Nu är det sluttävlat =/ **Lååångt**

L

liten82

Ja, i tisdags bestämde jag mej för att lägga ner lydnadsträningen/tävlandet med Midas. Det känns verkligen hur tråkigt som helst :(
Vi skulle egentligen tävlat både idag och i morgon men jag har avanmält båda dagar.

Jag har ju haft problem med Midas stress ända sen han var valp,
han stressar upp för ingenting, så fort han får en förväntan/ser något konstigt/blir trött=frustration osv osv.
Jag har försökt ignorera, vara lugn, korrigera, allt jag kan komma på.

Sedan jag flyttade till Umeå i mars har jag satt igång och träna mer och hans stress har bara blivit värre.
De gör nästan ont i hjärtat att se honom ligga stilla när jag lämnar honom för inkallning ex. Man nästan ser hur han håller på att krypa ur skinnet.
Sen Buketräffen i Örebro har jag även kört en del spår, de gick så bra i början men så fort han började känna igen situationen så speedade han upp till sitt allra värsta :crazy:

Han har alltid varit väldigt lättstressad i alla situationer, ett "varsågod" vid dörren leder till skall och trippande på klorna.

Eftersom att all mental stimulans verkar leda till att han varvar så är de enda jag kan komma på (som jag inte redan provat)- ingen mental träning alls.
De får bli långa cykelsvängar (hur hög förväntan kan man få av att springa brevid en cykel??). Alternativt nåt stackars spår efteråt.

Han är också väldigt väldigt "mattig", på promenader springer han 10m framför mej med huvudet i 180grader för att hålla koll (trots ett ständigt ignorerande från min sida i 4års tid).
Jag trodde inte att han tyckte om att busa med andra hundar (eftersom att han aldrig gör det när jag är med), men så berättade min hundvakt att han busar hur mycket som helst när jag inte är med.
Slutsatsen jag drar är att jag bidrar till väldigt stor del av hans stress och frustration.

När han var valp/unghund hade vi väldigt mycket konflikter, jag hade supersvårt för att hantera hans stress, vi hamnade i en ond cirkel.
Eftersom att han är väldigt förarvek kanske de sitter kvar sen dess.

Oavsett orsak så mår han definitivt inte bra av läget idag, inte jag heller. Omplacering har också farit genom mitt huvud X antal gånger, men han är ju min Tok så jag vill såå gärna hitta en lösning på problemet.

Jäkla jäkla skit :(

Kände bara att jag var tvungen att skriva av mej lite!!

Sv: Nu är det sluttävlat =/ **Lååångt**

Vad tråkigt att höra!

Kanske är det läge att ta en paus som du säger. Lägga ner träningen för ett tag och bara låta han vara hund ... Du vet nog själv vad som är bäst.

Men omplacering, nej där tror jag du går för långt. Ni är ju ett sådant fint par du och Midas!

Kram på dig.

Vad tråkigt att höra!

Kanske är det läge att ta en paus som du säger. Lägga ner träningen för ett tag och bara låta han vara hund ... Du vet nog själv vad som är bäst.

Men omplacering, nej där tror jag du går för långt. Ni är ju ett sådant fint par du och Midas!

Kram på dig.

Näe, än så länge så känns omplacering långt bort, även om jag tänkt på det.
Vi börjar med att ta paus över vintern, sen får jag se vad som händer.
Om han mår bättre av att inte träna (åtminstone inte så pass mkt som krävs för tävling) så får vi köra på de,
han är i första hand min älskling, soffhund, tok och bästis :love::D

Jag är mest bitter över att jag inte gjorde rätt från början, jag skulle göra vad som helst för att ha facit i hand och få tillbaka Midas som valp.
Men, man lär sej av sina misstag, hoppas jag!!

Näe, än så länge så känns omplacering långt bort, även om jag tänkt på det.
Vi börjar med att ta paus över vintern, sen får jag se vad som händer.
Om han mår bättre av att inte träna (åtminstone inte så pass mkt som krävs för tävling) så får vi köra på de,
han är i första hand min älskling, soffhund, tok och bästis :love::D

Jag är mest bitter över att jag inte gjorde rätt från början, jag skulle göra vad som helst för att ha facit i hand och få tillbaka Midas som valp.
Men, man lär sej av sina misstag, hoppas jag!!

Först och främst..vad tråkigt att höra! Jag hade själv ingen aning om att Midas var som han var, utan har trott att det är en jättetrevlig hund mentalt med tassarna på jorden utöver (kanske en fördom men) det typiska "kelpietrippandet".

Men, man lär sej av sina misstag, hoppas jag

Men sådär tänker alla och det är en ganska sund reaktion tycker jag. Hur ofta har inte jag önskat att jag kunde dra tillbaka tiden och få tillbaka min lilla tax igen och börja om från början? Hur ofta önskade jag inte att jag hade startat Harley lite seriösare i lydnad från början så att jag kanske åtminstone kunnat starta en lydnadsetta? Jag är livrädd för att göra fel med min nya hund pga av detta, och försöker verkligen tänka i dom rätta banorna och ge mig själv klappar på axeln för att jag ger mig in i en ganska så svår gren-skyddet. Hur ofta har jag inte åkt ifrån träningar och önskat att jag fattat allting på en gång, att jag inte bara kunde fixa den där skitsaken och ffa..förstörde jag för hunden nu? Samtidigt försöker jag upprepa mantrat i huvudet "jag är bara nybörjare" så att jag kan komma tillbaka i fokus igen och ta nya tag. Det här med hundar ÄR svårt, men tack och lov så förbannat roligt att man gör det ändå.
Vissa hundar som grädde på moset svårare än andra pga av sina mentala brister eller tillgångar som man själv kanske inte är duktig nog att kunna styra upp. Hur det än är, och hur duktig man än blir och hur många tävlingar man än vinner så kommer det alltid finnas en hund därute som man får kämpa lite extra med. Tryter det för mycket , så mycket att det tillslut inte är kul längre..då får man lösa det på annat sätt. :) Jag tycker ändå att det är fantastiskt vad långt du har kommit med Midas trots era problem. Det får du ge dig själv cred för! Se dig själv mer som en vinnare än en förlorare. Nu har ni gjort det ni skulle ungefär. Var glad att du har Eya vid sidan om istället och fortsätt på den banan. Det verkar vara en jättetrevlig tik som jag tror att ni kan komma långt med.
Kort och gott-misströsta inte. Det löser sig alltid på ett eller annat sätt. I slutändan måste man ändå få känna efter vad som känns bäst själv. :laugh:

Stressiga hundar mår faktiskt väldigt bra av att få springa som tokar och bli helt slutkörda fysiskt. Det tar bort stresshormoner i kroppen och gör den lugn och fin igen. Så där tänker du helt rätt. Ut och kör slut på hunden och ta det lugnt med träningen en tid. Vill du ändå köra ett spår kan du även här cykla innan.

Kunde inte ha skrivit det bättre själv, instämmer helt.

Kram på dig kära släkting, slå en pling om du behöver prata av dig.

Skicka hit hundkraken, här är det lugna gatan, han får ta det lugnt mest hela dagarna :D

Nä, men seriöst, jag tycker du gör rätt som tar en paus, han mår ju inte bra som det är nu, token.

Och på tal om att göra fel med hunden, Birk är ju ett levande ex. på hur mycket fel jag gjort med honom. Nu har det börjat fixa till sig, men hur många år har det tagit? Många gånger har jag velat slå mig själv med något hårt i skallen för hur jäkla korkad jag varit.

Senast ändrad:

Vem önskar inte att man kunde vrida klockan tillbaka och börja om från början - så annorlunda allt skulle kunnat bli... Så mycket bättre! Men så funkar inte livet. Lycka till med allt och ge inte upp. Ta en låååång paus, andas och vänta ut.

skickar en tröstkram! det är inte lätt när det bara inte funkar. men jag tror du tänker rätt när du pausar från tränandet. blir han stressad och du frustrerad är det bara förödande för samarbetet. då är det mycket bättre att bara vara polare och vara mindre tävlingsinriktade ett tag.

tänk inte på vad du gjort för fel, utan tänk på vad du har lärt dig. kanske hade det inte ens spelat någon roll om du gjort allt rätt? kanske håller han helt enkelt inte måttet? det kan du inte veta. det enda du vet är att nu är det som det är, och då får man göra det bästa av situationen. passa på att lära sig, t ex. det är mitt mantra som jag upprepar gång på gång när odjuren inte gör som jag vill ;)

Min kompis labbe var tydligen helt extrem vad gällde stress. Han gick i varv dygnet runt och var långt ifrån harmonisk.

Om jag inte fattat det hela fel kastrerades han just därför och är idag en BETYDLIGT lugnare och gladare kille :)

Lycka till med vovven!

Ta en paus! Kanske en jättelång paus. Efter att ha levt med en galenpanna i nästan 10 års tid så säger jag bara att du kommer att ha en härlig tid med din hund när han blir äldre ;)

När min hund började komma upp i en 7-8 år så kunde jag verkligen börja njuta. När många hundar börjar varva ned, sluta tävla och bli tråkiga så blev hon helt perfekt! :) Då kunde jag verkligen börja utnyttja hennes kapacitet.

Så hitta andra sätt att motionera och ta hand om honom och du kommer att ha en pärla i många år framöver :D

Det är nog sant, alla önskar man att man gjort saker annorlunda.
Hela situationen är med blandade känslor, de känns jättetråkigt att sluta träna, men samtidigt skönt att de känns definitivt.

Sista månaderna har träningen mest inneburit magont och oro eftersom att jag tycker att de är så jobbigt att han varvar så.

Jag är superglad att jag har Eya, vi tränar på och hon har alla tassarna på backen (oftast iaf, hon är ju ändå Kelpie) ;)

Jadzia: De var faktiskt min far som kom med tipset om cyklingen, han kan inte hund för 5öre men är idrottslärare och har bra koll på stress/fysiska aktiviteter å sånt. Så den banan kommer vi att köra järnet på :)

Jolanta: Jag kommer ev "hem" nåt under veckan, självklart lämnar jag Midas hos dej, jag vet ju att du älskar hans temperament :angel:

Och tack för orden alla!!

Min kompis labbe var tydligen helt extrem vad gällde stress. Han gick i varv dygnet runt och var långt ifrån harmonisk.

Om jag inte fattat det hela fel kastrerades han just därför och är idag en BETYDLIGT lugnare och gladare kille :)

Lycka till med vovven!

Midas kastrerades för ett par år sedan, i hans fall hjälpte de tyvärr inte.

Sista månaderna har träningen mest inneburit magont och oro eftersom att jag tycker att de är så jobbigt att han varvar så.
Om du känner så, då är det nog det enda rätta att ta en lååång träningspaus. Det är möjligt att han känner av din obehagskänsla och varvar ännu mer pga av det. Ta det lugnt, försök att inte känna någon prestationsångest och istället njuta av vardagen. Träningen i sig blir ju inte positiv för någon av er om ni båda känner stress av den! Om du ska träna något överhuvudtaget, så föreslår jag att du gör det bara när du känner riktig lust för det, kanske bara något enstaka moment under promenaden?

Om du känner så, då är det nog det enda rätta att ta en lååång träningspaus. Det är möjligt att han känner av din obehagskänsla och varvar ännu mer pga av det. Ta det lugnt, försök att inte känna någon prestationsångest och istället njuta av vardagen. Träningen i sig blir ju inte positiv för någon av er om ni båda känner stress av den! Om du ska träna något överhuvudtaget, så föreslår jag att du gör det bara när du känner riktig lust för det, kanske bara något enstaka moment under promenaden?

Enstaka moment under promenaden ger lite "nudå-nudå-nudå-händer det nåt nudå??-effekt" :crazy:
Han går redan nu och väntar på ett kommando- vad som helst, under promenaderna, tyvärr.
Jag tror att om jag ska träna så passar jag på att göra det efter en lång cykeltur, kanske går och lägger ett spår eller kör lite linförighet, bara nåt moment.
Och märker jag att han förväntar sej något så låter jag bli. Allt för att försöka få ner honom på en mer lagom nivå.

De är sååå kul att se hur tråkigt han tycker att de är att springa brevid cykeln,
kul att se att han faktiskt KAN göra nåt med lite fart utan att för den delen behöva
stressa :D

På din beskrivning låter det faktiskt som att det inte är lämpligt att träna över huvud taget, inte ens enstaka moment under promenad eller efter ett tufft motionspass. Blir kanske bara att han jobbar upp en förväntan som sedan övergår i stress.

Jag tycker absolut inte du ska lägga ner tävling! Jag har sett er två nästintill dansa på planen! Han är inte gammal, ta en paus ifrån allt vad lydnad heter och aktivera honom på andra sätt. För jag är tusen tusen procent säker på att ni kommer igen!! :bow:

Jag tycker absolut inte du ska lägga ner tävling! Jag har sett er två nästintill dansa på planen! Han är inte gammal, ta en paus ifrån allt vad lydnad heter och aktivera honom på andra sätt. För jag är tusen tusen procent säker på att ni kommer igen!! :bow:

Tack :love:
Jag tar paus över vintern, får se vad som händer till våren.
Jag har inga förhoppningar, kanske kommer han tillbaka till tävling, men de är inget jag förväntar mej.
Du ska se Eya däremot, där fasiken ska de tävlas :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 698
Senast: giovanna
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 979
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 082
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka