Nu är det snart dags!

jerseyko

Trådstartare
Idag ringde mäklaren och de har bokat in ett möte på banken den 1/8 kl 10:30.

Vad gör man då? :o vi har betalat handpenningen och nu ska köpeskillingen betalas och vi få nyckar och sånt.

Men kommer säljarna sitta med oss när vi lägger upp vårt lån?? Varför ska de veta hur vi lägger upp lånet och sitta med när vi förhandlar räntor?

Eller ska vi boka in ett eget möte innan för att lägga upp lånet?

Sv: Nu är det snart dags!

Ring och fråga banken hur det går till!

Själva ränteförhandlingen är ju bra att man har klart före köpet, kontakta olika banker för att höra om deras räntor (kan man tänka sig bli helkund kan det finnas mån att få ner räntekostnaden något).

Ska ni låna från en befintliga bank så vore det bästa om ni fick komma ngn halvtimme före så att ni hade gjort klart över hur ni vill lägga upp lånet (binda allt, binda vissa delar etc).

När vi köpte hus så hade vi gjort klart lånet med vår bank och hade med en postväxel som betalning på säljarens bank (om jag nu minns rätt, det var så himla stort att jag har mycket dimmiga minnen av den dagen:D)

Jag ska sätta mig imorgon och ringa runt, skönt även om vi får komma tidigare och lägga upp allt innan.

Jag har aldrig köpt hus, bara lägenhet, men ville bara säga GRATTIS! :banana: Gud vad kul att köpa ett eget hus!

(å när vi köpte lgh var både vi och säljaren lika orutinerade, ingen visste hur man skulle göra och det blev minst sagt rörigt. Men vi gick själva till vår bank först, ordnade bankväxeln och skulle sedan ha träffats på hans bank och skrivit på papper och så att han fick sätta in pengarna direkt, men han snurrade till allting så det slutade med att vi fick springa runt med postväxeln och till slut åka till hans nya hus och lämna den till honom och skriva på papprena där, mindre kul att springa runt med den värdefulla pappersbiten....

Jag hade inte velat ha med säljaren när vi diskuterade lån och räntor på banken, det blir så privat. Vi var där två ggr och diskuterade allting innan, det var himla mycket att sätta sig in i tyckte jag som aldrig köpt bostad innan, eller tagit lån.)

Senast ändrad av en moderator:

När vi köpte vårt hus i höstas så fick vi (säljaren-vi-vår bankperson) först sitta nere i ett "hemligt rum"/bankvalv i källaren och fixa med överlåtningen och betalningen, när det var gjort så gick säljaren hem (eller vart han nu tog vägen), vi andra gick tillsammans med vår bankperson upp till dennes kontor & gick igenom hur lånet skulle läggas upp där.

Har ingen aning om ifall det här är så som det brukar gå till, men så gjorde de med oss.

Grattis & lycka till :banana:

När jag köpte min lägis så hade min banktant bestämmt möte med mäklaren som i sin tur bestämde möte med säljaren. Jag och banktanten träffades 30 min innan för att lägga upp lånen så det var klart. Sen kom mäklaren och säljaren, vi satte oss alla fyra sedan i ett mötesrum för att börja skriva papper. Min banktant gick sedan för att ordna så pengarna hamnade på säljarens konto och under tiden snackade vi lite skit om hemska visningar med mäklaren ;-) Sen kom banktanten tillbaka, vi skrv under lite till papper och jag fick nycklarna och sen var allt klart!

Jag hade heller ingen aning om hur det gick till innan, mitt första köp, men det gick jättebra även om jag var ganska nervös, men jisses vad kul det var när man gick därifrån med nycklarna i handen!

Lycka till!

Både vi (köpare) och säljaren har samma bank.

Vilka banker ska man jämföra räntor med? Nordea är ganska givet då jag fortfarande är kund där. Mer?

Vi kommer att låna 100% och har även löfte från min banktant att låna för pantbrev och lagfart om jag inte fått min häst såld innan.

Jag är skitskraj, vi ska träffa en annan banktant än hon vi brukar ha för hon har semester. Och jag är LIVRÄDD för att hon ska säga: "Nej ni får inte låna några pengar av oss." Kan det förresten överhuvudtaget hända? :crazy:

Men ni har välle skrivit under på lånelöftet? Allt sånt som är lovat har ni väl utskrivet med underskrifter på väl? Då kan de inte komma o bara helt plötsligt ta tillbaka det.. Dessutom verkar bankerna vara ganska snabba på att låna ut bara sådära. Jag fick 700 000 i lånelöfte och snittar 14 500 ut varje månad...

Ja det har vi + att jag ser de på internettbanken, men läser man de finstilta så står det ju även att banken gör en bedömning *bla bla bla*

Min sambo tjänar 23.500kr + övertid, traktamente, milersättning. Jag är föräldraledig men har annars 21.700 kr i månaden. Är uppsagd från min avdelning nu (vart de efter vi köpt huset) men chansen är stor att jag får ha kvar dne anställningen de måste skaffa fram åt mig under uppsägningstiden. Utan pengar kommer jag i alla fall inte stå om jag blir arbetslös, de är ett tag dit och jag får ju dessutom a-kassa om jag inte skulle få nått nytt. Men vi klarar oss, men de blir knapert, på sambons lön.

Huslånet är på 850.000kr sen kommer vi ha lån på 100.000kr. Säljer jag hästen kommer jag amortera de på de lånet och då blir det på 65.000kr sen kan jag sälja utrustningen också.

Uppvärmingen (även varmvattnet) är med ved (som vi har massor) och pellets. Så elen kommer inte bli så brutal som vi har nu (halva huset direktverkande el = 4.000kr/mån på vintern)

Liknande trådar

Hemmet Hej! Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 423
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
637
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
796
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2