Nu är goda råd dyra!

H

Hastenforresten

Har en blandras hund på "foder", egentligen bara tillåns eftersom ägaren skulle börja plugga.
Skulle ha honom i ett år och ev. längre bestämde ägaren och jag.
Efter ett års tid ringde jag ägaren och det visade sig att denne hade fått jobb.
Men hon kanske ville ha hunden snart för hon och pojkvännen skulle ev. flytta till hus och då skulle hunden "få plats". Javisst.
Efter ett halvår så ringer jag ägaren och då har denne gått och blivit så fint som det heter på smällen. Ok säger jag, och börjar tveka mer och mer eftersom jag har skapat mig starka band till "min" voffe.
Så jag ringer ytterligare ett halvår senare och då säger hon att jag kan få köpa hunden eftersom hon har en liten knodd att tänka på nu, så hon skulle iallafall inte ha tid för hunden. Då i all min hast säger jag ja till det jag blivit erbjuden, att få köpa hunden. Nu har det gått ett bra tag sen vi sa att jag skulle köpa hunden och inte hörts av sen dess. Jag har alltså inte köpt hunden än, och känner att det börjar tryta. Samt att jag mår dåligt för att jag är rädd att mista hunden. För att tillägga under alla år jag har haft hunden så har hon ALDRIG ringt för att höra hur det är med honom. Jag har ringt gångerna jag har beskrivit nu, men annars har vi aldrig hörts av. Hon har aldrig varit och hälsat på nån gång för att se hur det är med voffen, inte ens försökt. Vi bor 1,2 mil ifrån varandra och det tar en halvtimme att åka från A till B.
Nu är det så här, jag vill ha "min" hund. Men jag tycker inte hon är värd pengarna, förstå mig rätt hunden är värd alla pengar i världen men det är inte ägaren.
Rädd för att om jag ringer henne och "kräver" att jag ska ha hunden gratis, kanske hon säger att hon vill ha tillbaka hunden. Kan hon göra det?? Vad ska jag göra?? Vad kan jag göra?? :cry:

Kan också säga att vi skrev på fel avtal.

Det blev lite långt, men hoppas att ni har lust/kan hjälpa mig!

Tacksam för råd!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är goda råd dyra!

Ska hon ha tillbaka hunden ska HON täcka DINA kostnader under åren. Räkna ut vad det skulle ha kostat att ha hunden på pensionat den överskjutande tiden från det urspungliga kontraktet, och erbjud dig att ta hunden som betalning. Tusenlapparna flyger fort när man räknar efter...;)

Hon har inte en chans att vinna i domstol och få tillbaka hunden utan att kompensera dig för den tid du har haft den. Se därför till att begära marknadsmässig ersättning för att lämna ifrån dig hunden. Då blir det helt enkelt för dyrt att tjafsa för hennes del.

Jag har ingen aning om vad det kostar att lämna in hunden på pensionat, men väldigt lågt räknat kan det se ut så här:

50:-/dag x 365 dagar= 18.250:-

Då är det nog inte så lockande att betala lös hunden...
 
Sv: Nu är goda råd dyra!

Ok, tack för hjälpen! Hade nog aldrig tänkt på det sättet annars..
Jag måste ju ta tjuren vid hornen och ringa henne nån gång, samtidigt som andra har sagt att jag inte ska väcka den björn som sover. Men jag känner själv att jag inte klarar leva med ovissheten längre. Det är väl bara bita ihop och ringa antar jag.. Iiik.. :D
 
Sv: Nu är goda råd dyra!

På n'a bara!:banana:

Vik inte en millimeter, utan låt henne dra det hela till domstol om hon vill. Nu tror jag ju inte att någon skulle dra det hela vägen dit, men man måste vara beredd att inte vika sig. Hon har 2 alternativ:
1. Överlåta hunden på dig - vilket är det rimliga.
2. Betala marknadsmässigt pris för den tid hon hyrt in hunden hos dig - vilket ju är vad hon gjort om hon ska ha den tillbaka. Åtminstone sedan det ursprungliga kontraktet gick ut.
 
Sv: Nu är goda råd dyra!

Ja, grrr! :rofl:

Ska nog försöka få tag på henne senare idag. Det värsta är väl att hon till varje pris ska ha tillbaka hunn för attt djävlas eller någe och frågan är hur kontraktdelen tolkas eftersom vi skrev ett år och ev. mer. Det borde ju hon kunna ha till fördel, om det skulle gå upp i rätten menar jag. Mina fantasier stiger till skyarna jag vet, men ändå jag älskar ju det där drygskåpet som alltid är i vägen, och vill aldrig mista honom för allt smör i småland!:love:
Näe, nu får det va nog! No more miss nice guy!:mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är goda råd dyra!

Det värsta är väl att hon till varje pris ska ha tillbaka hunn för attt djävlas eller någe och frågan är hur kontraktdelen tolkas eftersom vi skrev ett år och ev. mer. Det borde ju hon kunna ha till fördel, om det skulle gå upp i rätten menar jag. Mina fantasier stiger till skyarna jag vet, men ändå jag älskar ju det där drygskåpet som alltid är i vägen, och vill aldrig mista honom för allt smör i småland!:love:

Man skulle ju kunna tycka det, men det urprungliga kontraktet är knappast bindande det heller, så att inte bestrida det är redan det en eftergift. Man kan nämlligen inte skriva ett giltigt fodervärdskontrakt där hunden ska lämnas tillbaka. Så hur det än är kan hon inte hämta hem hunden, det enda som kan tvistas om är hurvida du ska betala för att få hunden skriven på dig. Genom att ta betalt för den okontrakterande tiden om hon begär hunden tillbaka gör du ett rimligt motkrav.

Som en liten passus kan jag berätta att inte ens om någon stjäl ditt djur är det säker att du får tillbaka det. Vår förra granne tog in våra katter och matade dem. När vi skulle flytta vägrade de att släppa ut dem. Den ena fick jag tag på när jag städade ur huset, men den andra stängde kärringen in.

Jag polisanmälde naturligtvis, och polisen kontaktade henne men hon vägrade fortfarande att släppa katten. Jag pratade med jurist som talade om att det är oerhört svårt att få tillbaka hund eller katt som bott hos någon en tid. Det hela slutade med att jag blev av med katten, men hon fick lov att betala 3000:- för den.
 
Sv: Nu är goda råd dyra!

Jösses, tog dom katterna för dig?!
Nog har jag hört liknande historier förut, men slutar aldrig att förvånas. Vilka idioter det finns rent sagt!
Det är väl mer kul med nåting "ärligt". Det finns ju jätte många söta kattungar som bara väntar till att få komma nånstans. Jag är mållös. Jösses! :)

Tack så mycket för ditt stöd iallafall! Nu känns det som jag står lite stadigare än innan. Nu kan jag ringa henne och känna att det inte är dömt att braka åt ena hållet!:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 215
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp