. Dom har fångat honom! Han är nu instängd i bastun tillsammans med sin farbror som bor hos dom. Nu måste vi bara fundera på om vi ska ta bort honom eller kastrera och släppa ut honom igen.

Är det schysst mot honom att göra det? Släppa ut honom i kylan igen. Det är inte ovanligt att det är 20-25 minus här på vintern och han har inte tillgång till något uppvärmt utrymme.

Sv: Nu är han inne!

Jag skulle ringa ett katthem och kolla om det finns något akut jourhem som kan ta hand om honom. Jag själv har svårt att förstå vad är så fel i att han välter blomkrukor. Det hade väl bara varit att ha honom instängd i ett enskilt rum (om det nu går vill säga).

Tycker inte att du ska släppa ut honom eller ens avliva honom. Sätt upp lappar, efterlys hem.

Jag skulle ringa ett katthem och kolla om det finns något akut jourhem som kan ta hand om honom. Jag själv har svårt att förstå vad är så fel i att han välter blomkrukor. Det hade väl bara varit att ha honom instängd i ett enskilt rum (om det nu går vill säga).

Tycker inte att du ska släppa ut honom eller ens avliva honom. Sätt upp lappar, efterlys hem.

Det gick inte då jag bor i en etta. Det är nog väldigt svårt att få tag i någon som vill ha honom då det finns flera annonser ute med kattungar i både tidningen och på anslagstavlor här runt omkring och de är ju dessutom tama. Jourhem är bara att glömma då det redan saknas MASSOR av jourhem till de katter som djurskyddet matar och håller koll på men de måste bo kvar utomhus då det inte finns någon som har möjlighet att ta in dom.

TNR är inte så dåligt alternativ. Bättre än avliva en fullt livsduglig katt. Så kastrering och låta honom vara utekatt med visst skydd och mat, hos mormor eller så KAN vara OK.

Men jag tycker du skall ge honom en ny chans. Det gick ju bra säger du. Mycket bra.
Sätt dubbelhäftande tejp under krukorna så de inte välter. Och vira runt aluminiumfolien runt själva växterna, så blir det obehagligt att försöka gräva...
Nåt sånt.

Annars försök hitta annat hem åt honom, ett hem som inte bryr sig om några dumma krukor.... Det går ju tydligen att få honom tam... Det är ingen typisk vilding.

Lycka till.

Om alla katter som välter blomkrukor skulle avlivas så skulle det inte finnas många katter. Det är helt normalt för en kattunge att välta blomkrukor, jag förstår inte problemet?

Dubbelhäftande tejp och folie, blomspruta i handen som du sprutar på honom när han försöker, ta bort några blommor så att han kan titta ut, lösningar finns om man vill försöka.

Nu är jag förmodligen extrem, men jag skulle inte ens tänka tanken att avliva en "vilding" som anpassar sig så snabbt, inte några andra vildingar heller för den delen, du kan söka efter mina katttrådar så förstår du min inställning.

Om du inte vill ha katten så kastrera honom och låt honom bo ute, fixa ett skydd åt honom och ge honom ordentligt med mat, det är bättre än att avliva honom för att han gör något som är helt normalt.

Du får ursäkta mej men människor som tar så lätt på att avliva åt höger och vänster får mej att bli så otroligt ledsen. Han har rätt till ett bra liv precis som alla andra.

Nu skrev jag bara det om blomkrukorna men det fanns mer som gjorde att jag tog det beslut jag gjorde. Bland annat så gick det jättebra så länge det bara var jag och hunden i lägenheten, men när det kom någon på besök, vilket sker i princip varje dag, så sprang han och gömde sig och blev uppenbart stressad. Det blev inte bättre och jag tänker inte tvinga honom att leva ett liv där han blir utsatt för sånt. Om man ska elimenera allt som stressade honom så kan man nästan bara se på TV. Satte man på radion så låg han och skrek under sängen, skulle man duscha så sprang han och gömde sig. För att inte tala om när jag dammsög eller när telefonen eller dörrklockan ringde.

Det lutar starkt åt TNR, också får han leva på mina föräldrar gård. Han kommer jättebra överens med båda deras katter, framför allt den ena då. Dessutom så har både mamma och min syster blivit väldigt förtjusta i honom. Mammas förhoppning är väl att efter kastrering så kanske han blir så pass tam att han kan komma in och äta/sova ibland.

Nu skrev jag bara det om blomkrukorna men det fanns mer som gjorde att jag tog det beslut jag gjorde. Bland annat så gick det jättebra så länge det bara var jag och hunden i lägenheten, men när det kom någon på besök, vilket sker i princip varje dag, så sprang han och gömde sig och blev uppenbart stressad. Det blev inte bättre och jag tänker inte tvinga honom att leva ett liv där han blir utsatt för sånt. Om man ska elimenera allt som stressade honom så kan man nästan bara se på TV. Satte man på radion så låg han och skrek under sängen, skulle man duscha så sprang han och gömde sig. För att inte tala om när jag dammsög eller när telefonen eller dörrklockan ringde.

Det lutar starkt åt TNR, också får han leva på mina föräldrar gård. Han kommer jättebra överens med båda deras katter, framför allt den ena då. Dessutom så har både mamma och min syster blivit väldigt förtjusta i honom. Mammas förhoppning är väl att efter kastrering så kanske han blir så pass tam att han kan komma in och äta/sova ibland.

Då förstår jag ditt beslut bättre, då är det ju inte snällt att ha katten inne om den uppenbarligen mår dåligt av det.

Bra att han går ihop med övriga katter, då är ju valet så mycket enklare.
Katter som är kastrerade blir ju oftast så mycket lugnare, det märks tydligt på de "vildingar" jag har.

Om katten får valet att komma in när han vill så kommer det säkert ordna sig, bara han känner att han har fri väg ut om han tycker att människolivet blir för påfrestande.

Jag vill bara inflika att TNR är ju lite mer än att bara kastrera och släppa ut.

Kan katten inte bo inne med er så måste ni se till att han har en ordentlig bostad i tex stall, garage, koja etc.

Mat och vatten ska han också ha tillgång till. Ni är ju numer ansvariga över katten precis som den som bor inne, med allt vad det innebär.

Fint gjort av er att hjälpa missen :):bow:

Jag vill bara inflika att TNR är ju lite mer än att bara kastrera och släppa ut.

Kan katten inte bo inne med er så måste ni se till att han har en ordentlig bostad i tex stall, garage, koja etc.

Mat och vatten ska han också ha tillgång till. Ni är ju numer ansvariga över katten precis som den som bor inne, med allt vad det innebär.

Fint gjort av er att hjälpa missen :):bow:

Jag vet mycket väl vad TNR är fast jag inte hade en aning om vad det kallades när jag började med det.
Jag gissar att inlägget skulle vara till ts?
Då trycker du på svara knappen på det inlägget du vill svara på eller så skriver du knapplån;)

Som ny här på sajten så vet jag inte riktigt hur det fungerar ;)

Självklart menade jag till TS ;)

För TS skrev såhär: Är det schysst mot honom att göra det? Släppa ut honom i kylan igen. Det är inte ovanligt att det är 20-25 minus här på vintern och han har inte tillgång till något uppvärmt utrymme.

Det var detta jag ville påpeka att även om TS kastrerar och släpper ut, så anser jag att det kan bara kallas för TNR om man gör det på rätt sätt ;)

Att kastrera en katt som man sedan "kastar ut" att klara sig själv anser inte jag vara TNR precis.

Jag vet vad det innebär, och naturligtvis så kommer han att få mat, vi har mat ute åt våra katter både på altanen och i lagårn. Dock så kommer han inte att kunna gå in i något varmt utrymme, om han inte vill komma in i huset då förstås.

Men om han kan gå in i ladugården har han ju skydd för regn och rusk, det måste ju inte vara 20 grader varmt, det räcker med en ordentligt isolerad låda med tak och liten ingång inne i ladugården med halm i botten och en ordentligt ullfilt eller liknande så att han kan boa till sig.

Våra katter som valt att bo i stallet har en egen box där jag har lagt in halm ca 50 cm tjockt är det nu när de har pressat ihop det med sina kroppar, ovanpå det en go ullfilt som de älskar (halmen har jag lagt så att det är ca 20 cm som är mot väggen så att det inte ska bli kallt därifrån). Eftersom det är inne i boxen så blir det ju inget drag och det blir aldrig minusgrader i stallet för då går en fläkt igång och värmer upp. De är ju dessutom sju stycken så de kan ju värma varandra.

Det man får tänka på är att de behöver mycket mat, här går det åt ungefär dubbla mängden på vintern, mer om det är riktigt kallt.

Huset finns redan på altanen, dock så föredrar våra katter att ligga uppe på innertaket i lagårn, det är isolerat med spån och tydligen riktigt mysigt då till och med grannens katt brukar ligga där tillsammans med våra.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Daimstruten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 642
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?